Hur uppfostra kattungar??

fettso

Trådstartare
Jag har ju två kisemjausar(bäbisar),Marly då persern som inte kloar,inte bits och är jättesnäll mot barnen!!:love:
Ariel Skogskatt/Bondkatt som kloar på allt och bits(anfaller även om man sitter still,givetvis på bus men det gör ju ont:crazy: ),hon river och biter barnen i ansiktet om dom bär henne..Men hon är en underbar katt!!:love:

Så hur uppfostrar ni era katter??

Sv: Hur uppfostra kattungar??

Låter inte som att katten vill bli buren av barnen, så säg åt dem att låta bli.

Vi har uppfostrat med vattenspruta, som vi sen har kopplat ihop med att säga pssst. Så nu räcker det att säga pssst så slutar hon med det otillåtna hon gör (vässar klorna på sängen, sitta på matbordet). Vill hon exempelvis smaka av min kvällsmacka i sängen så säger jag nej och petar bort näsan på henne genom att dutta lite med fingret.

När hon blivit för våldsam i lek så har jag tagit tag i henne och väst - men oftast handlar ju det snarast om att inte trigga henne för mycket. Fast vi vill ju gärna att hon ska ha klart för sig att vi är mycket större och starkare.

Kisemjausar, vilket gulligt ord! :love:
Håller med Mabuse i hennes inlägg, alla katter gillar inte att bli burna. De kan känna sig hotade av det, speciellt av barn som ju ofta upplevs av oberäkneliga av djur.
Fast att hon anfaller när ni inte gör något är ju helt fel, men det kan nog rådas bot på med en vattenspruta. Eller kanske att ni piper väldigt gällt som ett skadat djur, vet att det kan ha viss effekt på hundar, kanske även på katter?

En normal kattunge har lärt sig av mamma och syskon när leken går överstyr, och dem behöver man bara fräsa åt någon gång så gör de inte om det. Har katten blivit tagen för tidigt eller blivit uppnappad kan den ha problem i sin kommunikation och då är det tålamod och konsekvens som gäller. Fräs när hon gör fel, och uteslut henne från alla lek tills hon är lugn. Lek aldrig med händerna, och lär för gudsskull ungarna att lämna katterna i fred, det är inga leksaker!

:crazy: Köpte henne när hon var 12 veckor precis!
Barnen är små och även om det kanske ibland blir obekvämt för katten får hon ju inte skada dem!!

Om katten river barnen när den provoceras får de ärligt talat skylla sig själva. Djur har samma värde som alla andra och har också rätt att säga ifrån när de behandlas illa. Och efter som att vi talar olika språk slutar det oftast med att katten måste agera aggressivt/riva/bita, för att vi ska förstå.

Det är barnen som behöver uppfostras, inte katten.
Tala om för dem varför katten rivs så lär de sig snart hur man ska undvika det.

Senast ändrad:

:mad: Katten behöver EJ provoseras för att riva,vissa katter är sådana,ursäkta borde förstått att man går massa påhopp från olika håll,det får man ju tydligen vad man än skriver för tråd:(

Påhopp nej. Jag sa bara precis som det var.

Provocerade jo. Katten hoppar väl inte på dem när de låter henne vara, eller hur? Med andra ord säger hon ifrån när de gör något som hon inte tycker om. En katt vill inte alltid bli buren, klappad eller kelad med. De har egna liv och ska inte tvingas underhålla oss om de inte vill. Det hoppas jag att alla som har katt förstår.

12 veckor är inte alltid tillräckligt, men det ska ju vara uppfödarens uppgift att avgöra hur mogen ungen är. Mina flyttar inte förrän tidigast 14 veckor, gärna 15-16 eftersom de extra veckorna med syskonen gör en tydlig skillnad i temperament och mognad.

Vad tycker du att katten ska göra för att freda sig om den inte får riva när den blir hanterad mot sin vilja? Det är inte djurens val att bo i samma familj som barn, och de djur som inte uppskattar det bör skyddas.

Skogisar har øverskottsenergi!

Skogisungar brukar vara mer vilda æn tama, din blandras brås nog på
skogis slækten! Uppfostra den som du fått beskrivet ovan, det borde
funka. Dom ær intelligenta och då du ær med kan barnen få førsøka
læra den några konster. Gå på två ben, hoppa øver något hinder,
balansera på en ribba mellan två møbler. Lite godis och berøm brukar
ræcka, dom tycker det ær kul!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Det är så att jag och min sambo bestämde oss för att skaffa katt när vi flyttade ihop, det blev en kattunge från stället där jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 480
Senast: anna_panna
·
Övr. Katt Min vackra Molly har ju omplacerats till ett nytt hem då hon inte trivdes varken som gårdskatt eller ihop med andra katter, var rädd för...
Svar
4
· Visningar
2 094
Senast: Megs
·
K
Övr. Katt För 1,5 vecka sedan så tog jag och min pojkvän emot en kattunge på ca 4 månader via livlinan.be Hon har vuxit upp med sin mamma och sin...
Svar
18
· Visningar
3 766
Senast: Calolajn
·
Övr. Katt Ariel(barnen har döpt henne)är fyra månader nu,Svartskölpaddssmoke korsning skogskatt/bondkatt. Köpte henne som sällskap till våran...
Svar
7
· Visningar
997
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama