Hur väljer ni häst?

Elajna

Trådstartare
Trots att det inte är aktuellt sitter jag dagligen och dräglar över hästannonser.
Längtar så tills det är dax för mig att börja med nästa häst. Men jag har svårt att bestämma mig för hur jag ska tänka för att "sålla" rätt.

Så hur tänker ni? Hur väljer ni häst?

Känns som att det kan bli en utvecklande diskussion :)
 
Sv: Hur väljer ni häst?

Jag köpte ny häst för bara några veckor sedan. Jag tänkte såhär;
1. Ville ha en ridhäst för mitt ändamål
2. Ej sto i första hand då jag inte klickar med dem
3. Unghäst för att slippa skola om hästen efter min ridning, samt att det är billigare och en ny rolig utmaning. Ett oskrivet blad.
Alltså halvblod, hingst/valack, 0-1 år (ev 2 år)

Till det yttre är jag nog mer kräsen än de flesta. Tål inte vissa avvikande exteriöra saker som t ex raka haser, skulle aldrig kunna köpa en häst med raka haser även om den vore perfekt i allt annat... hade en ganska lång lista över exteriören som jag eftersträvade, man kan ju alltid försöka komma så nära som möjligt. Där var bland annat med:
1. vinklade haser
2. kort rygg (eller rättare sagt, en icke lång rygg)
3. högställd med bra hals och vackert huvud (fånig grej men min andra häst har så fult huvud, ville ha ett fint denna gång...)
4. sluttande kors, inte för sluttande bog
5. lätt och elegant
kort och gott, en modell som tilltalar mig. Jag vill ha en häst som jag rent objektivt tycker är vacker även utan känslor inblandade (alla tycker väl att den häst man älskar är vacker...). Jag tenderar att aldrig sälja mina hästar så jag måste verkligen bli nöjd när jag väl får tillfälle att köpa en ny.

I temperamentet ville jag ha en glad och social häst, mina tidigare har varit småbuttra gubbar. Ville inte heller ha en häst som flög i luften för ingenting.

Eftersom det var en dressyrhäst jag sökte så var såklart gången viktig. En annan grej som var viktig för mig var faktiskt färgen. Det får låta hur oseriöst det vill, men det finns så många hästar att välja på att jag lätt kunde sålla bort fuxar osv... mina tidigare hästar hade dessutom varit utan tecken, så NÅN liten strumpa ville jag iallafall ha. Jag letade efter en svart eller gul i första hand. Det fick heller inte vara en häst som skulle bli för stor, MAX 168, helst 165.

Hittade min drömhäst som stämmer såå väl in på allt. Hbl, hingst, 1 år, den eleganta modell jag älskar, bra luftig gång med aktiva bakben, svart med 2 strumpor och vitt i ansiktet, social, glad, cool men med nerv, oerhört känslig och lyhörd. Så enkel och okomplicerad. Älskar min lilla häst! :heart
551312_511486472232700_953033994_n_zps2d2acbbb.jpg
[/URL][/IMG]
 
Sv: Hur väljer ni häst?

Jag har inte så många krav. Den ska vara positiv och arbetsvillig, samt självgående. Dvs mina ben ska mest agera stöd och inte behöva driva så mkt.

Sen har jag gärna en häst med lite humör. Som inte blint ställer upp på allt, utan som kan tänka själv.
 
Sv: Hur väljer ni häst?

Jag som är avelskunnig börjar med att titta på stammen. Då sållar jag bort hästar från blodslinjer jag vet ger sånt som jag inte vill ha.
 
Sv: Hur väljer ni häst?

Det har en förmåga att bli hästköp med mer hjärta än hjärna...:o

Vilket har resulterat att min första "kärlek-vid-första-ögonkastethäst-fast-egentligen-inte vad jag-sökte" har jag nu kamperat med i snart tio år, den andra i snart åtta, och jag är den lyckligaste hästägaren i hela världen!!!:love:

JAG har fått forma mig efter DOM först, sedan har vi utvecklats ihop, och nu kan jag få dom att göra allt jag önskar och kan själv!:love:

En av mina hästar är köpt enbart med hjärnan, köpt på meriter och bevisat avelsvärde, och hon är också helt rätt! :)

Åh, jag är så glad i mina flockmedlemmar!!!
 
Sv: Hur väljer ni häst?

Delvis KL

Jag är ju inte avelskunnig på samam sätt som Görel ;)

Men kollar bara på ston och då är topplistan
1 Pris
2 stam
3 storlek (ej under 165 om inte stammen är exceptionell)
4 exteriör

Men som sagt än inte hittat häst nr 2 att köpa fast jag kollar åtminstone 1 ggr i veckan på hästsiterna ;)
Men så är jag inte att jag MÅSTE köpa häst just nu.. men dyker rätt häst upp köper jag den...
 
Sv: Hur väljer ni häst?

Kul med lite varierande svar.

Jag upplever att ni har en hästtyp som ni kollar efter, stämmer det?

Vid mitt senaste (och enda) köp letade jag efter ett mindre nätt sto att träna dressyr med. Detta var när jag skulle övergå från ponny till häst. Innan det hade jag uteslutande ridit arab och var nöjd med dem, så en välutbildad sådan ville jag gärna ha. Med det fanns inte många utbildade eller välridna araber just då.

Tillslut hittade jag ett litet hbl sto med 75% fullblod i sig med ett tilltalande huvud. Hon var stel och jävlig att rida och lär mig inte ta upp fötterna. Men jag blev kär, älskar den där humörkulan otroligt mycket. Ingen har lärt mig så mycket som hon.

Nästa häst ska bli en mindre utmaning:p

Nu vet jag inte alls vad jag vill ha. det känns som att hittar jag en korrekt häst som jag klickar med, så blir det den. Det enda jag kan avelsmässigt är just arab, så när jag väl hittar en ras kanske det är dax att läsa på :)

Men hur väljer ni ras? :)
 
Sv: Hur väljer ni häst?

Jag är också i hästletartagen! Mitt första köp av häst, men med erfarenhet från diverse hästar och ponnyer har jag kommit fram till:

*Hästen ska ha en speciell färg, gärna prickig :love:
*Vara relativt ung och formbar, mellan 3-7 år
*Arbetsvillig, vaken, stabilt psyke/trygg/lugn, "lillgammal" (kan man säga så om en unghäst??), utstrålning
*Gärna valack
*relativt bra steg, vill kunna träna och eventuellt träna i framtiden

Jag vill se hästen och verkligen känna att det är minminmin och ingen annans, att det inte går att jämföra med hästar för att min alltid kommer att vara finast på alla sätt. Har tidigare haft dessa upplevelser med andra hästar, så min nästa kärlek finns nog därute någonstans :D

Går väldigt mycket på magkänsla, men kan dock vara för "snäll" och ge det en chans vilket brukar sluta dåligt. note to self: gå på kärlek vid första ögonkastet
 
Sv: Hur väljer ni häst?

KL
Har ingen egen häst och aldrig haft (än), men tittar ganska mycket på annonser.
Det jag har kommit fram till att jag önskar är följande:

- En valack
- Mellan 6 - 15 år
- Antingen någon "halvtung" ras (ex. Welsh Cob) eller ett halvblod av äldre, tyngre typ (tänk typ lettiskt halvblod)
- Mellan 148 - 160 cm i mkh
- Utbildad minst LA i dressyr
- Mjuka gångarter, trav som är lätt att sitta i
- Framåt och vaken att rida, men ändå "lugn" och orädd
- Skade- och sjukdomsfri

- En läromästare med lite krut i helt enkelt -

Att hitta en häst som stämmer in på ovanstående är dock inte det lättaste har jag märkt.....
 
Sv: Hur väljer ni häst?

Hej!

Jag brukar först sätta upp vissa grundförutsättningar, i stil med ålder, kunskapsnivå, storlek och kön. Sen vissa krav (lättlastad, kunna rida ut på själv och med andra, klara fri tillgång, eller vad det nu kan vara). Sen letar jag efter den hästen. Jag brukar inte gå särskilt långt från mina grundkrav när jag letar, jag har testat det och det blev inte bra.

När jag väl åker och provrider går jag mycket på känsla, känns det som om hästen är någon jag skulle kunna trivas med länge.

Min förra häst åkte jag och tittade på pga storlek, ras, kön, ålder och utbildningsgrad stämde. Jag köpte henne för jag föll för henne vid första ögonkastet och för att hon stämde med vad jag ville ha.

Nuvarande hästan stämde också med mina krav, hon var dessutom totalt olik min förra häst, vilket just då kändes som ett krav då jag inte ville kunna jämföra de två. Det var inte samma kärlek vid första ögonkastet, mer ett köp med hjärnan. Nu vill jag inte vara utan henne en dag :-)

/Lavinia,
 
Sv: Hur väljer ni häst?

Jag valde inte ras jag valde individ :)

Gick efter:
Pris
Ålder
Storlek
Att säljaren känns seriös (pass, försäkring, avmaskning, verkning ska vara ordentligt gjort)
Och såklart vad hjärtat sa när man var och hälsade på :love:

Jag la ut en egen annons med vad jag sökte och det blev ett haflinger, en ras jag aldrig haft erfarenhet av tidigare
 
Sv: Hur väljer ni häst?

Även om jag vet om många bra blodlinjar, tyckte att en sånt bra häst inte var bra för mig. Jag tycker att hästarna som är avlad att tävla också ska tävla. Jag letade efter en hobbyhäst. Men inte en skogsmulle, då skulle jag har köpt nån kallblod. Jag ska kanske i framtiden göra lite tränings/pay and jump hopptävlingar, men inte något som jag ska göra varje veckan. Jag letade också efter en skäck och helst en häst under 1 år. Och i somras har jag hittad min lilla pluten som är en halvblodshäst.
 
Sv: Hur väljer ni häst?

Sorry för ot TS :o
din lista stämmer in på min häst på varenda punkt :love: letade länge innan jag hittade honom. Lycka till i ditt letande, det finns säkert en till (minst!) därute :)
 
Sv: Hur väljer ni häst?

Jag går på:
ålder
modell(kroppsbyggnad)
hur den ser ut på bilderna/ev film, är den spänd/avslappnad? ser ryttaren ut att driva onödigt mycket/verkar den pigg och framåt? ser den glad ut?
sen sista gallringen är om den är söt :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 094
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 066
Senast: mars
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 651
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 388
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp