Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Silverkedjan

Trådstartare
Det var 6 år sedan jag hade en senast och nu ska prestanda tydligen vara så att jag kan arbeta hemifrån (eller från hästhagen, sommarstugan etc :laugh: ) i en bärbar dator.

Jag jobbar över en VPN-tunnel med stora bildstackar och ska kunna tanka ner, bläddra bland och tex zooma i bilder. Hög upplösning och skärpa är viktigare än snabbhet.

Privat kan jag tänka mig att surfa på buke :o jobba i Photoshop och kanske se på film i datorn.

Jag behöver så stor bildskärm som möjligt eller rimligt, är det 17" ?

Jag är låst till Windows XP för mina jobb-program men de flesta verkar levereras med Vista?

Från jobbet får jag ingen hjälp och inga entydiga besked om vad jag behöver för prestanda, jag får köpa själv och prova om det funkar helt enkelt. Helst ska det vara en DELL eftersom det är det märket vi har på jobbet.

Det är en fullkomlig djungel för mig med processorer, hårddisk, arbetsminne, grafikkort etc. Vad behöver jag? Vilka fällor ska jag inte gå i?
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Hög upplösning och skärpa är viktigare än snabbhet.
<klipp>
Från jobbet får jag ingen hjälp och inga entydiga besked om vad jag behöver för prestanda, jag får köpa själv och prova om det funkar helt enkelt.
Har du kanske möjlighet att fråga bland kollegor, dels sådana du känner personligen och kanske dels på "branschforum" eftersom jag antar att dina behov ifråga om bildkvalitet (även kontrastomfång och inte minst kontrastlinjäritet) kan skilja sig en aning från den genomsnittlige laptopanvändaren...? Parallellt skulle jag, om jag var du, vända mig direkt till tillverkarna (läs: inte återförsäljare) och lägga fram frågan. Väldigt få slutanvändare har den kunskapsbas som behövs för att kunna svara bra på sådana frågor av jämförande art.
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Bra tänkt att fråga kollegor, problemet är att jag är först så jag har ingen att fråga :crazy:

Alla som jobbar hemifrån med det här systemet gör det på landstingets stationära datorer.

Blir man inte pålurad extra dyr dator om man frågar tillverkare? (eller försäljare för den delen...)
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

oooh, lyxigt :o

Jag fick inte din länk att funka men tittade här http://www1.euro.dell.com/content/p...aptop-studio-xps-16?c=se&l=sv&s=dhs&cs=sedhs1

Då är man där igen. Tre varianter med olika mkt hårddisk/minne och oändliga anpassningsmöjligheter. :crazy: Vad gör man om man vill/måste ha XP istället för Vista? Behöver det vara en så lyxig (dyr) dator egentligen? När man klickat igenom allt hamnar man på ca 25000 :eek:

Varför finns inte "Laptop-köpguide for dummies" :cry:
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Vad är det för program du använder som inte fungerar med Vista? Det finns visserligen inte som alternativ på hemsidan, men skulle tro att Dell kan ordna med XP istället. Dock börjar det bli rätt gammalt, och för att hantera många stora bilder är 64-bitars ofta att föredra.

Sen vet jag inte riktigt hur du lyckades hamna på 25 kkr. Valde alla dyraste alternativ som fanns? Men kortfattat: extra mjukvara och service-avtal enligt företagets policy, förstås. Över 3 GB minne är rätt meningslöst om du tänker använda 32-bitars XP. Hårddisk spelar inte så stor roll (räcker med standard 160 GB) om du, som jag tolkar det, arbetar direkt mot företagets servrar och inte har alla bilder på den egna datorn.

Hemsidan jag länkade till ligger nere för tillfället. Den dyker nog upp snart igen.
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

xp finns som 64.. men vem vill köra med det? det är långsamt och trögt.. vista är bättre alla gånger..

Vad är det för program som du tvunget måste ha till XP? VPN-tunnlar och fjärrskrivbord går lika bra att upprätta i vista som i xp.. adobe suitcasen fungerar aldeles utmärkt i vista..
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Jag gissar att det handlar om branschspecifik applikationsmjukvara vars namn inte skulle ge någon ledning till någon av oss andra. :grin:
Silverkedjan; min erfarenhet är att man generellt får bra råd av tillverkare, till skillnad från återförsäljare i vars kortsiktiga direkta intresse det främst ligger att sälja det som ger bäst vinst för dagen. ;)
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

det stora problemet när du ska välja en bildlaptop är väl närmst skärmen. du kommer nästan ALDRIG ha en skärm på en bärbar som du är helt nöjd med.

antingen är den matt, glansig, smutsig, i fel vinkel, har ljusinsläpp från bakgrundsbelysningen i kanterna (light bleed) eller så finns det något annat.

min rekommendation är iaf en matt högupplöst skärm. de är lättast att jobba med, även i dagsljus eller stark takbelysning.

för övrigt, JA, dell är DYRA. speciellt när det kommer till extratilläggen, köp bara basmodellen och uppgradera själv om du känner att du behöver det. tex 4gb ram (onödigt med mer än 3 om du inte har xp/vista 64bitars) kostar knappast 2000kr extra, snarare 6-700kr i butik.
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Jag jobbar mest i ett röntgenbildbehandlingsprogram PACS som heter Sectra Home, ett radiologiskt informationssystem som heter Conrad men också på landstingets intranät med konstiga brandväggar. Vi har som krav på oss att hålla explorer och Windows XP. Jag har försökt med firefox i XP - funkar inte, och på Mac - funkar inte. Ingen aning om det skulle funka med Vista, problemet är att min support inte stöder det och jag inte "får".

Jag jobbar inte online i realtid utan tankar ner bildstackar som jag sedan bläddrar i i datorn. Det går bra i en flera år gammal standarddator typ stationär DELL optiplex 740 eller optiplex GS 260. I alla fall tror jag att de är standard :o de kan tex vara pimpade för bildhantering.

Baka_kun - bra synpunkt. Jag tänkte koppla in mina bildgranskningsskärmar till laptopen (jobbar oftast med två eller tre bredvid varandra) det borde gå?) och bara se på laptopskärmen i nödfall och vid privat bruk.

Jag tror alltså jag har XP, explorer och således PC-krav, märket DELL är nog inget krav bara att det är det landstinget är vana vid. Men äger jag den själv är det ju ändå inte landstinget som servar så eg borde jag kunna byta märke om det blir billigare och bättre?
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Jag gissar att det handlar om branschspecifik applikationsmjukvara vars namn inte skulle ge någon ledning till någon av oss andra. :grin:
Silverkedjan; min erfarenhet är att man generellt får bra råd av tillverkare, till skillnad från återförsäljare i vars kortsiktiga direkta intresse det främst ligger att sälja det som ger bäst vinst för dagen. ;)

Typ :p

Tack :bow:, jag har mailat DELL men inte fått svar...
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Firefox funkar utomordentligt på XP så förmodligen har du antingen laddat ner någon felaktig version eller så har du inställningar som gör att du inte kan använda det.
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Nej alltså jag kan använda firefox privat, men jag kan inte använda annat än explorer när jag ska jobba - vilket är det huvudsakliga skälet att köpa laptopen. Vårt intranät funkar bara i explorer och PC. Surt när man har tillgång till en ny fin MacBook Pro :p
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Men du, om du har en Macbook Pro - du kan ju installera XP via Bootcamp och få en PC den vägen. Fungerar klockrent, snabbt och precis som en "vanlig" PC.

Det blir definitivt mycket billigare än att köpa en TILL bra PC.
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

har du en macbook pro så installera XP via bootcamp.. alla drivrutiner för din mac finns på osX skivan som följer med din dator.

Det är klart bästa lösningen.. dock kan det bli lite knögligt med flera externa skärmar på en bärbar...
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Hmmm.

Kan det lura jobb-programmen? Teknikerna var bergsäkra på att det inte gick att jobba i en Mac öht.

Intressant i så fall!

Problemet är bara då att övertala sambon att jag ska ta över hans dator :angel:

Tror ni han tar en utrangerad 5 år gammal stationär DELL i byte :D ?

Alltså, jag undrar om jag egentligen BEHÖVER så mycket dator-power. Som mest har jag 320 svartvita bilder i en stack och bläddar mellan, det är nog mycket mindre krävande än moderna dataspel?
Det är kanske linan och bildskärmen som begränsar det mesta av jobbet.

Jag skulle behöva låna en "billig" standardmodell och testa, kan man det?
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Hmmm.

Kan det lura jobb-programmen? Teknikerna var bergsäkra på att det inte gick att jobba i en Mac öht.

Jag tror din sambo blir ett större problem än dina jobbprogram, faktiskt. ;)

XP på Macen är precis som XP på vilken dator som helst, dina tekniker är bara ouppdaterade. De finns ju de som köper en Mac bara för att de är snygga, och slänger ut OS X och endast kör Windows. Funkar precis och exakt likadant som vilken "high-end" PC som helst. Man partitionerar hårddisken och ger en del till OS X och en del till Windows, och bootar upp native i Windows.

Det finns till och med något test som någon datortidning gjorde som visar att en Macbook Pro kör Vista snabbare än en PC med motsvarade hårdvara. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp