Hur utvecklas en hund mentalt med åldern?

Lena Furberg

Trådstartare
Något luddig titel där, inser jag. Jag gjorde MH med min hund i helgen, gick himla bra, han var både tuffare och oräddare än jag trott! :D Vid spökena stod han framför mig och skällde och morrade rejält, men han gjorde inga attacker. Mentalbeskrivaren sa, att det var bra, eftersom han bara är 1 1/2 år, hade han anfallit vid den åldern hade han kunnat bli en riktigt läskig best vid 5 års ålder! Funkar det så? Inte så att jag vill ha en hund som angriper vid minsta hot, men jag trodde en hunds mentala profil var rätt etablerad vid 1 1/2. I och för sig är han av en ras som mognar sent, och han är en stor valp i många avseenden, men...
Tycker det vore intressant att veta hur en hund mognar mentalt? Ni som sysslar med Bruks och Skydd och som gått vidare och gjort Korningens mentaldel.

Sv: Hur utvecklas en hund mentalt med åldern?

Jag brukar säga ungefär vid tre års ålder. Då kommer mognaden. Var de inte allvarliga innan så kan de plocka fram det då. Eller inte och då fattas det :)

Det är mina erfarenheter utifrån mina egna hundar och bekantas hundar.

Jag gjorde MH på Loka när hon var ca 2 år, och blev förvånad över hur tuff hon var eftersom hon är född mes och knappt vågade lämna min sida när vi började valpkurs tex.

Och nu är hon 5 år och har inte blivit nämnvärt tuffare, hon har bara lättare att ta vara på sig själv, men hon är varken tuffare mot mig eller mot sin omgivning och kommer nog aldrig att bli direkt dominant.

Hänger på din tråd om det är ok?!

Jag träffade häromdagen en hund som var ett år och skulle testas nu till helgen, jag tycker det är tidigt att testa vid 1 år?!

Men det kanske det inte är?

mintestades vid 16 mån MH
så testas de MT när dom är 3 år

Det vore intressant att också höra från någon som gjort MH och senare Korningens Mentaldel, och vilken skillnad det var hos hunden från det ena till nästa! Hur mycket den mognat, etc.
Min hund ska så småningom göra Korningens mentaltest också, men det dröjer ju ett par år dit. Spännande ska det bli!!! Jag går ibland in och kikar på olika hundar och ser hundar som gjort halvtaskiga MH men senare i livet klarat Korningen och blivit jättebra i skydd inte minst.
Min vovve var superduktig trots att han är en Stor Valp på bara 1 1/2! :love:

Vart gör man det testet?

Precis som MH så utförs Korning på en massa håll i landet, lista med kalender finns i bl.a. tidningen Brukshunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par...
Svar
2
· Visningar
1 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?

Hästrelaterat

Tillbaka