Hur väger man betfor??

Etoile

Trådstartare
Vägs betforen blöt eller torr? Ex om jag fyller hinken med 0,75 liter torr betfor, hur många kilon får hästen då i sig? Samt finns det någon begränsning på hur mkt. betfor man bör ge? Har sett flera råd om foderstater här på bukefalos i olika trådar och då står det oftast ca 0,3kg betfor.. Flera i mitt stall ger sina hästar typ 1,5 liter betfor!

Tacksam för svar :bump:
 
Sv: Hur väger man betfor??

Man väger det i torrvikt. Du får ta en köksvåg och väga, det är lättast.
Maxgivan är 0,2 kg/100 kg kropssvikt. Väger din häst tex 500 kg så är alltså maxgivan 1 kg betfor i torrvikt.
 
Sv: Hur väger man betfor??

har alltid fått lära mig att man ska räkn i torr för annars blir de ju olika beroende på hur vatten man har i
 
Sv: Hur väger man betfor??

Om du lägger 0,75 kg betfor i en hink får hästen såklart i sig 0,75 kg betfor. Visst väger betforn mer när den svällt i vattnet, men resten är ju just bara vatten, inte betfor.

1,5 liter betfor behöver inte vara så mycket (jag antar att du menar att de ger 1,5 l blött?), allt beror ju på hur mycket vatten de hällt på.

Det är därför man ALLTID räknar/mäter torrvikten, för vattnet är ju oväsentligt i sammanhanget. :-)
 
Sv: Hur väger man betfor??

1,5 liter snitslad betfor är ungefär 0,5 kg betfor. 1,5 liter pelletterad (stavning?) väger mellan 0,9-1 kg. Så även när man pratar om torr betfor måste man ange vilken sort man pratar om.
 
Sv: Hur väger man betfor??

En liter torr betfor(strimlor) väger 0,3 kg. Det innebär att enligt maxgivan för en 500kgs häst kan du ge drygt 3 l torr betfor per dag.
Så det krävs rätt stora mängder för att vara i närheten av maxgivan. Sen är det ju såklart individuellt, många hästar blir dåliga i magen av mkt betfor.
Pelleterad betfor vet jag inte vad den väger per liter, borde vara mer.
 
Sv: Hur väger man betfor??

Ok, då hajjar jag lite mer iaf :) ... Men jag ger ju min häst 0,75 liter strimlad torr betfor (självklart blötlägger jag) så det motsvarar alltså inte 0,75kg betfor?
 
Sv: Hur väger man betfor??

Nej, det motsvarar bara ett par hg.
Väg betforen i just din säck för att vara helt säker , och gör en ny kontrollvägning när du köper en ny säck. Det KAN nämligen variera något. :-)
 
Sv: Hur väger man betfor??

vaddå, varför ska jag väga hela säcken?
Men om jag vill ge min polla 0,75kg betfor, hur många liter bör jag då ge?
 
Sv: Hur väger man betfor??

Du tar tex ett litermått o väger innehållet. Volymvikten på de flesta foder varierar kraftigt, frågan har vart uppe massvis av gånger, att det skall vara så svårt att få hästägare att inse att en våg är en rimlig investering.
PL
 
Sv: Hur väger man betfor??

hon menar att du ska ta en liter väga det, inte hela säcken.

sen i nästa säck så gör du samma sak igen. helst ska det inte vara någon skillnad men det kan vara det.
 
Sv: Hur väger man betfor??

som en skrev här: Maxgivan är 0,2 kg/100 kg kropssvikt
gäller den per giva eller dag?
 
Sv: Hur väger man betfor??

0,2 kg per dag är bara ett tyckade o ingen "officiell" maxgiva, i normala sammanhang finns det ingen vettig anlednig att gå högre.
PL
 
Sv: Hur väger man betfor??

Det handlar inte om att väga hela säcken, utan den aktuella givan...

Om du vill veta hur mycket 0,75 kg är i liter så får du ta en våg, (gärna en hushållsvåg med skål, det är enklast) och hälla i TORR betfor med ett decilitermått tills vågen visar 750 g(=0,75 kg).
Räkna antalet mått du har hällt i (räkna medans du öser!) och vips så vet du hur många liter TORR betfor som motsvarar 0,75 kg!

Sedan slipper du väga den TORRA betforen varje gång du ska ge, eftersom du vet att dina 0,75 kg motsvarar 1 liter (OBS!! EXEMPEL!). Alltså kan du använda ett litermått när du fodrar i framtiden.

OBS! att du måste göra en ny vägning när du köper en ny säck, eftersom volymen kan variera från parti till parti, och det gäller DE FLESTA fodersorter!! Vikten du skall ge är dock alltid densamma.
Det är därför ingen här kan svara på hur mycket du ska ge i liter, eftersom det bara är du som har tillgång till din betforsäck...

Vattnet räknar man aldrig med, det tillkommer i efterhand. Det är alltså inte speciellt smart att blöta betfor till ALLA hästar i en enda stor hink, eftersom det inte går att mäta upp hur mycket BETFOR varje häst får. En del kanske får mest vatten, medan andra får för mycket betfor.
 
Sv: Hur väger man betfor??

Ok tack för alla svar! Jag gjorde som så att jag fyllde upp en liter torr srimlad betfor i en plast påse (drog av vikten som plastpåsen vägde) hängde den på hövågen och fick det till 0,5kg. Så nu ger jag min polla 1liter betfor per dag =0,5kg :D
 
Sv: Hur väger man betfor??

Nu vet jag inte vad du har för hövåg men de flesta såna är lite inexakta att väga 0,5 kg på. Prova att väga 10 liter o jämför resultatet.
PL
 
Sv: Hur väger man betfor??

..och en digital sådan som visar i gram får man för någon hundralapp på sin höjd...

AM
 
Sv: Hur väger man betfor??

Ska du aldrig mer köpa foder? ;) Havre bör man t ex väga om varje gång man har köpt ny, för det kan skilja sig en hel del. Om du byter fodermedel så måste du ju också väga för att veta hur mycket du ska ge.

Annars kanske ni kan samla och köpa en fodervåg gemensamt att ha i stallet? Vågar som inte är digitala är lite billigare, de kostar 50-100 kronor, t ex på Claes Ohlsson.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fodrade hästen med ca 1 liter torr betfor ikväll av misstag. Hade hällt vätskan i fel hink! Så den torra betforen hamnade underst i...
Svar
9
· Visningar
1 706
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 056
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 879
Senast: trollmamma
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp