Hur tungt kan en shetlandsponny dra?

F

Flash

Jag vet att rubriken är taskigt formulerad, för meningen är absolut inte att utsätta ponnyn för maximal belastning! Men frågan i sig är allvarligt menad: Finns det någon "formel" för hur mycket en häst kan dra i förhållande till sin storlek/kroppsvikt, då i god kondition och med väl anpassad vagn och sele?

Tacksam för svar!
/Flash... vars körda shettis är förtidspensionär sedan två år (bogledsskada efter bus i hagen), och som snart längtar ihjäl sig efter att få en till liten kompis att köra med.

Sv: Hur tungt kan en shetlandsponny dra?

Nej, det finns ingen formel att räkna ut hur mycket en häst kan dra. Det är så individuellt. Beror dels på storlek, muskler, kondis, vilja, underlag. Men jag är säker på att du märker på hästen när den tycker det är tungt och när det är lätt. På shettisar brukar också huvudet blanda sig i det mesta :D Hemväg med sällskap kan den dra flera ton, bortåt ensam orkar den kanppt dra en tom rockard... fattar du?

Hej!

Jag tycker du borde sökt på trådar, varenda kotte som ska till o köra shettis undrar detta!!!
Därav många liknande trådar, med svar! :)

Annars är detta väldigt väldigt svårt att svara på. En van kusk vet ju sin häst och utsätter den inte för mer än den klarar av.

Det beror på underlaget, en fastfrysen kälke med skapligt lass är svårare att få fart på en en vagn som väger ett ton!
Sen är det så svårt att avgöra hur tungt hästen eg drar!!
Ja det väger si och så, det kan vi lätt kolla upp. Men det är inte ens nära den vikt som hästen drar!
En vagn med hjul kan vara tung men det rullar lätt ändå!
Nån som provat att rulla en bil? En sån väger ju oftast runt ett ton men på slät väg får en enda människa lite fart på den! ;) (ja jag har provat, på grusväg :smirk: )
En gammal enkel plog till häst väger runt 70 kg, och i arbete har två stora hästar (nordsvenska/ardenner) fullt upp att dra den!!

Lite roligt expriment jag gjorde var att sätta en våg mellan mig och min vagn (till shettisarna, fyrhjulig) när jag drog den. Vagnen väger ca 100 kg (om inte mer) och på plan grusväg visade vågen 8-10 kg först i starten sen höll den sig på runt 3-5 kg när vagnen var i rörelse!! I svagt motlut vägde vagnen runt 10-12 kg att dra! Man kan ju säga att "dragvikten" i detta fall är bara 10% av totala vikten!
Nu satt ju ingen på så "dragvikten" ökar ju med personer och/eller lass på vagnen.

Nu kör dom flesta (nästan alla?!) sina shettisar och mindre ponnyer men rockards eller sulkys. Och dom är ju väldigt lätta att dra men kan bli framtunga - ponnyn måste både bära vikt på ryggen (och väldigt ofta med en dålig däckel!) och dra vikt, detta kan märkas på vissa ponnyer som blir besvärade, men långt ifrån alla!
Men med en god sele (däckel: bred, lång, stoppad, och höga skakelfästen) och en väl avägd (med personer i, har ponnyn endast två-tre kg på ryggen) rockard är det inga problem, och en otränad liten ponny klarar av en person i rockarden i kuperad teräng (skogsväg, traktorväg, backar mm). På plan grusväg kan man gott vara två i om ponnyn bara skrittar en 30-40 min första veckan.

Mvh Lisa

Man kan väl ha som enkel tum regel att en häst kan dra sin dubbla vikt.
Men allt beror ju på underlaget och terrängen.

Det var ett program på TV för nåt år sedan om en som körde med hästar i skogen. Han hade det som yrke, alltså. Förd et mesta använde han ju en stor häst, nordsvensk eller ardenner, kommer inte ihåg, men till många "mindre" arbeten använde han en shettis också! Och enligt honom så kunde shettisen som vägde ungefär 150 kg dra tre gånger sin egen vikt, alltså 450 kg! Men då får det ju vara en vältränad häst isåfall, antar jag. Men shettisar är ju väldigt starka i förhållande till sin storlek. :)

samlingssvar;

Tack för de tänkvärda svaren!

När jag körde min Asterix, en normalstor shettis som är grov och välkörd (inte min förtjänst) så tyckte jag att en person i vagnen fick räcka, trots att han säkert kunnat dra fler än mig... Grannens ponny däremot, en liten klen shettis, belastades samtidigt med tre personen (2 vuxna och ett barn) i en stor tung rockard :( .

Jag hade annars för mig att det fanns en "regel" som säger att en häst kan dra sin egen kroppsvikt? Då beräknat på att sele och vagn är rätt anpassade efter hästen i fråga.

Som sagt; Tack för svaren!!

På shettisar brukar också huvudet blanda sig i det mesta Hemväg med sällskap kan den dra flera ton, bortåt ensam orkar den kanppt dra en tom rockard... fattar du?
:D
DET känner man igen!!
Å lite draghjälp av en "okänd" häst kan också göra att man plötsligt orkar galoppera uppför alla backar med vagnen på utan att ens flåsa meddans man stapplar upp för dem utan draghjälp och bortväg och låter som en blåsbälg för att matte ska sluta och tycka synd om en :D

Instämmer med er båda.
Shettisar är allt nåra finurliga små kryp.. ;)

mazariin skrev:
Instämmer med er båda.

Frågar du mig är shetlandsponnyn världens bästa hästras :love:!!

Jo jag gillar också shettisar skarpt. :) Men de är allt bra påhittiga ibland! ;)

Ja... hade dom bara varit som ballonger, så man kunde blåsa upp dom och rida på ibland hade det varit den ultimata hästrasen!! Synd att man inte är dvärg... då hade jag absolut haft en shettis!!! Ojojoj... varför ska man vara 1,80 m och inte... 0,80 m???

mazariin skrev:
Instämmer med er båda.

Jag har träffat på en korsning mellan shettis och fjording.
Där snackar vi envis häst! :rofl:

haha...är det dessutom ett sto vettfan om den går att flytta...

Nora skrev:
Ja... hade dom bara varit som ballonger, så man kunde blåsa upp dom och rida på ibland hade det varit den ultimata hästrasen!! Synd att man inte är dvärg... då hade jag absolut haft en shettis!!! Ojojoj... varför ska man vara 1,80 m och inte... 0,80 m???

Ja, där slog du huvudet på spiken :idea:!! Jag har två shettisar, en som är drygt 90 cm i manken och en som är 97,5. De hade ju bara behövt vara dryga halvmetern högre för att även jag som vuxen skulle kunnat rida dom :cry: ;) ... Halvblodet är visserligen uppväxt med shettisarna, och är lika envis han, med sina 1,69, så det är väl det närmaste jag kommer :D !

Hemåt kan det öka en del i farten. Vi håller på att träna på det här med att hålla jämnt tempo. De är finurliga dessa små liv och framför allt intelligenta!

Ja, när jag får möjlighet ska jag ha eget stall, fullt med shettisar!!! Men kommer ju knappast hitta nån så fin som Clicken... :cry:

Hoppar in i tråden på tal om dragkraft.
Vad tycker ni om horse pulling? Jag tycker att det är helt vansinnigt.

har sett uppgifter på 18 ton/ardenner som rekordvikt.

La ut bild här för nåt tag sen.

/j

ja de är helt enkelt helt underbart småtokiga :banana: ! :love:

Vad är horse pulling för någe?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka