Hur välja uppfödare

escodobe

Trådstartare
Till sin planerade raskatt?

På hundar så kan man titta efter tävlingsresultat, korningar osv men hur tusan väljer man katt?

Jag är främst intresserad av abssiennier och kanske ocikatt och siames.

Sv: Hur välja uppfödare

Åk på utställningar, få dig en egen uppfattning. Gör hembesök hos uppfödare, är de seriösa ska det inte vara något problem. De uppfödare som passar dig personligen har nog ganska samma syn som dig och har hanterat katten på samma sätt som du antagligen kommer att göra. + för barnfamilj när det gäller mig själv.

Du kan även titta på utställningsresultat om det är utseendet du är intresserad av. Men i slutänden är det ändå temperamentet som är avgörande så träffa föräldradjuren om möjligt, bara för att få en hint om framtiden.

Jag pratade med flera i tel. Självklart kan vem som helst låta trevlig och så, men jag kunde iaf välja bort några som jag tyckte var väldigt udda och hade ENLIGT MIG konstiga krav på sina kattungeköpare.

Är supernöjd med min uppfödare. Det här var hennes/derás andra kull bara, men de är så vänliga och intresserade av hur det går för oss. De ställer dessutom upp och kommer att åka med oss på utställningar framöver för att hjälpa mig som är nybörjare (efter att jag är förlöst) även om de inte ska ställa på samma utställning!

Många jag pratade med ville inte sälja okastrerade honor, det var aldrig något problem här. Även om jag idag saknar erfarenhet är jag avelsintresserad när det gäller hästar, så om det går bra för mina hundar och katter vill jag HA MÖJLIGHETEN att kunna avla. Går det inte bra, så kommer de att kastreras (katter).

Jag skulle gå på magkänsla, och träffa många, kolla utställningsresultat om du är intresserad av sådant! Den största uppfödaren är ju inte lika med den bästa...

:)

Åk och hälsa på olika uppfödare. Se hur deras katter fungerar i hemmet och prata med uppfödaren. Man kan åka på utställningar för att få möjlighet att prata med många uppfödare på samma dag och för att få se vackra katter, men det är inte förrän man väl är hemma hos uppfödaren man ser hur katterna är som sällskapskatter.

Och uppfödaren tycker inte att man är hel knäpp om man ringer och frågar "Hej får jag hälsa på dina katter?"

Och uppfödaren tycker inte att man är hel knäpp om man ringer och frågar "Hej får jag hälsa på dina katter?"

Nej. Jag brukar inte tycka folk är knäppa då iaf. ;) Jag tar gärna emot besök av folk som bara är nyfikna på rasen. Folk måste ju få "känna på" rasen för att de ska veta att det är den rasen de vill ha.

Är själv uppfödare (av siames/oriental) och jag kan bara instämma i vad föregående skrivit.

Gå gärna på utställningar för att bekanta dig med tilltänkta raser, för att få en uppfattning om vad som kännetecknar just den rasen, hur en god representant av rasen ser ut osv., men prata med och hälsa på flera uppfödare innan du bestämmer dig.

Läs på om de raser du är intresserad av och få så mycket kött på benen som möjligt innan du hälsar på hos en uppfödare så är det lättare att ställa "rätt" frågor och få ut mer av det hela.

Fundera också igenom vad det är du själv söker och vad som känns viktigt för dig.

Vilka egenskaper söker du hos en katt, vad tycker du är viktigt när det gäller uppfödningen? Att katten har fått en viss typ av fostran/foder/uppväxtmiljö, att den har friska föräldrar som du kan få se resultat på är fritestade från vissa sjukdomar, att den är van vid hundar/barn, att den är social/gosig/gillar att sova i sängen?

Själv skulle jag tex. inte vilja köpa en katt av en uppfödare som håller sina avelsdjur i burar i källaren, för mig är det viktigt att en katt är uppvuxen i "familjemiljö" eftersom det är så den sedan kommer bo hos mig.
En annan sak som är viktig för mig är den hygieniska standarden hos uppfödaren- stinker det "katt" när man kommer innanför dörren så blir det knappast köp för mig iallafall, men det där är ju så olika vad man tycker och det beror ju också mycket på vad man ska ha katten till.

En seriös uppfödare uppskattar en initierad spekulant som vet vad han/hon söker och som vågar ställa krav.

Lycka till med ditt framtida kattköp!/Mie

Jag anser att man väljer hund och katt på samma sätt:

Ta reda på mycket om rasen från någorlunda opartiska källor, tex rasringen. Kolla upp tex vilka hälsotester som bör göras i den rasen, vad de säger om uppfödare att undvika mm.

Sedan är det främst genom personliga besök man väljer, visst är utställningar ett bra ställe att knyta första kontakter, men många ställer inte ut när de har ungar tex, och risken finns att man missar de uppfödarna som skulle passa bäst bara för att man inte var på "rätt" ställe. Utställningsmeriter på avkommor/egna katter säger inte jättemycket om det inte är en toppshowkatt i vissa raser man ska ha. De allra flesta katter säljs inte till utställningsintresserade, och en uppfödare kan ha mycket snyggare katter än de som syns på utställning.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 512
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar