Hur vande ni era hästar vid spolspilta/dusch?

Sv: Hur vande ni era hästar vid spolspilta/dusch?

Att hålla på och "vänja" tycker jag är att göra för stor grej av det.

Men har man en häst som är rädd och lite nervig så är det väl inte helt fel ? När ponnyn skulle spolas första gången kastade han sig ur spolspiltan och hade panik . När han väl stod där så såg man hur han höjde sig för att han var så stressad , bara av att stå där . Då tycker inte jag att det känns helt rätt att bara börja spola hästen , själva spolningen är också ett stressmoment för honom och han blir väldigt osäker .

Se mitt svar till "vattenslang dusch" eller tips till rädda hästar.

Javisst man gör som man vill med sin häst, men jag tror inte på den grejen, att vänja hästen vid att bli spolad med vatten... är den rädd när det regnar också? Jag tror inte att din häst hade panik för i så fall skulle den vara rätt okontaktbar. Om du gör en stor grej av det kommer det att bli en stor grej för hästen med.

Det var en av de som jag skulle duscha som blev rädd och kastade sig men efter 5 min spolade jag den och den stod stilla.
Det är bara en vanesak, de inser att det inte är farligt.

Är hästen rädd så kan man såklart inte bara börja spola den direkt, utan låta den nosa på slangen och lägga slangen på hästen osv så den inte tycker slangen är läskig. Sen börja med att spola vatten på golvet tills den inte tycker det är läskigt, sen spola benen tills den tycker det är ok. Sen gå uppåt. Det kan man göra på ett besök i spolspiltan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka