Hur tror ni ridsporten kommer att se ut om 10 år?

day

Trådstartare
Rubriken säger väl allt. Kommer något att bli annorlunda? Andra regler och krav? Hur kommer hästarna ha det? Fler tävlingar i Sverige? (Alltså de större). Hur kommer det se ut för ridskolestall och elever? Vad som helst inom ridsporten!

Jag tycker det här är väldigt intressant och det hade varit roligt att föra en sån här diskussion. För det finns så mycket att prata om, så dela gärna med er av era tankar. Vad spår ni om framtiden?
Och glöm inte att hålla en god ton ;)
 
Sv: Hur tror ni ridsporten kommer att se ut om 10 år?

Tror inte det kommer att hända så mycket på 10 år. Däremot är jag rätt säker på att vi kommer att bli granskade mycket hårdare längre fram i framtiden. Diskussioner till om det överhuvudtaget är etiskt att tävla med djur tror jag kommer att bli mycket större. Grupper som är emot att vi ens rider på dem för nöjjes skulle kommer säkert också bli ett problem i framtiden
 
Sv: Hur tror ni ridsporten kommer att se ut om 10 år?

Jag tror att vi kommer se en gradvis ökning av strängare regler kring häst- och djurhållning. På 10 år lär det väl som sagt inte hända så jättemycket, men på sikt tror jag vi kommer se markant högre krav på djurhållningen vilket lär innebär att en del kommer behöva lägga ned sin hästverksamhet för att de inte har möjlighet att uppfylla de strängare kraven. Kanske främst då ur ett ekonomiskt perspektiv.
 
Sv: Hur tror ni ridsporten kommer att se ut om 10 år?

+iNHALE

Jag tog 10 år bara som en riktlinje. Jag tror också på strängare regler, främst inom djurhållningen. Redan nu finns det ju massvis med regler hur man ska hålla häst, vilket såklart försvårar möjligheten att ha häst hur som helst. På ett sätt är det positivt, främst för att man sållar ut personer som ej ska ha häst. Det finns ju hur många skräckhistorier som helst.

Precis som du skriver hänger ju det hela ihop med det ekonomiska. Ska man uppfylla alla regler och krav på hästhållningen så måste man ha råd att punga ut en hel del pengar.

I framtiden blir det med all sannolikhet ännu strängare krav, precis som du skriver. Jag tror själv att det kommer vara svårare att tävla på en högre nivå utan sponsorer eller ha mycket pengar själv. TR ändras ju emellanåt, oftast blir det lite strängare för varje gång. Jag tror att ryttare kommer tjäna mer på att rida/tävla andras hästar än att hålla hästen ekonomiskt helt själv. Framförallt på högre nivåer. Redan i dagsläget så verkar fler anamma det.

Även företagen med hästverksamhet kommer att få lägga ner, förhoppningsvis lurendrejarna först. Dock så är det ju tyvärr inte så i verkligheten.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tror ni ridsporten kommer att se ut om 10 år?

Om tio år är tävlingarna tydligare uppdelat mellan äldre hästar och unghästar för att unghästarna ska få kortare tävlingsdagar. Lokal - regional - nationell tävling finns inte (är redan på g) utan kort och gott tävling. B-ponnyryttarna har inget SM längre men däremot andra roliga cuper.
Inom tio år så har vi även privata aktörer som ordnar tävlingar. Kom nyligen dom i annat förbund som tyder på det.

Tror också på att hästar kommer vara en mer accepterad terapiform än det är idag. Förhoppningsvis är ridning avdragsgillt som friskvård, om inte annat för att Skatteverket inser att det är de som tjänar mest på det.

Kanske inte på tio år, men framöver kommer vi även behöva se över utfodring och bete. Mer mark kommer krävas för livsmedelsproduktion, så fodermedel som inte kräver lika stor markyta blir vanligare.

Det är vad jag tror.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 038
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 252
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 945
Senast: Enya
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp