Sv: Hur undviker man sadeltvång?
Egentligen borde jag kanske inte svara för jag vet inte hur man gör för att ge hästar sadeltvång, däremot så har jag lärt ett ganska stort antal hästar och ponnyer att bära sadel utan problem.
Har börjat med vanlig hanteringsövning, lagt vojlock el pad över hela hästen, vant dem vid täcke och gjord, spänt fast vojlock med gjord om de verkat oroliga, annars bara av och på med sadel många gånger och därefter spänt gjorden lugnt o försiktigt, de hästar som velat/behövt har sedan fått bralla av sig lite på volten. En del gör det en gång, andra tio, en del inte alls. Bli inte upprörd el försök lugna hästen, ta det bara helt lugnt och låta hästeen märka att det inte blir värre än så här.
Den senaste painten var go', han tog ett halvt bocksprång sedan var det bra med det. Jag tror det kan finnas en poäng i att ta av och på sadeln så många gånger som hästen behöver för att vara lugn med att den kommer på. Därefter är det bara att låta hästen märka att ok, den går inte att få av när jag vill, men den kommer av det vet jag ju så...
Mitt tillvägagångssätt har aldrig gett mig några problem iaf. Men jag har alltid börjat från början, dvs med ledövningar, beröring för att först få förtroende och kontakt innan jag börjat "klä på" hästarna.
Sunt förnuft räcker länge tror jag!
Lycka till!