Hur uppkommer hovböld?

snigelfarmor

Trådstartare
jag har fått lära mig att en hovböld börjar göra ont efter flera veckor, ibland år, efter att skadan gjorts. ex trampat på en sten. Nu hörde jag att det kan ske redan efter några dagar.

Hur lång tid tar en hovböld på sig innan den vill ut?

/jenny

Sv: Hur uppkommer hovböld?

Jag vet hästar som fått galltramp dagen före, och redan dagen efter har man hittat hovböld. Jag har också varit med om en häst som mitt i galoppen blev blockhalt, så till den milda grad att mitt i steget vek sig benet på hästen och ryttaren for i backen. Detta visade sig vara en rejäl hovböld, hur länge innan vet man inte och hästen uppvisade inga som helst symtomer förrän detta skedde.

En hovböld bildas när bakterier kommit upp i läderhuden på hoven. Det kan komma sig från söm vid skoning eller att hästen helt enkelt klivit på någon som är vasst.

Min egen häst, en känslig varelse, fick hovböld av att gå på grovt singel som hade lagts ut vid grinden i hagen för att det inte skulle bli så geggit. Den typen av singel tycker jag man ser ganska ofta på stallplaner och vid ridhus något som i min mening är mindre lämpligt.

Hovbölder i övrigt, se mitt andra inlägg på din andra hovböldsfråga.

jo, men visst ligger de flesta hovbölder latent, tills de nåt kronrand eller annat ställe och vill ut? Eller går det på några dagar?

Det handlar om ekonomi i det här fallet, vem som var ägare när hästen fick hovbölden.

Jepp, min unghäst fick ut en böld på hovväggen och det ser inte så kul ut. Hon har varit halt rätt mycket under vår/vintern och uppfödaren trodde hon ramlat men mer troligt är att denna hovböld legat där hela tiden och att den nu brutit igenom väggen.

Hovbölder är något som hästar får, helt enkelt. Orsakerna kan vara många...ett slag på hoven som gett ett blåmärke kan bli en böld liksom något i underlaget som stört sulan. Jag tror inte någon kan säga hur lång tid en böld ska ta för att visa sig utan det kan gå fort eller långsamt beroende på individ.

En häst jag hade för några år sedan gick från att träna inför tävling till helt blockhalt på 12 timmar p.g.a. en rejält stor böld i tåregionen på ena framhoven. Det slutade med en urgröpning av veterinär och ingipsning av hela hoven i en vecka...men han blev helt frisk och kunde börja jobba när hoven blev torr och växt på sig lite. :cool:

snigelfarmor skrev:
jo, men visst ligger de flesta hovbölder latent, tills de nåt kronrand eller annat ställe och vill ut? Eller går det på några dagar?

Det handlar om ekonomi i det här fallet, vem som var ägare när hästen fick hovbölden.

De brukar vara halta till och från tills trycket släpper, antingen när hovslagaren skär upp eller den vandrar ut i kronranden.

snigelfarmor skrev:

Nej de flesta hovbölderna ligger normalt inte latent, de gångerna det händer är om det finns en infektion efter ett sticksår med bakterier som följd eller en gammal böld som inte är riktigt rensad.
Bölderna växer till sig relativt fort och skapar problem med tryck och smärta.
Många bölder kan "läka ut" genom att de hittar en väg upp rill kronranden och trycket släpper men det är inte det bästa för hästen efterssom det kan ge upphov till fler bölder om rester av var och liknande finns i hoven.
Mindre bölder kan finnas under en tid och "självläka" utan att hästen visar några symptom, dessa finns oftast i trakten ellet i tån och man hittar dom när man verkar.

Hoppas att det löser sig för dig och att de ekonomiska bitarna reds ut i samförstånd!

Peter

Jag är glad det inte är min häst..

Det är en hyrponny.

Nu blir jag ju jätteoroilg, kommer han att utveckla en allvarlig hovbäld så borde man ju antingen skurit upp på kliniken där man hittade sömsticken, eller iallafall ge nån antibiotika eller nåt annat hjälpande på traven..

Är det farligt om ponnyn rör på sig nu när de upptäckte att det var sömstick? De gav honom sjukhage på kliniken fast han inte haltar.

/jenny

snigelfarmor skrev:
Jag är glad det inte är min häst..

Det är en hyrponny.

Nu blir jag ju jätteoroilg, kommer han att utveckla en allvarlig hovbäld så borde man ju antingen skurit upp på kliniken där man hittade sömsticken, eller iallafall ge nån antibiotika eller nåt annat hjälpande på traven..

Är det farligt om ponnyn rör på sig nu när de upptäckte att det var sömstick? De gav honom sjukhage på kliniken fast han inte haltar.

/jenny

Ditt svar och dina inlägg är helt i klass med din utbildning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama