hur tycker ni att selen sitter?

Beppo

Trådstartare
Nu har jag efter lång väntan fått min sele!
Den är gjord av en kompis till mig som går på tärnsjö sadelmakeriskola - hennes första sele!

Den är gjord i tärnsjöläder efter egen design och tänkt att främst passa min blivande kör och ridhäst (saddelbred) om några år.

Har lagt den på min fjording och nu undrar jag vad ni tycker.

Kan jag använda selen till honom? Ligger den bra? tror ni det kommer att gå att köra med den bröstan eller kommer det bli för ont om plats?

Lägg märke till detaljerna på selen, eklöven och ekollonen går igenom på hela selen samt att de flesta spännen är hästskoformade. Är så nöjd över den!
Huvudlaget passade itne riktigt så det tog hon tillbaka för att göra om samt att jag behöver fler hål på de matchande draglinorna.

Så vad tycks?! Vill ha massor med kommentarer o tips!
(bröstan är aningen stel så den ligger inte an helt mot bogen)

Detaljer på bakselen

Detlaj från bröstan (mitt namn)

Sv: hur tycker ni att selen sitter?

Mycket vacker, snyggt! Är det rep som uppehålsremmar på bröstan? Det var riktigt snyggt!

Tyvärr har din vän satt på tilbury tugs?? ser det ut som, hade varit bättre med snabbkoppling som går att använda till alla vagnar och som är säkrare, och inte skramlar.
Hur spänner man remmen under magen, bukgjorden?

Det är rep under och så är det flätat med läder runt remmen. Samma sak på bakselen.

Jag ser inga problem med skakelfästena, provköärde selen med vår andra häst i går och den skramlade i varken i skritt eller trav. Så det fungerade fint. Lite svårt att sela på dock eftersom jag har en ögla på skakeln där fästet är men det fungerar.

Bukgjorden spänns med en separat gjord som en sadelgjord ungefär. Glömde spänna den innan jag fotade :-)

Tror du att jag kan använda den på min fjording?

ohh det är just det som är livsfarligt, skulle hästen köra ner i diket eller nåt annat händer får ni inte av skaklarna. Ni får väl ta bort öglan på skaklarna..ryser, tänk om det händer er något.

Det såg lite tajt ut vid strupen. Men det där ser du nog själv när han drar, då ändras ju halsläget. Om inte hästen är blå går det bra :)

han drar ungefär i det läget han står.
ska testa o se hur det går att köra honom i den...

jo det förståss... ska dock beställa nya skakeländar till rockarden och ska då ta sådana utan ögla eller piggar. längre fram vill jag jue ha en fyrhjulsvagn. Ågr kanske att be min kompis att ordna andra skakelfästen om det skulle krisa.

Tycker det är underbart med en sele där fästena inte sitter fast utan följer med då skaklarna rör sig. har jue tidigare kört med loksele

Otroligt snygg sele :love:! Du, din kompis har inte lust att göra en mörkbrun sele i b-ponny storlek till med :) ? Den behöver inte vara så detaljerad :D ( ta detta som ett skämt ^^, )!

Mvh
Eran Emma

Senast ändrad:

jag kan fråga henne. hon är dock rätt less på selar just nu :-)

Jag älskar den verkligen och det var himla roligt att få en sele som ingen annan har eftersom det är helt egen design på den!

Domarna hade nog tyckt den hade varit mycket intersant att titta på tävling :) fick du ett huvudlag till eller ? + tömmar ?
Jag älskar metalen som är i hästskors form :D!!! En svart häst i den selen mumsfilbbba :love: <!

Mvh
Eran Emma

Ja de hade nog tyckt om den. förhoppningsvis kommer ajg kunna tävla i körning i framtiden men då med min nya tilltänkta kör och ridhäst. ska ta föl på min systers american saddelbred Thengilya om två år. Thengilya är än så länge bara en åring. Hoppas då på en svart häst men anar att det kommer bli en svettfux :-)

Thengilya

Åh...:love:

Så underbart roligt att få en handgjord sele, i Tärnsjöläder dessutom, som du antagligen kommer ha hela livet!

Vilket jobb!

Vilka detaljer!:bow:

Länger du svanskappan lite så kommer den vara jättebra till fjordingen med tror jag!

Å den kommande vagnshästen kommer vara jättestilig den med..och då kommer lädret vara lite mjukare och goare också!

Din vän..
Hon vill inte "pennfajtas" (tänk att man faktiskt skrev så i Min Häst när det begav sig!:D) lite grann..så att vi blir vänner med!:p

lite rädd att bröstan kanske kommer sitta o hindra honom eftersom den är ganska så bred. Men ska provköra med selen så får vi se vad lille gulingen säger. han ska dessutom gå ned i vikt en hel del så då tror jag den kommer sitta än bättre.

Ja den är vekrligen helt underbar! Min kompis har lagt ned ett jättejobb på selen och det har tagit sin tid. Tror hon är väldigt nöjd med den. Är huvudlag och och draglinor i samma färg samt att jag tidigare beställde ett par tömmar som matchar. Även dessa i tärnsjöläder.
Den avr dessutom väldigt billig för att vara en tärnsjösele så jag fick ordentligt med kompisrabatt!!!!!

Frågade min kompis hur länge selen skulle hålla och hon sa skrattandes att jag kunde testamentera den till mina barnbarn :-)
Älskar selen mer och mer...är dock lite fundersam på skakelfästena men de borde kunna bytas ut till snabbkopplingar - funderat lite på snigelfarmors råd :-)

Den här selen kommer jag aldrig att sälja!!! Den måste passa till mina kommande hästar helt enkelt!

ska framföra dina lovord till min kompis! Hon vills äkert pennfajtas ;-)

Glömde skriva - ja jag fick huvudlag i samma tema som selen samt draglinor. Tömmar hade jag köpt av henne tidigare.

Hmmm... *avis!* hon har ingen kompis som behöver ett examensarbete...? :angel: (eller vad det kallas för sadelmakare)
Gudomligt vacker sele! :love:

nej jag vet inget om något examensarbete och ajg tror de flesta gör något till dem själva.

jag är verkligen så kär i den! :love:

Måste bara säga; Fy fan vad lyckligt lottad du är! Fatta vilken unik sele du fått dig,helt gudomlig!!:love:

Skulle kunna döda för den:angel:
Verkligen To die for!!:love:
*avis*

Behöver din kompis bra betalande stamkund så kan du ge henne mitt nr;)

Snygg!!
Gillar verkligen detaljerna :love:. Repet var också häftigt.
En väldigt speciellt sele helt klart!.
Kan tänka mig att huvudlaget är snyggt med!

blir så glad över att det verkar vara fler än jag som är helt kär i selen :-)

känner mig lyckligt lottad och selen tänker jag aldrig sälja för den är min! :-)

Min kompis kommer att starta ett sadelmakeri här i Uppsala när hon är klar men tar redan nu emot beställningar så är du intresserad så PM:a!

Huvudlaget är kanonfnt! med ekollon och "repet" där med. Walle kommer bli så fin i den!

Jättesnygg! :love: Jag brukar inte riktigt gilla den färgen på läder men det passade jättebra. Jättefina detaljer dessutom

Liknande trådar

R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga...
2
Svar
23
· Visningar
9 603
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 192
Körning Nu har jag provkört min nya sele, en Zilcosele med anatomisk brösta gjord speciellt för shettisar. Väldigt reglerbar och jag gillar den...
Svar
12
· Visningar
1 539
Senast: Cattis_E
·
Körning Kan ju nämna att när jag skulle ta av alla grejjer så satt däckelgjorden superlöst, glappa. Så det är ju ett bevis på att man e...
Svar
18
· Visningar
1 636
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur