Hur uttala hingstnamn.

surprice1985

Trådstartare
Hur uttalar ni Rubignon?? Jag har ett sto efter honom och har hört så många uttalningar på hans namn!
Rubignooon?
Rubinjong?
m.fl :)

Sv: Hur uttala hingstnamn.

oj, detdöär är svårt, jag har typ aldrig sagt det namnet, bara läst det, hoåppas andra kan säga vad som är rätt.

får jag då sno lite utrymme i din tråd och fråga mer kunniga hur man uttakar: DAYTONA?
har hört olika på det också, men elelr utan A på slutet? (daytone eller daytona)

Du uttalar Daytona precis som hans namne, speedwaybanan i USA.

Day (= dag på engelska, samma uttal här) + to (uttalas som engelska "toe" = tå på svenska) + na
Day-to-na, fast ihop som ett ord då! Betoning på o:et här också.

Det är ju lite jobbigt när man inte kan säga sin hästs pappas namn utan att stapla sig fram :crazy:

Så Rubignooon är "rätt"??

Nej, inte långt o, utan ett kort o - Rubinjånn (kanske bättre med ett å istället för o för att förtydliga).
Tänk franska!

Jag tog för givet att det var franska för "rubin" el dyl, men får faktiskt ingen träff i franska ordböcker på nätet. Förmodligen bara ett påhittat namn alltså?

Det är ju lite jobbigt när man inte kan säga sin hästs pappas namn utan att stapla sig fram :crazy:

Så Rubignooon är "rätt"??

Rubignoon är fel.

Det närmaste jag kan komma att fonetiskt skriva ut hur det uttalas är Rubinjånn.

Skall man dra det extra hårt skall u:et uttalas om ett o.

Så egentligen skall det vara Roobinjånn om man skall närma sig det korrekta uttalet.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka