Hur välja hund ur 2-veckorskull?

Sv: Hur välja hund ur 2-veckorskull?

precis... därför får valpköpare aldrig välja valp själv hos mig utan de får framföra önskemål om dess egenskaper (förutom kön osv då...) och sen matchar jag ihop en valp och en köpare som jag tycker passar ihop egenskapsmässigt.
Som uppfödare ser ju jag valparna dygnet runt till skillnad från valpköparen som ser dem kanske ett par timmar totalt.

Jag låter alltid valpköpare välja själva! Fast inte före 5 veckors ålder så att de kan se lite mer av deras personlighet, så kommer jag ju med råd och tips förstås! Det är ju lite olika beroende på vilken ras man har, tex en schnauzer är ju (oftast) svart och du ser inte så stor skillnad på ett gäng femveckorsvalpar! Däremot siberian husky som jag har, kan ha väldigt olika utseénde och ögonfärg, nu ska ju inte valpköparen hänga upp sig enbart på utseénde men det betyder en viss del!!!

Följ ditt hjärta. Sätt dig hos valparna o umgås med dem. Titta hur de umgås med varann. Känn efter vilken personlighet de har. Välj den som matchar din egen personlighet bäst. :p :bump:

Jamen hur mycket personlighet har en tvåveckorsbebis hunnit utveckla :crazy: ? Jag hoppas att jag kan få vänta med beslutet. Som Kicki_J skriver åtminstone till de är fem veckor gamla.

Jag förstår inte varför man ska välja vilken valp man ska ha redan vid 2 veckors ålder. De har ju precis öppnat ögonen.Dessutom tror jag mest på att uppfödaren väljer vilken valp som sk flytta var, är ändå han/hon som vet bäst hur valparna fungerar och vilka personligheter dom har.

Lite tidigt är det... Men ändå så brukar ju uppfödaren som tillbringar mycket tid ändå kunna se en del. Vilken som är lite tuffare och vilken som får backa undan mer.

Jag skulle aldrig köpa valp av en uppfödare som inte låter mig själv välja vilken valp jag vill ha.

Går inte. Be att få vänta tills valparna blivit 4-5 veckor åtminstone, först då kan du se nånting av personlighet överhuvudtaget

Varför inte ?

Jag väljer alltid uppfödare efter noga övervägande och efter att de visat stor kunskap om hundar i allmänhet och just den speciella ras.

Tror att de har erfarenheten att välja vilken valp som passar bäst i just den familjen långt mer än man kan välja själv! (som vanlig hundägare)

Därför att jag litar på mitt eget omdöme, och att det faktiskt bara är jag som kan känna hur dom olika valparna berör mig.

Jag släpper inte en :devil: över tröskeln förrän valparna är minst fyra veckor!
Späda valpar har inte mycket motstånds kraft mot infektioner!
Även om personen inte har någon hund, kan man ändå vara bärare på något otyg!:eek:
Och jag vill inte utsätta min tik för den oro det innebär att folk tar i så späda valpar
Dessutom så är det bättre för köparen att väntat tills de är äldre och man kan se lite ”personlighet”!
Vid fyra veckors ålder och över, är de så stora så att tiken bryr sig inte på samma sätt, valparna äter ju även annan mat nu än bara di och inte minst viktigt, valparna har betydligt bättre motstånds kraft mot sjukdomar!
Två veckors valpar har i stort sätt ingen personlighet als, de har precis öppnat ögonen, men ser inte än och inte heller hör de…
Så av vilken orsak ska man välja så tidigt:confused:

Jag valp testar när de är 7-8 veckor, valpköparna får gärna vara med, tillsammans försöker vi hitta en valp som passar just den valpköparen!
Jag som har tillbringat 8 veckor med valparna kan ju dessutom berätta en hel del om de små!
Dock är själva beslutet deras, jag föreslår bara vilken jag tycker passar bäst!
Men i de allra flesta fall så blir det den jag föreslår!:D

Det ”värsta” jag vet är när en valpköpare tar med sig en så kallad ”expert” som ska hjälpa dom välja…jag undrar alltid varför:confused:
Har de inte förtroende för min kunskap:confused:
Då tycker jag att de ska avstå att köpa från mig!:mad:
Missförstå nu inte, de får väldigt gärna ta med sig hur många ”experter” som helst, bara de lysnar på mig också, jag har ju dels en massa kunskap om "släkten", dels har jag ju varit fullt sysselsatt med de små i 8 veckor, vem kan veta mer än jag om valparna:confused:

fjolltroll skrev:
Därför att jag litar på mitt eget omdöme, och att det faktiskt bara är jag som kan känna hur dom olika valparna berör mig.

Jag håller med dig här. Min uppfödare ville välja åt mig, men jag var så bestämd över vilken valp jag ville ha att jag nästan tänkte att jag struntar i hunden om jag inte får som jag vill.

Det fanns en annan valp som möjligen var mer lovande exteriört än min hund, som jag iofs kunde tänka mig, men jag hade fastnat för "nackpricken som morrade åt kameran". (han hade lite vit målarfärg på nacken)

Den mest lovande valpen gick till en köpare som kanske skulle ställa ut mer än mig. Det störde mig inte så mycket eftersom jag tyckte att han verkade mer "försagd" och försiktig än min.

Det hela löste sig med att jag fick välja en av de övriga sex som var kvar och då tog jag den jag gillade bäst. Han såg bra ut exteriört också, men det var det kavata temperamentet jag tilltalades mest av.

Det blev en bra hund och jag är glad att det löste sig så som jag ville. Jag tycker att det är snudd på oförskämt av en uppfödare att enväldigt bestämma vilken hund man skall få. Valpköparen betalar trots allt för hunden!

Att sedan köpare och säljare diskuterar och kommer överens är en annan sak. Det tycker jag bara är positivt! Visserligen känner uppfödaren valparna bäst, men jag känner ju också mig själv bäst - så varför inte resonera om vilken individ som skulle kunna tänkas passa?

Senast ändrad:

fjolltroll skrev:
Jag skulle aldrig köpa valp av en uppfödare som inte låter mig själv välja vilken valp jag vill ha.

Det skulle jag, men jag skulle inte ta en valp som jag bara känner "nej" när den blir föreslagen.
Mina krav och uppfödarens krav måste kunna mötas på halva vägen, men skulle jag vilja ha en hund till exempelvis utställning skulle jag trots allt lita på uppfödaren (inte för att det är så aktuellt på en 2 veckors valp..) mer än mitt eget öga då jag inte pysslar med sådant.

fjolltroll skrev:

Det är ju trots allt ändå uppfödaren som känner valparna bäst, och utifrån det väljer den valp som passar köparen bäst.

Vi har iofs alltid gjort så att när valparna är 5-6 veckor gamla, så har vi plockat ut 2-3 stycken valpar som kan passa valpköparen bäst, och sen har dom fått välja mellan dom.. Det har aldrig vart några problem och valpköparna har vart nöjda och glada över att vi har gjort så.

Svårt att välja valp när de endast är 2 v.

När jag köpt valp så har jag och uppfödaren kommit fram till den som troligen kommer passa bäst. Har jag kunnat välja uppfödare och känner jag litar så pass på dem att jag vill köpa valp av dem, då måste man ju för sjutton kunna lita på de känner valparna bäst och att de vet vad de pratar om.

Dock vill jag göra valptest, detta tillsammans med uppfödare.

Men å andra sidan. Hur valparna beter sig mot varann i en kull säger inte så mycket. Det är ju där och då, som hunden visar jsut den rollen. När den kommer hem till en ny miljö och ny familj, så kommer den få hitta annan roll och om valpen var en liten försiktig valp hos uppfödaren så kan den bli rejält framåt och tuff i sin nya miljö. Eller tvärtom.

Så det är mycket svårt att veta hur valparna blir.

GaurdianAngel skrev:
När den kommer hem till en ny miljö och ny familj, så kommer den få hitta annan roll och om valpen var en liten försiktig valp hos uppfödaren så kan den bli rejält framåt och tuff i sin nya miljö. Eller tvärtom.

Så det är mycket svårt att veta hur valparna blir.

Det ÄR verkligen ett lotteri. :crazy: Den försagda hunden kanske äntligen fick luft under vingarna när han/hon inte behövde hunsas av de andra längre. ;)

Jag valde hund på känslan. Jag gillade min hunds attityd gentemot mig. Han var framåt och trevlig och balanserad. Sådan tycker jag allt han är ännu.

Vår rottis var ett yrväder som valp hos uppfödaren och det höll i sig i 10 år ungefär. ;)

Precis, jag vill se hur valparna beter sig mot människor och under valptestet inte mot sina syskon.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: tuaphua
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 036
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV