Hur tvättar ni era hästtäcken?

Calvaro

Trådstartare
Hur tvättar ni era hästtäcken Tänker då främst på utetäcken. Vad har ni för tvättmedel och vilken temperatur kör ni dem i?
Köpt ett begagnat Horsewaretäcke idag som jag vill tvätta innan användning, men jag vet inte hur.

Sv: Hur tvättar ni era hästtäcken?

Jag brukar tvätta dem i 40 grader och använder Grumme tvättsåpa.
Aldrig sköljmedel - av många orsaker, bland annat att det förstör membranet i tyget (utöver miljöaspekter, att man har kemikalier kvar i tyget efter tvätt och att det är fullkomligt onödigt)

Jag har inte vågat tvätta utetäcken än, funderar på att lämna bort 100 gs täcket men det tar emot. Tänk om ett täcke för 2000+ börjar läcka :eek: Men det har blivit "slitet" och blir numera blött av regnet så det behöver nog ändå tvättas och impregneras och det är väldigt stort så tror inte maskinen hemma klarar det.

Tänkte lämna in på ett ställe som lagar o tvättar o allt sånt.

Jag lämnar in sånt, då kan jag välja till impregnering.
När vi tvättar våra egna funktionskläder köper vi till materialet anpassat tvättmedel och ev impregnering. Går nog att köpa i de flesta friluftsbutiker, vi handlar på XXL för det ligger nära.

Tvättar aldrig utetäcken, de blir i regel värdelösa efteråt.
Svetttäcken och gamla vintertäcken som bara används i transport tvättar jag, men inte de som jag vill ska stå emot lite väta, hur man än gör så blir de enligt min erfarenhet aldrig vattentåliga igen.

Jag har ett likadant innan som jag inte tvättat för jag har tänkt precis som du. Men det känns som jag vill ha detta tvättat iom att det är begagnat. Det är väl löjligt att tro att eventuella smittor skulle försvinna men det känns iaf fräschare.:idea:

Jag tvättar i Ocean tvättmedel i 30-40 grader och undviker alltför mycket centrifugering.

40 grader, lite tvättmedel och vanligt program. Har aldrig haft ett täcke som blivit dåligt av tvätt. Gillar inte när täcken är inpyrt smutsiga, ffa inte insudan då jag tycker hästarna blir äckliga i pälsen.

Följdfråga till er som tvättar era täcken. Impregnerar ni täcket efter tvätt och isåfall med vad?

Tvättar dem i 40 grader.
Inget sköljmedel.
Impregnerar utetäcken efteråt med imprenex. Fick spraya 5 gånger senaste gången och jag tror att det kommer hålla bra

Tvättar aldrig utetäcken, de blir i regel värdelösa efteråt.
Då undrar jag hur du tvättar dem? För jag har tvättat massor av täcken och har inga täcken som släpper igenom regn eller väta - förrän de gör det pga ålder och slitage...
Har aldrig haft ett täcke som blivit dåligt av tvätt. Gillar inte när täcken är inpyrt smutsiga, ffa inte insudan då jag tycker hästarna blir äckliga i pälsen.
håller med dig!
HUR trevligt skulle det vara att själv ha samma kläder på sig mer eller mindre dygnet runt och inte någonsin få dem tvättade?
Följdfråga till er som tvättar era täcken. Impregnerar ni täcket efter tvätt och isåfall med vad?
Aldrig någonsin.
Jag har väldigt svårt att tro att någon impregnering skulle överleva mer än en rullning i lera i hagen. Det brukar inte ens fungera särskilt länge på en vanlig jacka eller vantar som jag testat det på.

kl
Äh provar och stoppa det i tvättmaskinen och ser vad som händer då! Hoppas tvättmaskinen pallar med bara :cool:

Jag tvättar mina med vanligt kulörtvättmedel i 40 grader. Impregnerar ordentligt innan användning. Såväl regn som vintertäcke håller lika tätt som innan! HW på båda, impregnerat med deras spray.

Jag undviker att tvätta utetäcken, för jag tycker inte att de blir lika vattentäta som innan tvätt.
Nu har jag köpt ett amigo med liners, så jag ska kunna tvätta linern ofta och förhoppningsvis slippa tvätta utetäcket på länge.

Jag tvättar inte utetäcken alls i maskin.

På sommaren brukar jag dra ut täckena på gräsmattan och skrubba lätt med lite såpa på in-och utsida innan jag sköjer av dem med vattenslangen. Är de väldigt smutsiga lägger jag dem i en balja med vatten och lite såpa innan.

Jag tvättar på två olika sätt.

1.
På sommaren tvättar jag upp alla säsongens täcken. På gräsmattan med högtryckstvätten. Utan tvättmedel. Då tvättar jag främst insidan. Men även utsidan lite "slarvigare", håller inte munstycket allt för nära. För att inte slita för mkt.
Ibland impregnerar jag det efteråt, om jag kommer ihåg när det har torkat. Tar ju nån dag om det är foder.

2.
Grovtvätt som vi har tillgång till genom lägenheten. Tvättar ett vintertäcke i taget, eller tillsammans med regntäcke. Den är stor och täcket får plats utan bekymmer.
Dessutom väldigt lite/dålig centrifug, vilket är bra då det sägs förstöra täckens andasfunktion och vattentäthet.
Använder helst flytande tvättmedel, Naturel tror jag jag haft nu sist. Astma och allergi märk. Utan fosfater. Tar ytters lite tvättmedel. Men måste få bort allt ingnott stöv, så behövs ju ändå lite.

Tvättar utetäckerna MINST en gång/år. Impregnerar ibland (hört att man inte ska impregnera Horseware täcken), vilket jag har mest av, och alla är tvättade och impregnerade ibland. Dessa har aldrig läckt. Däremot ett billigt regntäcke från Eko håller inte vattnet ute så bra, trots impregnering

Fattar inte hur ni INTE kan tvätta era täcke, är de inte j*vligt skitiga?? :eek:
Nu menar jag inte bara utsidan, utan insidan. Eller är det bara min häst som lämnar stöv från sig?? :confused:

kl

Har aldrig tvättat ett utetäcke eftersom de oftast har alltid gått sönder efter någon månad då andra häsatr i hagen har bitit sönder.
Men nu går min häst själv i hagen och täckena får förbli hela
Minhäst svettas inte i utetäckena så jag känner inte att behovet är så stort att tvätta dom

Dock brukar jag då och då ta en svamp och tvättmedel och tvätta utsidan och längst ner samt vid bogarna på täckena när täcket sitter på hästen, lite lättare då att få rent=)

Svettäcken tvättar jag vanligt i maskin hemma tejpa in spännerna bara innan=)

btw, när jag ändå tvättar på sommaren med högtrycken passar jag på att ta schabrak och vissa benskydd också. Blir betydligt renare än i tvättmaskin. Även dessa utan tvättmedel, men hade kanske underlättat att lägga de i en balja med vatten och tvättmedel innan, ska nog testas till sommaren.

Jag tvättar mina täcken i 40 grader, speciellt täckesprogram med speciellt hästtäckestvättmedel. Centrifugerar 400 rpm. Har aldrig impregnerat och inte heller varit med om att mina Rambotäcken blivit otäta efter tvätt.
Tvättar inte så ofta, en gång per säsong.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hästtäcken utsätts dagligen för smuts, svett och lera vilket sliter på materialet. Genom korrekt och regelbunden tvätt kan man förlänga...
Svar
0
· Visningar
69
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag är på jakt efter ny (begagnad) hästtransport och många man hittar är helmörka om de är i glasfiber eller med mörkt tak om de är i...
Svar
4
· Visningar
492
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 208
Utrustning Hej alla! Jag har fått en mattespad av grannen, som jag tänkte tvätta innan användning. Men det är helt omöjligt att få upp dragkedjan...
Svar
4
· Visningar
694
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka