Sv: Hur väljer ni häst?
Jag köpte ny häst för bara några veckor sedan. Jag tänkte såhär;
1. Ville ha en ridhäst för mitt ändamål
2. Ej sto i första hand då jag inte klickar med dem
3. Unghäst för att slippa skola om hästen efter min ridning, samt att det är billigare och en ny rolig utmaning. Ett oskrivet blad.
Alltså halvblod, hingst/valack, 0-1 år (ev 2 år)
Till det yttre är jag nog mer kräsen än de flesta. Tål inte vissa avvikande exteriöra saker som t ex raka haser, skulle aldrig kunna köpa en häst med raka haser även om den vore perfekt i allt annat... hade en ganska lång lista över exteriören som jag eftersträvade, man kan ju alltid försöka komma så nära som möjligt. Där var bland annat med:
1. vinklade haser
2. kort rygg (eller rättare sagt, en icke lång rygg)
3. högställd med bra hals och vackert huvud (fånig grej men min andra häst har så fult huvud, ville ha ett fint denna gång...)
4. sluttande kors, inte för sluttande bog
5. lätt och elegant
kort och gott, en modell som tilltalar mig. Jag vill ha en häst som jag rent objektivt tycker är vacker även utan känslor inblandade (alla tycker väl att den häst man älskar är vacker...). Jag tenderar att aldrig sälja mina hästar så jag måste verkligen bli nöjd när jag väl får tillfälle att köpa en ny.
I temperamentet ville jag ha en glad och social häst, mina tidigare har varit småbuttra gubbar. Ville inte heller ha en häst som flög i luften för ingenting.
Eftersom det var en dressyrhäst jag sökte så var såklart gången viktig. En annan grej som var viktig för mig var faktiskt färgen. Det får låta hur oseriöst det vill, men det finns så många hästar att välja på att jag lätt kunde sålla bort fuxar osv... mina tidigare hästar hade dessutom varit utan tecken, så NÅN liten strumpa ville jag iallafall ha. Jag letade efter en svart eller gul i första hand. Det fick heller inte vara en häst som skulle bli för stor, MAX 168, helst 165.
Hittade min drömhäst som stämmer såå väl in på allt. Hbl, hingst, 1 år, den eleganta modell jag älskar, bra luftig gång med aktiva bakben, svart med 2 strumpor och vitt i ansiktet, social, glad, cool men med nerv, oerhört känslig och lyhörd. Så enkel och okomplicerad. Älskar min lilla häst!
[/URL][/IMG]