Sv: Hur tungt kan en shetlandsponny dra?
Hej!
Jag tycker du borde sökt på trådar, varenda kotte som ska till o köra shettis undrar detta!!!
Därav många liknande trådar, med svar!
Annars är detta väldigt väldigt svårt att svara på. En van kusk vet ju sin häst och utsätter den inte för mer än den klarar av.
Det beror på underlaget, en fastfrysen kälke med skapligt lass är svårare att få fart på en en vagn som väger ett ton!
Sen är det så svårt att avgöra hur tungt hästen eg drar!!
Ja det väger si och så, det kan vi lätt kolla upp. Men det är inte ens nära den vikt som hästen drar!
En vagn med hjul kan vara tung men det rullar lätt ändå!
Nån som provat att rulla en bil? En sån väger ju oftast runt ett ton men på slät väg får en enda människa lite fart på den!
(ja jag har provat, på grusväg :smirk: )
En gammal enkel plog till häst väger runt 70 kg, och i arbete har två stora hästar (nordsvenska/ardenner) fullt upp att dra den!!
Lite roligt expriment jag gjorde var att sätta en våg mellan mig och min vagn (till shettisarna, fyrhjulig) när jag drog den. Vagnen väger ca 100 kg (om inte mer) och på plan grusväg visade vågen 8-10 kg först i starten sen höll den sig på runt 3-5 kg när vagnen var i rörelse!! I svagt motlut vägde vagnen runt 10-12 kg att dra! Man kan ju säga att "dragvikten" i detta fall är bara 10% av totala vikten!
Nu satt ju ingen på så "dragvikten" ökar ju med personer och/eller lass på vagnen.
Nu kör dom flesta (nästan alla?!) sina shettisar och mindre ponnyer men rockards eller sulkys. Och dom är ju väldigt lätta att dra men kan bli framtunga - ponnyn måste både bära vikt på ryggen (och väldigt ofta med en dålig däckel!) och dra vikt, detta kan märkas på vissa ponnyer som blir besvärade, men långt ifrån alla!
Men med en god sele (däckel: bred, lång, stoppad, och höga skakelfästen) och en väl avägd (med personer i, har ponnyn endast två-tre kg på ryggen) rockard är det inga problem, och en otränad liten ponny klarar av en person i rockarden i kuperad teräng (skogsväg, traktorväg, backar mm). På plan grusväg kan man gott vara två i om ponnyn bara skrittar en 30-40 min första veckan.
Mvh Lisa