Hur välja medryttare? vad tänka på=)

kossankaj

Trådstartare
Jag har haft annons om medryttare till min häst, och fått flera bra svar nu.

Funderar på hur man går tillväga på bäst sätt?
Har inte jättestor erfarenhet och har varit med om att det gått fel med medryttare förr , samt alla historier man läser här:)

Hur gör ni när ni väljer medryttare?
Tar man ut alla som är intresserade, eller om det känns rätt med första tar man den då?O_o

Hur vet man att det är rätt så att säga:)

Dela gärna med er av era erfarenheter:)
 
Sv: Hur välja medryttare? vad tänka på=)

Det bästa är att vara övertydlig med hur du ser på saker, allt, inte bara ridmässigt. Be gärna en stallkompis beskriva dig. Fundera om det behöver vara en kopia av dig eller om det är bra med en som kompletterar dig. Försök få en känsla av hur personen är på att följa intruktioner om det är viktigt för dig att allt görs på ditt sätt. Välj någon som du tycker om, fika tillsammans, det är alltid lättare att samarbeta med någon som man kommer bra överrens med.
 
Sv: Hur välja medryttare? vad tänka på=)

Som tidigare sagt, var ÖVERTYDLIG!!
Vill du ha stallgolvet rensopat så säg inte att det räcker att dom drar av det lite grann.
Kan man vara rak och tydlig från början så slipper man många konflikter.;)

Hade en inackordering som tog in sin häst i mockad box, red och sen alltid fick brådskande samtal och åkte iväg,:meh: vi löste detta med att säga till att boxar måste mockas innan ridning.:sneaky:
 
Sv: Hur välja medryttare? vad tänka på=)

Tog in sin häst i Omockad box ska det vara! ;)
 
Sv: Hur välja medryttare? vad tänka på=)

Min medryttare var lite tvärt om.
Hon var så himla noga med mockning, stall och pyssel att det hann bli mörkt innan hon skulle rida (paddock där belysningen blåst ner i en storm) så hästen blev inte riden.
Jag som hade medryttare för att hästen inte skulle stå för många dagar var ju inte så överförtjust utan fick tala om att man faktiskt kan mocka efteråt och att han inte dog av att stå i gången och vänta under tiden ;)

Det bästa är att vara så tydlig som möjligt om hur man vill ha det och vad man förväntar sig av sin medryttare och hoppas på att medryttaren är lika ärlig!
Min häst är rätt pigg och kan bralla vilket jag varit väääldigt tydlig med.
Ändå har han skrämt två av tre medryttare så att dom inte ville rida mer fastän dom sa att det inte skulle vara något problem :meh:
 
Sv: Hur välja medryttare? vad tänka på=)

De gånger jag hade ut annons ang medryttare ville jag till att börja med bara ha mailsvar från intresserade där de skulle redogöra hur de är som ryttare och hästmänniska. Vad de har för hästsyn och ambitioner mm. Var det tillräckligt intressant plockade jag ut några som jag ringde upp och ev bokade provridning med.
Jag lät många provrida och tog absolut inte första bästa, hade de referenser att ge var det ett väldigt plus. Efter det tog jag beslut om vem jag tyckte var bäst lämpad/det kändes bäst med.

Det viktigaste tycker jag är som ägare att man verkligen är jättetydlig med hur man vill ha det. Hur häst, stall osv ska skötas. Likaså hur hästen ska ridas, vad medryttaren får/inte får göra mm.

Det är jätteviktigt att man har samma syn på allting för att det ska fungera.
 
Sv: Hur välja medryttare? vad tänka på=)

Jag tror att det viktigaste är följande:
1. Samma syn på hantering/hästhållning.
2. God kommunikation.
3. Att ni fungerar bra tillsammans och kommer överens.
4. Att medryttaren lyssnar på dig och respekterar dina beslut.
5. Att hon/han fungerar bra med hästen och att de trivs med varandra.

Om du får väldigt många svar på din annons kanske det kan vara bra att ta ut iaf. 5st som får provrida?

När du väl hittat en medryttare som verkar vettig kan det vara bra att vara med i stallet de första gångerna och visa hur allt går till för att sedan successivt låta medryttaren ta över helt. Då får du en chans att se hur personen arbetar.
Att skriva ut stallreglerna på ett papper kan också vara en bra idé så att inget glöms bort/görs fel. Även skriva vad som ska göras, vilka skydd etc. etc. etc. så att du slipper få 15 sms per gång den första tiden med frågor om diverse "problem" :)
 
Sv: Hur välja medryttare? vad tänka på=)

Inte hästägare, men medryttare i många år. De gånger som det har funkat bäst har haft följande komponenter:

- Närvarande hästägare! Var tillgänglig på telefon med en ny medryttare, kom ihåg att det faktiskt är en person som knappt känner din häst alls eller stallrutinerna - eller för den delen de andra hästarna i hagen. Har själv varit med om att inte kunna hämta medishästen i hagen för att det är en hagkompis som är jobbig och som behover hanteras på ett visst sätt. Fick lov att ta hjälp av en annan i stallet - kan vara bra att veta sådant innan man börjar!

- Skriv kontrakt. Det är en trygghet för både dig och medisen.
- Skriv en "manual" till medisen. En checklista och lite allmänt info som är bra att ha. Jag hade en gång en "manual" där hästägaren skrev småsaker som att hästen alltid måste gå bakom mig, aldrig får beta med bett i munnen, alltid ska lyssna på ett enkelt "nej" osv, för då blir också hanteringen av hästen konsekvent av båda parter. Vissa tycker det är diktator-fasoner - för mig var det jätteskönt att få den informationen :)

- Provridning: ja, här beror ju allt på vilken typ av medis du söker.
Ska hen kunna träningsrida på hög nivå eller söker du en skogsmulle? Låt medryttaren provrida minst 2 gånger. Kolla hur hen hanterar och rider. Hård i handen? För försiktig? För ivrig? Det är klart att det är jättesvårt att rida en helt ny häst man aldrig suttit på förut, så förvänta dig inte att hästen ska gå perfekt, men prata mycket under provridningen så får du dig en uppfattning om personen har samma synsätt på hantering och ridning som du.


Jag tycker att du ska bara ska ta ut de som du själv tycker verkar intressanta. Dvs att ni har pratat på mejl/telefon om hur hästen är (var ärlig!) och hur personen är. Du behöver absolut inte ta ut alla som har visat intresse ;)
 
Sv: Hur välja medryttare? vad tänka på=)

Ja om hon hade mockat efter ridningen så hade det inte varit ngt problem, men hon lämnade boxen omockad. :meh:

Tror det är svårt att kunna förutse alla saker men ta upp det som du tycker är viktigt och om ett problem dyker upp, ta det direkt. Missförstånd har en förmåga att växa med tiden.
 
Sv: Hur välja medryttare? vad tänka på=)

Hej!

Jag går oftast på känsla. För mig är det viktigare att medryttaren har rätt inställning än att den rider perfekt (med rätt inställning kan medryttaren alltid tränas upp).

Sen låter jag alltid hugade komma ut och träffa mig och hästen en gång innan de får komma ut och rida, så kan jag sålla ut de som inte känns ok. Jag vill också se att fröken häst kommer överens med dom, hon är lite speciell och kan vara rätt tjurig mot de personer hon inte gillar.

För att pållan och jag ska slippa besök av miljoner människor brukar jag ta en i taget. Hittar man rätt tror jag man vet det.

/Lavinia, som såklart också misslyckats flera gånger, det får man nog tyvärr räkna med. Nu har jag en helt underbar tjej som hoppade på trots att det inte var säkert NÄR hon skulle kunna börja rida.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
963
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 087
Senast: mars
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 861
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 144
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp