Hur uppträder saltbrist?

mimus

Trådstartare
Kan de överhuvudtaget få det, nu menar jag inte akut, utan smygande.

Om det är möjligt, finns det tydliga symptom?

Sv: Hur uppträder saltbrist?

..man märker saltbristen på att hästen verkar trött och orkeslös.

Finns det inga mer symtom? Att hästen blir slö och orkeslös verkar vara det enda svaret på allt ;)

Ja, det är ju det första man tänker på, slöhet, men jag var inne på om det finns något mer.

Cirkulationsproblem, svullna ben, osv.

Det är nog i ofs svårt att diagnostisera långvarig saltbrist.

Hm. Frågan är om man verkligen märker det när det "smyger" sig på, innan det är rejäl brist? Det är det läskigaste, mineraler och dylikt inuti kroppen som egentligen inte syns om de får brist på...

Men en tanke är ju att det kanske kan kännas i skinnet? Märkas på hur mkt hästen dricker? Salt och vätskeupptagning hänger ju ihop.

Men det är ofarligt att ge för mkt salt, de kissar ut överskottet, så varför chansa? Om man går och funderar över detta, släng till 1-2 matskedar salt om dagen istället, för säkerhets skull.

Där skulle jag vilja säja "se upp", att "översalta" är inte ofarligt, njurarna kan bli "överhettade" och det är inte särskilt bra...

När vi människor har saltbrist (speciellt på sommrarna när man har svettats kraftigt) då kan man helt plötsligt få "dille" på saltgurka, jag tror hästen lite grann kan sköta saltregleringen själv vid fri tillgång på saltsten. Finns det inte särskilda saltersättnings medel i foderbutikerna?? Elekrolyt nån ting:confused: ....

GOD JUL!!!!

Nej, jag chansar absolut inte.
Mina hästar har fri tillgång till saltsten inne och ute.

Min valack, som bytte box i höstas har haft en saltsten i boxen från förra inacken. Jag har tyckt att den räckt ovanligt länge.

För drygt 2 veckor sedan blev han sjuk, kan senare länka den tråden från hästvård.
Hittade ingen egentlig orsak, men förmodligen har han ätit något och blivit väldigt sjuk av det.

Jag har försökt vidta olika åtgärder, men sedan av en "impuls" så köpte jag ny saltsten och bytte ut den gamla.
Över natten slickade han i sig ordentligt med salt, och sedan så har han varit otroligt mycket piggare.

Kanske är det en slump, kankse hör det ihop.

Därför funderade jag på symptom ang saltbrist, om något skulle kunna stämma.

Där skulle jag vilja säja "se upp", att "översalta" är inte ofarligt, njurarna kan bli "överhettade" och det är inte särskilt bra...

När vi människor har saltbrist (speciellt på sommrarna när man har svettats kraftigt) då kan man helt plötsligt få "dille" på saltgurka, jag tror hästen lite grann kan sköta saltregleringen själv vid fri tillgång på saltsten. Finns det inte särskilda saltersättnings medel i foderbutikerna?? Elekrolyt nån ting:confused: ....

GOD JUL!!!!

När det gäller hästar så känner inte alla av sitt saltbehov, väldigt få skulle jag vilja påstå. Finns studier på det. Framförallt vid hårt arbete så räcker inte en saltsten till.
Det kan även bli en ond cirkel där hästen inte får i sig det salt den behöver och därför inte dricker tillräckligt. Då känner den inte av sitt saltbehov osv-----
Att överdosera salt till en häst är inte farligt.
// Linda

Hästen blir trött, slö och orkelös. Den har även vattenbrist med tanke på att det oftast är saltintaget som styr hur mkt hästen dricker...

Hm, ja, det skulle ju iofs kunna vara en tanke med cirkulationen.

Ingen mer som vet?

GOD JUL!!!!

Det går inte att jämföra häst och människas saltbehov. Svetten på en häst innehåller alltid lika stor mängd salt, så om hästen svettas ofta och mycket så går det åt massor av salt. Människokroppen reglerar detta genom att avge salt i början av en svettning och sparar sedan på salt efter en stund och svetten är då mer saltfri.

En häst som svettas mycket behöver därmed mycket salt. Underhållsbehovet per dag är 20 g = 1 msk. Därför är det aldrig en risk att ge det och sedan låta hästen ha fri tillgång på ren saltsten (ej mineralsten). Hästar slickar sällan i sig så mycket som 20 g från saltstenen på en dag. Man kan gärna ge en extra msk när hästen gått ett svettigt pass.

En häst som inte får i sig nog med salt minskar också sitt intag av vätska för att försöka hålla rätt balans i kroppen av vatten och salt och får därmed vätskebrist och blir då uttorkad. Därmed trött också. Om hästen får i sig lite för mycket salt så dricker den helt enkelt bara mer vatten för att jämna ut balansen och kissar ut överskottet.

Hälsning Maja

Snälla alla som tror att det inte är farligt med för mycket salt för en häst, DET ÄR INTE OFARLIGT.
För ett tag sedan fanns en vetenskaplig studie i Ridsports veterinärspalt som klart avrådde från fri tillgång på salt speciellt till hästar som fick vara mycket inne. En stor del av hästar använde då saltstenen som sysselsättning och åt för mycket med svullna ben och sämre hjärtfunktion resultat. Andra fick njurproblem av det. Tror att det fanns fler risker men jag kommer inte ihåg hela artikeln.

Att en häst som svettas mycket kan behöva extra tillskott är inget konstigt. Men en vanligt häst har inte samma behov.

Symptom på Saltbrist
Hästarna slickar eller tuggar på metall, jord, stenar och annat som finns i närheten, de kan även äta gödsel och urindränkt strö för att få i sig Natrium(salt). de kan börja slicka väldigt mycket på sina hästkompisar och på sig själv för att få i sig svettsalter, vilket ger en uppruggad hårrem.. Hästarna kan även börja dricka mindre för att spara på saltet i urinen..
digivande ston kan få nedsatt mjölkproduktion..

överskott av salt
är inte farligt sålänge hästen inte okynnesäter (knaprar en sten i veckan) lite för mycket salt regleras med att hästen blir törstig och dricker mer och kissar ut överskottet..

Behovet
för en normalstor häst (500 kg) är ungeför 30-50 gram beroende på hur mycket hästen arbetas och vilken tid på året det är, dvs hur mycket hästen svettas, men t.ex en travhäst som går löp en varm dag kan behovet gå upp till 150-200 gram..
En saltsten på 2 kg (normalsizen) bör räcka 1 månad på soimmaren och 1½-2 månader på vintern..
om hästen äter upp saltstenen på 10 dagar och inte är en travhäst i toppform mitt i sommaren bör man ta bort saltstenen helt och istället ge 30-50 g salt per dag i fodret eller i mineralkrubba..

Källor: Håll hästen frisk 2003, Sköt om din häst på ett naturligt sätt 2002 och kraffts mineralbok (den senaste)

Senast ändrad av en moderator:

Snälla alla som tror att det inte är farligt med för mycket salt för en häst, DET ÄR INTE OFARLIGT.
För ett tag sedan fanns en vetenskaplig studie i Ridsports veterinärspalt som klart avrådde från fri tillgång på salt speciellt till hästar som fick vara mycket inne. En stor del av hästar använde då saltstenen som sysselsättning och åt för mycket med svullna ben och sämre hjärtfunktion resultat. Andra fick njurproblem av det. Tror att det fanns fler risker men jag kommer inte ihåg hela artikeln.

Att en häst som svettas mycket kan behöva extra tillskott är inget konstigt. Men en vanligt häst har inte samma behov.

Hm, för mycket salt ger de symptom som jag tänkte för lite salt skulle kunna göra.
Eller så var det de murkna stockarna han gnagt på trots allt.

det var så lite så, man lär sig ju ett och annat själv genom att sitta å lösa kluriga frågor ;)
jag skriver all extra fakta i kanten på min krafft mineralbok så att den blir "komplett" så att säga, för det fattas exakta siffror och sådant i den, fast den är väldigt bra när det gäller symptom och funktion, finns gratis på krafft.nu

En trav- eller galopphäst kan förlora upp till 100 g salt under en tränings- eller tävlingsdag och en distansritthäst 200-300 g.

Hästfoder är normalt mkt fattiga på salt varför man bör ge alla hästar ett tillskott. Det har visat sig att många högpresterande hästar inte får i sig tillräckligt mycket salt via en saltsten, och därför rekommenderar forskarna idag att man blandar salt i kraftfodret. Då ger man hästarna bästa möjliga förutsättningar att prestera bra ur vätskebalanssynpunkt och återhämtningstiden förkortas.
Saltet lagras inte i kroppen.

Salt förhindrar bla. uttorkning och stimulerar matsmältningen samt kroppens förmåga att ta upp mineraler och spårämnen. Saltbrist har i praktiken visat sig leda till minskad aptit, viktminskning, hämmad tillväxt, nedsatt fertilitet osv;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
621
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024