Jag tycker tyvärr att det är väldigt mycket fokus på vad du ska göra och ändra här i tråden, när det de facto är arbetet som behöver ändra sig. Arbetsbelastningen är för hög. Arbetsgivaren har ett stort ansvar för den psykiska arbetsmiljön. Det behöver ske akuta förändringar på dig jobb NU för att förhindra att du hamnar i en sjukskrivning. Det i kombination med stöttning från psykolog, vilket du ju redan har.Jag är i kontakt med företagshälsovården sedan några månader tillbaka, och har gått till en psykolog där fyra gånger nu. Efter senaste samtalet igår stod det klart att hon anser att jag antingen behöver en sjukskrivning på "några veckor" alternativt byta jobb, men helst både och. Problemet är att jag dels på papperet har ett drömjobb (för mig), och att jag dels snarare misstänker att en sjukskrivning skulle öka stressnivån. Det är en riktigt dålig tidpunkt för sjukskrivning då mitt projekt befinner sig vid en kritisk punkt och det närmar sig arbetstopp för mina andra verksamheter (som jag sköter själv och är ensam ansvarig för). Det hör även till att jag bara är visstidsanställd, med en förhoppning om att bli tillsvidare. Arbetet bygger mycket på relationer och långsiktighet vilket också gör att jag tvekar inför en sjukskrivning just i detta läge - om någon "klantar till något" medan jag är borta så är det jag som får städa upp och reparera. Min arbetssituation är inte optimal och organisationen är väldigt rörig just nu vilket bidrar till stressen.
Är det någon här som också varit i valet och kvalet om sjukskrivning men lyckats undvika det på något sätt? Andra rutiner, gå ner i tid, annat som ni gjorde för att dra ner stressnivån? Alla tips är välkomna.
Tyvärr är min erfarenhet att arbetsgivare inte lyssnar och ändrar på något förrän sjukskrivningen är ett faktum.
Vad jag har förstått så hjälper en deltidssjukskrivning dåligt när man blivit utmattad eller gått in i väggen. Man behöver oftast initialt vara sjukskriven på heltid för att komma helt bort från stressorn och sedan trappa upp långsamt igen.