hur utfodra stor och liten?

N

nyfikenjag

Är det någon som har en liten och en större häst ihop på lösdrift? Hur gör ni isåfall vid utfodring av hö för att se till att den större får sin del och den lilla inte blir smällfet?
 
Sv: hur utfodra stor och liten?

min gick på lösdrift tills han va 4,5 år. där hade man inte så mycket att välja på. dom räknade att shettisarna käka 1 kg per mål, ponnyerna 2 kg. sen fick man stödutfodra själv med kraftfoder. helt värdelöst stall på alla sett. alla bara sket i allt. flyttade därifrån efter att ha kämpat ett år med att försöka få saker och ting att funka
 
Sv: hur utfodra stor och liten?

Beroende på hur stora hästarna är så skulle jag försöka att ge höet till den stora högt upp så att den lilla inte kommer åt lika lätt, en höhäck eller likande. Så har jag tänkt å gjort i framtiden.
 
Sv: hur utfodra stor och liten?

Min mor har det så. Islänning och shettis. Det går hyfsat att hålla shettisen i lagom hull trots att hon lägger ut höet gemensamt. Hon tog helt enkelt tid på dem hur snabbt de äter upp 1 kg hö och det visade sig att shettisen äter långsammare så han får i sig ungefär hälften så mycket. Men det är säkert olika från individ till individ. (Det hänger på att den stora ska vara lite glupsk och den lilla lite mer långsam). Hon brukar dessutom ge extra mat till de stora hästarna i samband med ridturer.
 
Sv: hur utfodra stor och liten?

Den stora är högst i rang men äter å andra sidan långsamt. Men den lilla jobbas inte lika mycket som den stora så då kanske stödutfodring i samband med arbete är bra. Problemet då är ju att eftersom de går på lösdrift även vintertid så behöver de ha tillgång till mycket hö med lågt värde. Skulle ju kanske funka att sätta upp höhäckar i olika höjd, bara inte den stora är så finurlig att först äta ur den lägre och sedan den högre:crazy: .
 
Sv: hur utfodra stor och liten?

I ena lösdriften har jag en andalusier valack, ett arab sto och ett welsh mountain sto. I den andra har jag en arab hingst och en b-ponny valack. De får fri tillgång på hö allihopa (dock med sämre värden på för att kunna äta mer), och det fungerar utmärkt. Men de rör sig väldigt mycket och så gör de ju av med en hel del för att hålla värmen. Eftersom de har fri tillgång så hetsäter de inte heller längre som de gjorde i boxen, utan de går och små tuggar lite när de känner för det, så det har gått jätte bra att ha både små och stora i samma hage.
 
Sv: hur utfodra stor och liten?

Jag har två pallar ihopspikade ovanpå varandra för att det ska vara en luftspalt under och för att jag vill att ev. boss ska ramla igenom,likväl med vätan.På pallarna har jag för mina hästar 3 pallkragar,perfekt även för Shettisen,den kan vara med och äta först,men får en "snappa spill" på backen och i och med det så får hon ändå begränsat lite medans de stora får äta fritt.
När jag sen inte använder den,så är det bara att plocka isär och ställa in i ladan.


Dålig bild,men en aning i allafall om hur den ser ut på vintern..
463a68dc.jpg
 
Sv: hur utfodra stor och liten?

hade min shettis i samma box som min c-ponny förr. C-ponnyn var högst i rang, men en väldigt snäll häst som inte tvingade in shettisen i ett hörn utan mat.
Så jag köpte sånna där hö-påsar med ett litet hål i, hängde upp dem i lagom höjd för c-ponnyn. Sedan gav jag ungefär halva shettisens högiva på marken & resten fick han snappa till sig ur höpåsen. C-ponnyn vaktade sitt lilla hål, men shettisen kunde ändå dra åt sig lite ibland mellan c-ponnyns tuggor. På så vis kunde de äta tillsammans utan att någon var helt utan mat. kraftfodret hade vi däremot större problem med... C-ponnyn tog shettisens mat, medan shettisen stod på bakbenen & åt ur den högt uppsatta krubban.. Till sist kom c-ponnyn på att ställa rumpan framför sin krubba samtidigt & då fick han bådas mat...:crazy: Men efter några år löste de det där själva. De sattes båda på fri tillgång på hö, blev ca 14kg för båda. De var så fina i hullet så.

Nu är det bara shettisen kvar & han kan gå på fri tillgång, ca 5-6kg. Han lärde sig helt enkelt att bara äta lagom mycket. I vilket fall är små ponnyer ofta väldigt skickliga på att lösa problem så om du skulle bygga två höhäckar i olika höjder får nog din lilla i sig tillräckligt med mat ändå. Men det blir svårare & därmed kan han/hon inte äta upp all mat för den stora.

Lycka till!
 
Sv: hur utfodra stor och liten?

Oj vilken otroligt smart lösning:) : Tack för tips, så ska jag också göra!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
975
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp