Hur utfodrar ni era hundar?

Har precis bytt från Standard Active till Hills I/D sensitive för att se om de (eg Uno) fungerar bättre på detta foder. Bara gett det i knappt en vecka så för tidigt för att utvärdera det.

Väldigt dyrt dock, tacka gudarna för personalrabatt :p

Är också en hemsk hundägare som har mina hundar på torrfoder. ;)
Gav tidigare Carrier Lamm och Ris men har bytt till Doggy Professional Extra Aktiv.
Ett skitfoder i mångas ögon men innehåller samma saker som Carriers.
Har gett otroliga resultat vad gäller hull och muskler. Var för övrigt jättenöjd med Carrier eftersom fodret gav bra inverkan på pälsen. Sen luktar Doggys mat bra mycket godare. Den stora hunden är helt salig (och han är inget matvrak).

Hanen äter veterinärfoder, RC urinary U/C low purine. Hatar det! Bajset är mycket, orange, löst, stinker. Men vågar inte ge honom något annat..
Tiken äter färskfoder, märke varierar men oftast Priima. Funderar på att gå över till torrfoder, men till vad är frågan..
Båda äter 2ggr/dag. Hanen får uppblött+extra vatten. Tiken får lite extra vatten.
Tillskott: Tiken får Svenska Djurapoteket Athlet och laxolja, hanen kokosolja.

VoH, slaktrester från min egen djurproduktion, styckrester från ett lokalt styckeri och div slaktkroppar som av olika skäl inte går till människoföda. Just nu äter de en massa efterbörder också...

Ger ett mål om dagen i regel, snacksar vid hård ansträngning. Ibland får de skrovmål(2-3 ggr daglig ranson på en gång) och fastar dagen efter.

Mina tre äter Taste of the wild, de får mat två gånger om dagen och äter alltid upp allting på en gång utan tjafs.

De kan äta vilket foder som helst och det går och byta hur som helst utan att magarna går sönder så om man vunnit foder eller har provpåsar så får de äta det.

Jag barfar, av flera anledningar.
Dels är det roligare för hundarna, dels upplever jag enorma hälsofördelar med det och så gillar jag att ha koll på var maten kommer från för att kunna undvika att stödja den värsta djurhållningen. Är själv vegetarian för att inte stödja dålig djurhållning och då känns det fel att stödja den pga köttätande husdjur.

Tiken äter främst färskoder och mår bäst av voh. Fick rinniga ögon när jag egenkomponerade så något gjorde jag ju fel :angel: men blev bra igen på bara några dagar när hon fick voh. Hon får även lite barfkost och lite torrfoder som godis och enstaka mål. Hanen får främst barf, sen färskfoder men även han torrfoder som godis och enstaka mål. Just nu äter dom Brit premium för aktiva hundar. Tänkte testa standardt foder och se vad de säger om det.

Jag tänkte dock byta till priimas spannmålsfria och ha som bas.

Min får torrfoder, (Robur), på uppfödarens rekommendation, oftast förgyllt med lite slaktavfall, som jag får av en fåruppfödande granne.

Mina tidigare hundar har också huvudsakligen ätit torrfoder, och på det har alla hållit sig friska, pigga, i lagom hull och utan mag- eller tandproblem långt upp i åldrarna. Bortsett alltså från den nuvarande, som vid 3½ års ålder har lindrig tandsten, och precis har varit inne för skrapning.

Ben får hon bara ibland, då antingen märgben eller oxsvans, som är lättast att få tag i.

Jag är lite nyfiken; Ni som ger era hundar hela råa höns, var får ni tag i sådana?

Min hund barfas i vanliga fall men har ätit Maukas (pure natural i sverige) färskfoder nu i ett antal veckor efter som han haft lite trassel med magen. Håller på och fasar över till barf igen som bäst.

Jag väljer barf eftersom hunden mår väldigt bra av det och jag då har möjlighet att fodra till stor del med närproducerat och ekologiskt kött. :) Dessutom håller det tandhälsan i skick och vovve tycker det är jättemums! Kul också att kunna variera det han får från dag till dag.

Mina äter 2 ggr per dag. Torrfoder på morgonen och barf på kvällen. Just nu äter de Purizon lamb & salmon som torrfoder vilket de verkligen älskar. Funderar på att gå över till en större del torrfoder av praktiska och ekonomiska skäl men barfen är ju bra på så sätt att man vet vad det är för råvaror och jag köper alltid svenskt då. De har även väldligt fina tänder vilket jag antar beror på barfen. Kommer nog variera en del framöver beroende på vad jag får tag på bör kött till barf.

Ger Nordic special + och egenkomponerad barf. Ibland varierar jag med andra färskfodersorter. De har alltid bra aptit och tåliga magar. Är ingen fanatisk torrfodermotståndare precis men det gör faktiskt skillnad med färsk mat, ffa på pälsen.

På torrfoder
1097847_10151923509412150_439083772_o.jpg

På färskfoder
11002666_10153276822067150_2161860450120535181_o.jpg

Mina border collies har plåtmage båda två och käkar vanligtvis Priima spannmålsfria färskfoder. De äter oftast två gånger om dagen. Prazskyn äter burkmat, gastro intestal, då det är det enda hon mår bra på, och hon äter typ 5-6 gånger per dag.

Sams field puppy och rå färsk våm och andra slaktrester när jag orkar hålla på med det.
Får mat 1ggr om dagen.

Mina äter taste of the wild, plus lite färskfoder (blandade sorter) eller burkmat (från zooplus, oftast Lukullus) emellanåt som topping! Vill gärna ge spannmålsfritt av den anledningen att jag inte vill betala dyra pengar för en säck med mjöl.

Kan inte ge enbart färskfoder pga för lite utrymme i frysen samt att skäggen har en tendens att bli missfärgade (röda) om maten är våt hela tiden.

Råa köttiga ben av olika sort får dom också. Enbart BARF känns alldeles för osäkert vad gäller näringsbalans, samt krångligt med inköp och förvaring speciellt när man utfodrar så mycket på olika ställen (jobbet, hos hundvakt, uppfödarn etc). Vet att en del här inne inte alls tycker som jag, men för mig är det så.

Kan byta från en fodersort direkt till en annan utan problem, orkar ofta inte släpa med mig foder till jobbet så då får de äta lite allt möjligt som finns där - typ såna där superhemska veterinärfoder :p (jobbar på djursjukhus).

Har precis bytt från Standard Active till Hills I/D sensitive för att se om de (eg Uno) fungerar bättre på detta foder. Bara gett det i knappt en vecka så för tidigt för att utvärdera det.

Väldigt dyrt dock, tacka gudarna för personalrabatt :p

Såg den säcken på jobbet häromdagen. Vad är grejen med sensitive när i/D redan är skonsamt? Har du koll på det? :)

Min hund äter Magnussons Meat&Biscuit Light, vilket ges 2ggr om dagen (Ja, hon kan klockan och blir INTE glad om matte är sen med maten :) ) samt lite a-fil, rårivna morötter och ett ägg ett par gånger i veckan.

Hon får inte maten uppblött men däremot ordentligt med vatten på precis vid servering för att inte sluka den så hon sätter i halsen vilket hon annars gör.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har nyligen börjat på BARF, och efter att hon vägrade äta MUSH efter bara några dagar av korvarna (hade innan Vaisto Starter...
Svar
9
· Visningar
1 610
Senast: em-pirre
·
L
Hundhälsa Ja,det är vad jag fått lära mig.Hunden är ett rovdjur(köttätare),men också en allätare.Detta får mig att börja fundera i fodrets banor...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 513
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 952
Senast: lundborg
·
B
Övr. Hund När man utfodrar hund verkar de flest tycka att det är bekvämare och bättre att ge färdigfoder, dvs ett torrfoder som ger hela...
Svar
5
· Visningar
779
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka