Hur välja?

coolia

Trådstartare
Om man t.ex har ca 2.000:- att köpa något nytt i utrustningsväg inför tävlingsstart vad skulle du satsa på först?
Jag har ett snyggt tävlingshuvudlag men det är tyvärr med pannrem och nu ska jag rida med stångbett framöver. Skulle gärna vilja ha ett en-öras till tävling men jag funderar även på om jag hellre ska skaffa mig en ny tävlingsslinky. Det ger ju mer "synligt" för pengarna med en ny slinky, än att köpa ett en-öras huvudlag. Men jag vill ju egentligen högst ogärna ha ett huvudlag med pannband till ett stångbett. Kommer folk att skratta ihjäl sig om jag har stångbett ihop med ett pannbandshuvudlag? Det är ju roligare att shoppa loss på en tävlingsslinky än ett huvudlag.

Synpunkter? Eller skulle du hellre förnya med något helt annat om du kunde?

Sv: Hur välja?

Jag hade satsat på en slinky, och hade det blivit pengar över. Köpt ett löst öra och tagit bort pannbandet på de befintliga tränset.

Varför skulle någon skratta?
Det är väl bara att ha pannbandet kvar om du gillar det. Tycker du själv att det är fult så är det ju bara att plocka bort det.

Det går lika bra att rida utan vare sig pannnband eller enöras. Det enda som brukar kunna hända är att hela nackstycket kan glida bakåt mot halsen när man galopperar om det skulle vara för stort/löst spänt.
Då brukar jag bara böja mig fram och peta tillbaka det så får man justera det bättre till nästa tur.

Köp du en snygg slinky med matchande filt till...

mvh Eva

Eftersom jag tycker det är snyggare med tvåöras än enöras hade jag köpt två stycken lösa silveröron (125 kr styck) och satt på det befintliga tävlingshuvudlaget. Och lagt resten av pengarna på en slinky!

Jag gillar ju inte pannbandet alls längre. Det passade när hästen var yngre och reds på tränsbett, men nu när det är stångbett som gäller så vill jag inte ha pannband och käkrem om jag kan slippa:) Jag kan ju köpa loss något billigare enöras med fusksilver också så att det inte blir så dyrt. Jag har tittat på det nuvarande huvudlaget och det går kanske att göra om det också till ett enöras bara jag hittar lämpliga reservdelar. Men jag har letat runt på nätet utan att hitta lösa öron att sätta på. Kan någon tipsa om inköpsställen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka