Hur trogen är du din tränare?

Niela

Trådstartare
Ja som rubriken säger, hur trogen är du din tränare??

Har du bara en och bara gör som hon /han säger och rekomenderar eller rider du för flera?
Berätta gärna varför=)

Sv: Hur trogen är du din tränare?

Jag rider bara för en.
J.E - kommer alltid göra. Hon har allt och jag ser inget behov av att rida för någon annan :love:

Kan ju börja..

Jag är både ock, jag har ju en dressyrtränare som jag rider regelbundet för och hennes tankesätt och filosofi är något som faller mig helt i smaken.
Men kul att testa nya tränare med som nu i Nov skall jag åka och träna för en portugisisk tränare som min tränare själv tränar för så de har snarliknande tankesätt och det är viktigt såklart.

Men det är svårt att rida för flera olika har jag märkt om man har otur åker man på att en tycker si och den andra tycker så och då blir det ju svårt att göra som de båda vill.

På islandshästträningssidan så är det skitsvårt eftersom jag inte är lika duktig och säker där som i dressyren. takt och form och sånt.
Men jag får gå på magkänskan där känner jag och vissa tränare har jag bara tränat för några gånger sedan kännt att det varit fel att deras metod inte är något för mig och min häst.

Så idag har jag totalt 4 tränare jag rider för 2 dressyrtränare och 2 islandshästtränare.
Och ena dressyrtränaren rider jag 2 ggr i månaden för andre 4 ggr om året när han är i sverige.

Islandshästtränare 1 rider jag 1 ggr månaden för och andra är det kurser några gånger om året som gäller. De räcker känner jag.

Hur ofta tränar ni för tränare???

Hur långt kan ni tänka er att åka för en tränare???

Jag rider bara för en.
J.E - kommer alltid göra. Hon har allt och jag ser inget behov av att rida för någon annan :love:

Vem är det? Pm tack ;) Eller var det hon din arbetsgivare?

Jag är trogen min ena dressyrtränare, dels så gillar jag henne, dels så håller hon träningar på skrittavstånd. Hon är grym och har inga fördomar utan tycker gångarterna är superintressanta och det tycks berika henne med :) Sen står jag ju hos en islandsmänniska som petar på tölten och passen (det sista enbart på 01:an än så länge).

Sen kommer jag ev åka iväg i nov :angel: Skulle vilja prova fler islandstränare men bor fasen i ödemarken när det kommer till islandshästar.

Yes det är min chef ;)
Har tidigare ridit för många, flera kända och några mindre kända.
JE är den enda som verkligen lyckas få med alla bitar. GRYM!

Nov låter bra ;)

Jag har provat några olika under min korta islandshästtid. Jag kommer att hålla hårt i en som jag trivs jättebra med och som kan få oss att komma dit vi vill. Sen har jag ett par "mentorer" som jag är väldigt tacksam för både i och utanför vårt stallgäng.

Dressyrarbetet löser jag själv...

Jag har det senaste året ridit regelbundet för tre stycken tränare. Två av dem är stora namn i islandsvärlden och den tredje är en islandsmänniska som tidigare hållt på med dressyr.

Jag brukar plocka de saker som fungerar bäst från dessa tre. Egentligen skiljer de sig inte åt så mycket men kan ibland ha lite olika vägar fram till samma mål.

Jag skulle gärna prova fler tränare och planerar också att göra det, älskar att rida kurser och lektioner! (men är ju student :()

Jag har aldrig haft någon fast tränare under långa perioder. Tränare kommer o går i området och man tränar för den som det anordnas för just då. Väldigt få fasta tränare här i göteborgsområdet, skulle gissa pga gårdspriserna - ingen som köper gård utan hyr in sig något år eller bara är inrest över en helg.

Jag har tränat för många olika tränare men tre av dom har varit regelbundet under kanske 6-8månader. Då lyssnade jag inte alls enbart på den tränaren, jag plockade det som jag kände passade. De hade säkert sina bra saker men inget av det har verkligen fungerat eller gett mig "Det Där Extra".

Just nu har vi hittat en tränare, holarutbildad ridlärare som flyger till Sverige ca en gång/månad. Han har gett "Det Där Extra". Han ser verkligen till att man fattar och att det går i den takt man kan ta in. Övningarna har gjort nytta och jag har fattat såpass att jag kan träna själv. Jag hoppas det kan bli regelbundet, men som det är nu har vi honom på måndagen efter hans helgkurs, och måndagar är svårt att få tillräckligt med folk!

haldtltglad.jpg

Ser jag lycklig ut eller vad? :D

Jag har även ridit för en kompis, hon är dressyrnisse i grunden och har lärt mig massor som gör att jag faktiskt nu kan ta till mig det de större tränarna säger. Hon är bara ett telefonsamtal bort, både när jag beöver lektion och när jag bara är förvirrad och behöver hjälp att reda ut nåt huvudbry.

Jag har haft 7st olika tränare, och just nu har jag 5 :p beror på att skolan fixar. Går hippologen islandshäst och våra lärare har olika "inriktning" ex. En håller främst i passridning och Gångarts ridning (sproti och flugars ryttare) och kraftur och berserkurs ryttare (även blivit "årets ryttare" flera gånger i rad), har en annan lärare i "sits" och en i arbete från marken osv. Just för att det inte ska bli helt olika direktiv.

När jag rider min häst rider jag för Gummi och Vignir.

Jag har provat en del olika tränare inom olika discipliner.

Började rida lektioner över huvud taget för sju år sedan, började då med western.
Började rida för Staffan Ljunggren, som är en suverän och petig tränare, oerhört sympatisk. Tyvärr blev det för få deltagare så de träningarna har tagit slut. Red för honom i fem år. Kurs en gång/månad.
Red samtidigt för Per Larsson, som jag fortfarande rider för en eller två dagar en helg per månad utom under sommaren då han är ute och tävlar. Utmärkt och "bred" tränare som kan både westernridning och engelsk dressyr.
Har tränat dressyr mot akademiskt för Jenny Ahlström, också det en helg per månad. Mycket bra tränare som har förmåga att se lösningar på udda problem.
Tränar regelbundet för Ulrika Fröding, framförallt dressyrbiten men nu när Isa går att träna, också gångartsträning.
Har ridit ganska mycket för Rolf Carlsson, också western. Han har ett gediget förflutet inom engelsk dressyr och hoppning innan han bytte till westernridning.
Jag har ridit en kurs för Gardar men då var Isa i så knäppt skick att det egentligen var bortkastade pengar och jag kan inte egentligen avgöra vad jag tycker.

För närvarande är det Per Larsson och Ulrika Fröding som är de stående tränarna, men ska också "få tummen ur" och boka nästa pass för Christina Strand, som är C-tränare i engelsk dressyr och som jag också ridit några pass för med viss effekt.

så jag är väl inte särskilt trogen mina tränare. Har några som jag försöker rida regelbundet för, men orkar inte med att åka på träning varje helg eftersom jag vill rida alla mina ridbara hästar och det tar tid att transportera sig.

Förresten, Niela, du kanske har lust att komma till Karlstadstrakten och kika på Per Larsson när han tränar mig och nordisen i western? För att se att det inte skiljer så mycket från dressyr:D

Rider för en tränare vanligtvis, men rider någon gång kurs för en annan tränare. (vilket min ordinarie tränare också gör). De har samma röda tråd i sin undervisning, men lägger fokus på lite olika saker. Åker gärna och tittar på tränare som kommer i närheten när tillfälle bjuds. Alltid snappar man upp någonting matnyttigt. Man ska inte låsa sig utan vara öppen, men hålla kvar sin röda tråd i ridningen tycker jag.

Det har hunnit bli många instruktörer under åren (har hållit på med islandshäst sedan slutet på 70-talet och mer aktivt satsat på utbildning sedan -95.) Dessutom har jag hunnit flytta 60 resp 35 mil under den tiden och det har ju varit olika utbud på olika orter.

Har haft tillfälle att rida för många av de "stora namnen", som Ia Lindholm, Jenny Mandahl, Eyjolfur Isolfsson, Johan Häggberg & Vignir Jónason t ex på islandshästsidan samt Kerstin Dahlberg inom dressyr. (Vissa av dessa en enstaka gång, andra 3-4 gånger.)

De jag ridit regelbundet för under längre perioder (3 år eller mer) är - i kronologisk ordning - Johanna Elgholm, Nina Keskitalo resp Atli Gudmundson. Samt en lokal instruktör som själv varit med på alla kurser för Nina K resp Atli - vilket medfört en tydlig röd tråd mellan veckolektionerna för henne och helgkurserna ung var 6:e vecka för Nina resp Atli.

Eftersom det är ett långtidsprojekt att bygga upp en häst tycker jag absolut att det långsiktigt utbildningsupplägg med tydlig röd tråd är att föredra - i alla fall för mig. Men någon gång ibland kan det förståss vara kul med lite ny input - så när jag i våras fick chansen att rida en kurs för Eyjolfur tog jag förståss den! Hans fokus på att stärka överlinjen stämde också väl överens med hur vi jobbar för Atli - däremot visade de sig ha diametralt olika åsikt om hur/om man ska använda vikthjälperna... Och det är förståss nackdelen med att rida för olika instruktörer - man måste själv avgöra vem man ska tro på när de säger olika saker. (Alt kunna avgöra om den nya instruktionen beror på att man själv och hästen helt enkelt hamnat i ett helt annat läge och därför faktiskt behöver göra tvärt om mot vad tidigare instruktör sagt.)

Har provat flera olika islandstränare och har hittat en nu som jag och min häst tycker mycket om! Har bara provat en dressyrtränare och den gillade jag inte, ska prova en annan som finns på min ort och hon har erfarenhet av att instruera islandsekipage innan också :) För den islandstränaren rider jag 2-4 ggr per år bara, han bor på Islands och kommer 4 ggr per gång.

Just nu tränar jag ca varannan vecka för en vän som inte är helt utbildad men ändå väldigt duktig och hon tänker lite mer på dressyrbiten än vad islänningen gör så på de ggr jag ridit för henne nu har vi kommit jättelångt med tölten!

Vi har inte så många islandstränare i närheten utan alla måste åka långt och då blir det sällan...

Jag som mest har kontakt med storhästvärlden fick mig en funderare här.

När jag höll på med stor häst så när jag då åkte på dressyrkurser så var vi en6 stycken som red.
Det var träningar lördag och söndag ville man rider en dag eller 2 dagar de fick man bestämma själv.
Men alla red 1 och 1 för tränaren, jag har faktiskt aldrig sett dressyrtränare som haft kurser tagit emot flera samtidigt när det gäller storhästar.
Hoppkurser ja då har man ju fler samtigt.

Men just dressyren så har det bara varit en och en som sagt.

Nu när jag har åkt på 3 islandshästkurser har alla 3 kurserna varit mer av en känsla av att man är på en ridskola.. man är alltifrån 3-5 samtidigt när man rider lektionerna.

Och detta är helt nytt för mig ch väldigt ovant och inge jag faktiskt gillar men jag ahr aldrig gillar ridskolan och den känslan heller iof.

Jag vill utvecklas och ha "min" tränare för mig själv vill att tränaren lägger 100% fokus på mig och inte att man hör ridläraren pratar om andra.. man får hela tiden tänka..var de där riktat till mig??

Och sedan är det oerhört störande att folk inte har lärt sig hur man rider i ett ridhus/paddock när man tex möter ryttare.
Man är nära på att rida in i varandra flera gånger och man blir avbryten hela tiden..
Man kommer galopperandes och ryttaren framför styr inte in sin häst till mitten utan ligger kvar i skritten på spåret så man får avbryta eller göra en tvär sväng och hela galoppen blir förstörd.

Detta händer även till vardags tyvärr men mest irriterande när det händer på en kurs man faktiskt betalar dyra pengar för att vara med på.

Är det mer vanligt att man rider flera samtidigt på islandshästsidan eller har jag bara haft otur?

När jag rider vanliga lektioner så självklart är jag då själv med tränaren. Men nu menar jag kurserna.

Hur har det varit på era kurser ni åkt iväg på när ni rider för en islandshästtränare?

Kanske bara jag som är ovan med hur man lägger upp kurserna på islandshästsidan som sagt jag har ju bara storhästsidan att gämföra med eftersom jag har haft storhäst i 20 år och bara isladshäst i några år

När jag varit iväg på kurser har första dagen oftast varit två och två och sen på dag 2 antingen ett pass ensamt eller två och två beroende på hur många man är som är med.
Blir lite långa dagar om alla ska ha 40-50 minuter själva och man är 9-10 ekipage.

Så jag är van vid att vara 2 och 2 vissa instruktörer har dock väldigt svårt för att kunna dela upp tiden emellan ekipagen så att det blir lika mycket tid åt båda vilket är lite surt...

De enda kurserna jag varit med om att man är fler än två är de för eyjolfur, hans upplägg i vårt "gäng" är fyra elever per lektion. Men det är ju för att det blir alldeles för dyrt annars!

Jag har ridit 2 flera gånger och det är både bra o dåligt. Bra för att man hinner prova o tänka själv, dåligt om tränaren skevar tiden för att ett ekipage kräver mer tid eller är roligare.

Har väll 2 tränare kan man säga. Josefine Denami och Sigfus Sigfusson som är ett par. Får råd och tips av båda. Tränar inte där jätte ofta för att det är en bit och jag inte har en egen transport. Hoppas det blir mer i framtiden då jag tycker dom är grymt bra, lär mig massor varje gång! :)

Är det mer vanligt att man rider flera samtidigt på islandshästsidan eller har jag bara haft otur?

Jag tror att du har haft otur.

Eller så är det jag som väljer bort de tränare som vill ha flera ekipage inne samtidigt.
Det "mesta" jag har varit med om är två och två men då en timme åt gången.
Helst rider jag 30 minuters pass ensam, gärna två pass samma dag. Får då ut så mycket som möjligt, med full koncentration.
I 30 minuter orkar både jag och hästarna vara koncentrerade.

Ja det är lite märkligt att det är mer regel än undantag att man på träningar med islandshäst rider 2 och 2 cirka 45 min till en kostnad av 400 till 500 per ekipage.
När jag tränat för dressyrtränare med samma utbildningsgrad fast inom dressyren har jag alltid varit ensam och priset har legat på 375 till 500 för 45 min.
Ibland tycker jag inte att det gjort såmycket att man varit 2 samtidigt, men har även upplevt "tidsfördelningsproblemet". Helt klart tycker jag lektioner där man rider ensam ger mycket mer.

De enda kurserna jag varit med om att man är fler än två är de för eyjolfur, hans upplägg i vårt "gäng" är fyra elever per lektion. Men det är ju för att det blir alldeles för dyrt annars!

Jag har ridit 2 flera gånger och det är både bra o dåligt. Bra för att man hinner prova o tänka själv, dåligt om tränaren skevar tiden för att ett ekipage kräver mer tid eller är roligare.

Instämmer i detta! Enda gången jag varit med om att man varit fler än två är också kurs för Eyolfur.

Både när jag red för Nina K och nu för Atli så kan man välja om man rider en lektion/dag ensam eller två lektioner då man är två ekipage. Tycker det är jättebra att man kan välja! I båda fallen har det varit tredagarskurser: fre-sö och då rider jag en privatlektion på fredag för att inte behöva ta ledigt från jobbet. (Om jag har extra mycket värk kan jag välja att rida bara en lektion övriga dagar också.) En fördel med att man rider 2 samtidigt är ju, precis som Kvandi skriver, att man både hinner och tvingas tänka själv. Men det förutsätter ju också att instruktören verkligen har förmåga att instruera två på ett bra sätt och inte "fastnar" i de ena ekipaget...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
620
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 572
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama