Hur undvika doping?

skojskrot

Trådstartare
Lite kass rubrik men det är så det är.:crazy:
Det är såhär att idag fick jag reda på att min häst har en skada och kommer stå på antiinflammatoriskt ett litet tag framöver.För mig gör det nada men det är lite värre för dem som har de aktiva tävlingshästarna i stallet.
Vad ska jag göra för att undvika att dessa hästar får något i sig?
Min häst kommer käka Quadrisol i gelform.
Hitintills har vi bytt box så att han inte står granne med aktiv tävlingshäst men gör det något om de går i samma hage?
Tänkte på urin och bajs och så?
Hur funkar det här?

Sv: Hur undvika doping?

Puttar på tråden.
Det måste ju finnas fler där ute som har häst i stall med fler hästar som man vill undvika dopa?

Quadrisol är ju ganska bra, i och med att det inte flyger runt överallt som tex Fenylbutazon.

Jag skulle medicinera honom ute, där ingen annan häst går, och sen se till att han äter lite efteråt, så att det inte finns kvar i munnen när han går in i stallet.

Jag är inte helt 100, men jag tror nog att risken finns att hans hagkompisar får i sig medlet, om de nu mot förmodan skulle äta hans skit.;)
Ska de tävla under tiden han får medicin, skulle jag undvika att ha dom i samma hage.
Tänk även på att det kan överföras om de dricker ur samma vattenkar, om han har rester kvar i munnen.

vad skönt! Då har vi då gjort rätt.
Han har ju fått byta box och även hage. Jag har ingen kontakt med tävlingshästarna och dessa har heller ingen kontakt med min häst heller just nu.
Tack för råden!:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 519
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
3 138
Senast: Snowball
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 802
Senast: AbCdE
·
Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
2 184
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka