Hur vända den onda cirkeln?

Rie

Trådstartare
FInnes: två hästar. Den ena, ett mycket lättfött mindre halvblod och en större svårtfödd fryslort till varmblod.
Varmblodet är inte speciellt matglad, äter inte speciellt mycket hö.
Jag hade tänkt försöka med varianten att ge halvblodet mindre hö på natten och varmblodet mer, men det ,misslyckades eftersom varmblodet slutar äta när halvblodet gör det....

De har nästan fri tillgång till hö dagtid eftersom det inte finns möjlighet att ge lunch.
Följden är att halvblodet är runt och med en ruskigt bukig mage (jag tror jag vet vem som äter nästan allt hö..)som i sin tur gör att sadeln inte passar längre. Han har problem med sadlar ändå pga sin korta, beda rygg och liten manke.

Något tips fodermässigt hur jag vänder detta? Varmblodet vräker jag kraftfoder över och han är enbart sällskapshäst och halvblodet får hö och liiite soja. När han åt fjolårshö fick han bara det och var fet ändå.

Sv: Hur vända den onda cirkeln?

Varför går ditt varmblod enbart som sällskapshäst?
Beror detta inte på att han vantrivs med tillvaron som SÄLLSKAPSHÄST?
Eller har han nåt problem som gör att han inte går och ridas alls?
Gick han på travet innan, o fått förslitningsskador/eller något liknande?

Jag har svårt för folk, som har varmblod som enbart sällskapshästar om inte dom är friska o går att ridas.

Min märr kan bli väldigt nedstämd om inte hon får komma ut på promenadturer men nu går det INTE o rida henne alls, (pga ryggonda, och behandlingen är igång) då blir det promenader för hand vilket hon uppskattar. Kan tillägga att hon är ett varmblod (travare).

Sen så vill jag gärna att du berättar hur det ser ut hos er, varför varmblodet inte äter så mycket hö fast ni har fri tillgång på hö´t?

Vad har du för hö? Vanligt hö eller hösilage? Varmblodet kanske har något behov av något annat foder?
Har du provat det mesta? Som gör att hästen får bättre aptit?

Kan du inte dela på dem så att varmblodet har fri tillgång och halvblodet inte får mer när hans ranson är slut? Har du provat att ge b - vitamin till varmblodet? Det är bra för aptiten.

I ditt läge hade det kanske varit bättre med en shettis som sällskap?

Sällskapshästen är 12 år och trivs inte som ridhäst. Han var utlånad som detta efter pensioneringen från travet, men det gick inte.
Han skulle slaktas men jag har fått låna honom som sällskap Han har alltid varit svårfödd enligt ägarna, och de har provat det mesta.Inte roligt att ha en mycket duktig travhäst som slutar äta när han ska bort tex.
Enligt dem är han i fint hull för att vara han, även om jag tycker att han är för tunn.Ser hyfsat ut just nu, men när vinterpälsen trillat av lär det se annorlunda ut.
Jag har sedan 1-1½ månad delat på dem ,men kommer att släppa ihop dem igen. De trivs inte så och så motionerar de inte alls till skillnad från när de gick tillsammans.
Såg idag att de nästan stod på knä båda två för att komma åt kompisens grimma att leka med.
Så de kommer att få busa på riktigt igen.
Hur det går med halvblodets midjemått är däremot oklart.
Mera lusern till sällskapshästen kanske i stället för hö?

Klart jag kan byta sällskap, men då går han till slakt och någon snällare och mer lätthanterlig häst är omöjligt att finna.
Har aldrig hanterat en lättare häst.
Så det känns inte som någon lösning just nu.

Okej, då förstår jag.

Har du provat ge honom B-vitamin, som är mera smakligt? Foderjäst?
Lusern kan nog funka. Hackat strå, kanske? Eller om du vill ge Lusern i pelletsform o testa fram...

Du kan prova en automatisk grindöppnare. Släpp dem i två olika hagar på morgonen där sällskapshästen har mat i sin. Efter X antal timmar så öppnas grinden och hästarna släpps ihop.
// Linda

Har också ett varmblod som är svårt att hålla i hull. Och jag känner igen mycket av det som Carolrita säger. Får hon inte arbeta och anstränga sig så tappar hon direkt i hull. En häst som gått på travet har sedan de var ganska unga fått arbeta ordentligt och anstränger sig mer intensivt än vad många ridhästar gör, och trivs inte alltid med att gå och skrota. Min häst tappar i hull om hon får mer mat och vilar än om hon samtidigt tränas hårt...

Varför fungerade inte ridningen? Finns något fysiskt fel? Kan hästen verkligen inte motioneras? Köras? Skrittas ut i skogen? Handhäst? Är ju kanske värt att prova...

Han var lika svårfödd när han tränades och tävlades.

Har hört anledningen till varför ridningen inte fungerade men har glömt varför eftersom jag inte har en tanke på att rida honom. Sålde pållens mamma då jag inte hade tid med två hästar att hålla igång.
Dock händer det att sällskapshästens ägare kör honom då och då något mycket lätt pass. Mer håller han inte för tror jag.

En fd elittravare som handhäst till en lite riden häst.....så spännande vill då inte jag ha min tillvaro....

En sdn där automatisk grindöppnare är väl det bästa.

annars skulle jag bara ge ngt kg hö till natten till tjockisen, om de kommer ut tidigt o är ute sent o inget mer till val. O motionera mer.
Sen är frågan om det är så stor idé att slänga ut hur mkt hö som helst. Vem är det som äter???:angel:

Har du ingen granne som kan mata dem?

Müsli, hackat strå o betfor brukar de gilla.

gör en liten typ sjukhage innanför grinden o ge den mat när du kommer hem.

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 289
Senast: EmmaW
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 557
Senast: Atalantha
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 197
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21