Sv: Hur välja uppfödare
Är själv uppfödare (av siames/oriental) och jag kan bara instämma i vad föregående skrivit.
Gå gärna på utställningar för att bekanta dig med tilltänkta raser, för att få en uppfattning om vad som kännetecknar just den rasen, hur en god representant av rasen ser ut osv., men prata med och hälsa på flera uppfödare innan du bestämmer dig.
Läs på om de raser du är intresserad av och få så mycket kött på benen som möjligt innan du hälsar på hos en uppfödare så är det lättare att ställa "rätt" frågor och få ut mer av det hela.
Fundera också igenom vad det är du själv söker och vad som känns viktigt för dig.
Vilka egenskaper söker du hos en katt, vad tycker du är viktigt när det gäller uppfödningen? Att katten har fått en viss typ av fostran/foder/uppväxtmiljö, att den har friska föräldrar som du kan få se resultat på är fritestade från vissa sjukdomar, att den är van vid hundar/barn, att den är social/gosig/gillar att sova i sängen?
Själv skulle jag tex. inte vilja köpa en katt av en uppfödare som håller sina avelsdjur i burar i källaren, för mig är det viktigt att en katt är uppvuxen i "familjemiljö" eftersom det är så den sedan kommer bo hos mig.
En annan sak som är viktig för mig är den hygieniska standarden hos uppfödaren- stinker det "katt" när man kommer innanför dörren så blir det knappast köp för mig iallafall, men det där är ju så olika vad man tycker och det beror ju också mycket på vad man ska ha katten till.
En seriös uppfödare uppskattar en initierad spekulant som vet vad han/hon söker och som vågar ställa krav.
Lycka till med ditt framtida kattköp!/Mie