Hur undviker man sadeltvång?

S

_Sweetheart_

Jag ska börja vänja min 2,5 åring vid sadel nu.

Men hur undviker jag att han får sadeltvång?

Sv: Hur undviker man sadeltvång?

Egentligen borde jag kanske inte svara för jag vet inte hur man gör för att ge hästar sadeltvång, däremot så har jag lärt ett ganska stort antal hästar och ponnyer att bära sadel utan problem.
Har börjat med vanlig hanteringsövning, lagt vojlock el pad över hela hästen, vant dem vid täcke och gjord, spänt fast vojlock med gjord om de verkat oroliga, annars bara av och på med sadel många gånger och därefter spänt gjorden lugnt o försiktigt, de hästar som velat/behövt har sedan fått bralla av sig lite på volten. En del gör det en gång, andra tio, en del inte alls. Bli inte upprörd el försök lugna hästen, ta det bara helt lugnt och låta hästeen märka att det inte blir värre än så här.
Den senaste painten var go', han tog ett halvt bocksprång sedan var det bra med det. Jag tror det kan finnas en poäng i att ta av och på sadeln så många gånger som hästen behöver för att vara lugn med att den kommer på. Därefter är det bara att låta hästen märka att ok, den går inte att få av när jag vill, men den kommer av det vet jag ju så...
Mitt tillvägagångssätt har aldrig gett mig några problem iaf. Men jag har alltid börjat från början, dvs med ledövningar, beröring för att först få förtroende och kontakt innan jag börjat "klä på" hästarna.
Sunt förnuft räcker länge tror jag!
Lycka till!

Du har fått bra svar ovan, man får ju anpassa sig till den individuella hästen.

Ska man vara maximalt försiktig kan man ju börja med att öva med en ridgjord. Börja med att ha den helt lös, sedan spänna lite då och då, låta hästen röra på sig emellan man spänner. Låta den känna hur det känns osv. Kanske ha den på på promenader osv några gånger.

Vojlock av och på många gånger, sadel av och på många gånger, bara spänna gjorden väldigt löst (dock såpass att sadeln inte riskerar att fara runt och skrämma hästen) och sedan spänna ett hål i taget, låta hästen röra på sig, lägga en volt eller så, mellan varje hål. Spänn aldrig mer än det behövs.

Ha en BRED skön gjord och en sadel som PASSAR.

Använda ALDRIG en halvtaskig sadel som "inridningssadel", om man tar det lugnt och låter hästen vänja sig vid sadeln i lugn och ro så kommer sadeln inte att komma till skada. (det är inte svarta hingsten här, som kastade sig runt på rygg..)

Smyg inte med något, överraska inte hästen med något. Visa vad du tänker göra och låt hästen kolla och ev gå undan lite om den är osäker.

Vad jag vet finns det väl två huvudorsaker till sadeltvång:
- sadeln har passat hästen så illa att hästen nu är rädd för alla sadlar, även de som passar
- sadelgjorden kniper nerverna vid bröstbenet, dessa nerver ligger lite olika från häst till häst, därför kan vissa hästar vara känsligare än andra

Om du som sagt har sköna grejor som passar och tar det i hästen takt så tror jag inte du behöver oroa dig.
Lycka till!

Sadeltvång kan man bara ge hästen om man är extremt oförsiktig eller har en väldigt dåligt inpassad sadel på hästen.
Använder man sig av lugn, tålamod och lite sunt förnuft (samt en bra sadel) så får inte hästen sadeltvång.

Dock finns det ju ett fåtal individer som får det pga nerver eller liknande, men normalt sett ska det inte vara några problem.

Viktigt är att DU inte är nervös och rädd för att hästen ska göra något.
I övrigt har du fått bra råd ovan.

*kl*

Min häst har visserligen inte sadeltvång men han är väldigt känslig med sadelgjordar. Så min rekomendation är BREDA, välsittande gjordar. Han trivs bra med sin 18 cms breda dressyrgjord men reagerar fortfarande om man drar för fort i början. Dessutom inbillar jag mig att han tycker gjorden är lite "kall" ibland, men det kan lika gärna vara att han inte klarar av att den späns direkt när han känner den mot pälsen. Alltså den måste verkligen sitta LÖST när man först fäster upp den. Sedna kan man direkt gå runt o dra ett hål och gå tillbaka o dra ett hål igen så den sitter hyfsat nära. Bara man låter den hänga de typ 10 första sekunderna så verkar han nöjd :)

Mao, ha koll på gjorden och hur hästen reagerar på den och hur du spänner förutom vad som skrivit i tråden.

Fö så håller jag inte riktigt med om att man måste vara väldigt oförsiktig. Lägg en vanlig gjord på min och testa att spänna gjorden "normalhårt" direkt (alltså inte alls färdigspänt, utan som man brukar göra) på min ett par gånger så vet jag inte hur sadlingsbar han är sedan :D Olika hästar är känsliga med olika saker helt enkelt :) (och ja, jag tyckte han var barnslig i början och är verkligen inget fan av att mjäka med sådana vardagliga saker, men han har tydligt visat hur han trivs bäst och att det är obehagligt om man gör på annat vis så då får jag finna mig i det)

Senast ändrad:

Dock finns det ju ett fåtal individer som får det pga nerver eller liknande, men normalt sett ska det inte vara några problem.
Och får man en sådan är det väldigt svårt att göra någonting rätt utan att det blir fel i alla fall. En sådan häst kommer alltid att vara svår.

Fast jag tycker iofs att man är ganska oförsiktig om man "drar åt" sadelgjorden direkt :angel:
Men på en unghäst (efter en bra invänjning då givetvis) utan dåligt bagage BÖR det inte vara några problem att göra så.

Min häst är nog lite som din. Jag brukar dalta väldigt mkt när jag ska sadla. :D
Fast hon är som hon är just pga dåligt inpassad sadel, och kanske även slaffsiga sadlingar.

Fast jag skrev ju just "dra åt" med förklaringen som normalt. Alltså att den ligger an mot magen när man sadlat och spänt fast sadeln. INTE att den sitter åt alltså :laugh: Och så gör jag med alla "normala"/nya hästar som inte verkar reagera, just för att jag inte vill riskera att sadeln åker på sniskan om de kliver åt sidan.

Precis som jag inte lägger på sadeln på min häst och spänner fast gjorden som han kräver (= mkt löst) och går iväg till sadelkammaren. Vill inte riskera att sadeln åker på sne helt enkelt :)

Min är nog tyärr bara klen :angel: Kanske det varit bättre om han fått riktigt bra gjordar från början (dvs svinbreda för honom) men jag vet faktiskt inte. Jag vet precis var gränsen går och den förändras inte ett dugg, det är alltid just det där när man lägger gjorden emot, han vissar enbart tecken på att vara känslig. (och sjukt kittlig vid klippning bla :D)

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 529
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
669
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama