Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Där skulle jag vilja säja "se upp", att "översalta" är inte ofarligt, njurarna kan bli "överhettade" och det är inte särskilt bra...
När vi människor har saltbrist (speciellt på sommrarna när man har svettats kraftigt) då kan man helt plötsligt få "dille" på saltgurka, jag tror hästen lite grann kan sköta saltregleringen själv vid fri tillgång på saltsten. Finns det inte särskilda saltersättnings medel i foderbutikerna?? Elekrolyt nån ting ....
GOD JUL!!!!
Där skulle jag vilja säja "se upp", att "översalta" är inte ofarligt, njurarna kan bli "överhettade" och det är inte särskilt bra...
När vi människor har saltbrist (speciellt på sommrarna när man har svettats kraftigt) då kan man helt plötsligt få "dille" på saltgurka, jag tror hästen lite grann kan sköta saltregleringen själv vid fri tillgång på saltsten. Finns det inte särskilda saltersättnings medel i foderbutikerna?? Elekrolyt nån ting ....
GOD JUL!!!!
Snälla alla som tror att det inte är farligt med för mycket salt för en häst, DET ÄR INTE OFARLIGT.
För ett tag sedan fanns en vetenskaplig studie i Ridsports veterinärspalt som klart avrådde från fri tillgång på salt speciellt till hästar som fick vara mycket inne. En stor del av hästar använde då saltstenen som sysselsättning och åt för mycket med svullna ben och sämre hjärtfunktion resultat. Andra fick njurproblem av det. Tror att det fanns fler risker men jag kommer inte ihåg hela artikeln.
Att en häst som svettas mycket kan behöva extra tillskott är inget konstigt. Men en vanligt häst har inte samma behov.