Hur tränar ni inför maratonmomentet?

G

Gatsby

Hur ofta tränar ni i maratonhinder?
Hur tränar ni för att få upp den "explosiva styrkan" som behövs för att köra snabbt i maratonhindren?
Hur långa sträckor kör ni till vardags för att träna upp uthålligheten över tid?

Inom detta område känner jag mig lite vilsen och har ingen riktig koll på hur jag ska förbereda mig inför säsongen. Jag kommer att tävla Lätt klass i år men har siktet ställt högre.

Kan någon hjälpa mig på traven?:)

Sv: Hur tränar ni inför maratonmomentet?

De blir tyvärr inte träning i riktiga hinder så ofta, men träna utan hindrena går också... Galoppträning är bra för maraton, gärna tuffa kortare intervaller och sen skritta 1-2 minuter och köra igen. Funkar det bra kan man lägga på lite tyngd. Man vill ju få upp pulsen till kanske 90% av maxpulsen för att pressa lite. Kör jag "som vanligt" brukar jag vara ute ungefär en timme men kanske en gång per vecka eller per två veckor tar vi en längre tur. Hästen jag har nu tröttnar i stort sett aldrig på sträckor. För lokal lätt klass är det främst explosiviteten som behövs men träna även uthålligheten. Mjölksyran är ju det största problemet i maraton i hindrena även för vältränade hästar som inte har några problem med sträckorna.

Ja, det är precis vad jag menar: sträckorna funkar men han blir så himla trött i hindrena. Det blir att lägga till galopp i intervallform. Jag går och suktar efter en pulmätare. Det skulle kännas tryggare att veta vad han ligger på för puls i intervallerna och efter återhämtningen för att vara på den säkra sidan. Jag hoppas att jag klarar mig utan sulkykabel, á 700 spänn, då räckvidden till armbandsklockan är 1,5 m. Då är det tur att man kör shettis:D

Någon här som använder pulsmätare vid körning?

Ja en pulsklocka hade man gärna ägt...:love: Annars får man se till hästen och hur trött den blir. Att det ska vara så jäkla dyrt.

Hur långt är det i Lätt klass egentligen??

Tror helt klart att vi måst trappa upp träningen lite till. Får ju dåligt samvete när man läser här..
Fast Rolf "lovade" mig att jag fick SKRITTA genom hindrena om jag bara var med och tävlade...säger han nu i allafall.. betvilar att han håller fast vid den åsikten sen..

Anna-Carin

I Lätt klass endagars får maratonsträckan maximalt vara 6 km. Vid Lokal tävling max 4 hinder och Regional tävling 4-6 hinder. Och sedan är det ju olika tempon beroende på vilken kategori hästen tillhör.

Pelle plutt - Big Money Pellini är då en varmblodstravare.

Anna-Carin

Tips är att om hästen är säker även galoppera den i vagn. Under intervall perioder på 1-2 min öka och minska tempot några gånger.
Tänk på säkerheten när ni galopperar med vagn. Gör det på lämpligt ställe. Man kommer ganska långt på 2 min galopp så det gäller att ha ett bra ställe att vara på.
Har hästen inte galopperat i vagn tidigare låt det då bli galopp i någon uppförsbacke i början och läng sträckan efter hand. det är lätt att man får ett glädjeskutt om man försöker att jaga hästen i galopp. Hoppträning är oxså bra träning.
/M

Hur många intervaller kör du per pass?
Hur många gånger i veckan kör du galoppintervaller?
Hur många galoppass/v och antal intervaller skulle du rekommendera för att köra lätt klass regional? (E-sträckan: max 6 km, 4-6 hinder)

Min Shejk har varit med om ett par olyckstillbud med vagn för 2 år sedan och det sitter i. Han vågar ofta galoppera på precisionsbanan och vi har precis börjat så smått med galoppfattningar i skogen när han bjuder på bra eller i uppförsbacke. Han tycker fortfarande att det är lite läskigt och bromsar själv och saktar av efter 50-100 m. Han får vänja sig så smått, men det är bra att veta vilket mål man ska satsa på.

Jag tä'nker på värmen oxå. När jag har tävlat har de varit kokhett oftast o hästen kommer ur transporten svettig.

Jag blev inspirerad idag av denna tråden o sadlade hästen o red slingan två varv, med galopp i alla uppförsbackarna. Det är ganska kul träning och nästa månad kan man kanske mäta hur trött hästen är efter sista backen jämfört med idag. Eller mäta hur trött jag är *ler*

Idag saktade han faktiskt av själv på krönet :) Så jag fick mig en bakläxa eftersom han orkar mer med lätta vagnen än med ryttare. Lite fuskkondis även om det iofs är i vagn han tävlar.

För lätt lokal klass maraton krävs inte speciellt mycket ändå av en stor häst, en bra grundkondition räcker långt. Speciellt om du skrittar genom hindrena. Det som blir jobbigt då är ju om man öser på i hindrena. Nog kan det kännas säkrast att skritta igenom hindrena, det ville jag också första gången med nya hästen, men jag hade någon som skrek åt mig i nacken och det gick ju bra även med galopp!! Och oj så kul det var!!

Du hade skrittat ännu om jag inte jagat på dig:) !
/M

Beror ju på vilken kondition din häst har för tillfället.
Jag brukar träna lite olika och gör det utan klocka kör oftast mera på känn.
Ibland gör vi långa galopp pass vid ridning, dvs lång sträcka i normal arbetsgalopp ca 2-3km. x2 el 3 beroende på hästens kondition.

Alt korta galopp pass i olika tempon, detta kan man även göra i ridhuset i anslutning till dressyrpass el liknande. Gör jag det inomhus så blir det mest på känn. tror att jag ligger på ungefär 1min galopp x10 växelvis höger och vänster varv.

Om jag kör ute så blir det korta intervaller i galopp. Just nu ca 1 min per gång detta för att öva på fattningarna. Kommer under mars att öka till 2 min x8 för att sedan i april köra 2 min x10 då har jag kommit upp i intervaller som är i enhet med 8st hinder.

Jag har nu tre galopp pass i veckan två körpass och ett ridpass. Det har nu blivit extra träning i ca 20-30cm snö.

Läs av hästen, det är inte meningen att den ska bli slutkörd vid varje pass. Öka intervallen efter ca 1 månad beroende på om du gör det en el flera gånger i veckan.
/M

Absolut!! Du drev och jag bromsade:rofl: , tur att hästen hellre lyssnar till drivningarna :D

Absolut!! Du drev och jag bromsade:rofl: , tur att hästen hellre lyssnar till drivningarna :D

Låter lite som mitt 2a körpass i Villvattnet i somras när jag blev "upptvingad" i Evas maratonvagn..
Jag HÖLL i tömmarna men de va min kompis som stod bakom mig som körde Pelle. Jag hmm satt och höll i tömmarna och önskade att jag var någon annan stans.. Å nu i dagarna ska jag beställa en ny maratovagn..

Idag har jag kört lite dressyr med Pelle igen. Passen blir längre och längre har jag märkt. Sätter lite mer press på honom nu förut så har jag slutat nästan direkt när jag fått bra resultat. Nu vill jag gärna få 2 fina volter istället för en osv..

Ställde upp 3 koner på en rät linje som jag körde slalom mellan. Första gångerna. Uj:rofl: :rofl: pang bom krasch skulle man hinna svänga här.. På slutet TRAVADE jag igenom i ett relativt jämt tempo. Öronen "flaxade" uppmärksamt på Pelle hela tiden. De va superkul.

Anna-Carin

Anna-Carin

Hur ofta tränar ni i maratonhinder?
Hur tränar ni för att få upp den "explosiva styrkan" som behövs för att köra snabbt i maratonhindren?
Hur långa sträckor kör ni till vardags för att träna upp uthålligheten över tid?

Inom detta område känner jag mig lite vilsen och har ingen riktig koll på hur jag ska förbereda mig inför säsongen. Jag kommer att tävla Lätt klass i år men har siktet ställt högre.

Kan någon hjälpa mig på traven?:)

Riktiga maratonhinder blir det inte tränat i så ofta, ett par gånger om året förutom vid tävlingar förståss. Jag kör mellan träd i skogen eller ensilagebalar på gärdet, det går minst lika bra, se bara till att det inte är för trångt och att det är någorlunda bra underlag.

Den "explosiva styrkan" kommer med tiden om hästen tycker det är roligt, tycker den inte det är det inget som går att "träna upp", hästen måste ha viljan att ta sig igenom så fort som möjligt och tycka det är j*vligt roligt att ta i! :)

Jag kör ca 1 mil varannan dag, galopperar mest i uppförsbackar och inte för mycket, travar mest i rask takt.

Lånar knapp

Nu under vintern tränar vi på maratonhinder i ridhuset ca 1-2 gånger i månaden under den period som hästarna är igång. Vi tränar mycket teknik i skritt först. Vi försöker att utveckla sättet att "läsa" hindret genom att prova många olika vägar och analysera för- och nackdelar med de olika vägarna. Det har hänt att vi också har tagit tid på olika vägval för att se om känslan var "rätt". Vi är också noga med att uppmuntra groomarna att testa och känna sig för hur vagnen reagerar. Speciellt bra om man har nya groomar som ska "köras in". På vårkanten när underlaget har blivit tillräckligt bra kör vi ett "riktigt" maraton utomhus med korrekta sträckor uppmätta. Det är speciellt bra som ett konditionstest. Där ser man med en gång om hästen kommer att orka med när det är dags för tävling. Gör man testet tidigt på våren så hinner man förbättra kondition och styrka om man skulle behöva.
För att träna upp explosiv styrka så använder vi oss mycket av klättring, men också studshoppning, galoppintervaller och fartlek (galoppruscher i högt tempo). Klättrar gör vi i alla gångarter. I skritt och trav tränas ett bakben i taget och i galopp tränas båda bakbenen samtidigt. Tänk bara på att träna i båda galopperna så hästen blir liksidig. Viktigt att tänka på är att explosiv träning snabbt ger mjölksyra och det därför är viktigt att hästen har en bra grundstyrka och tål en stor dos aerob styrketräning först. Det tränar vi genom tex drögträning, klättring i skritt, vatten- och/eller snöpulsning och travarbete på töm över cavaletti (gärna upphöjda efterhand).
När det gäller att träna uthållighet så tror jag mer på kvalitéten på träningen än att trava långa sträckor. Intervallträning är en helt överlägsen form av träning. Det sliter lite på kroppen men ger stor utdelning. På grund av att det är så effektivt så är det viktigt att hästen rör sig rätt eftersom den annars blir stark på "fel sätt". Intervallträning kan man använda sig av annars också, tex i styrketräning. Hur många intervaller hästen orkar med ser man genom att kontrollera pulsen.
Om man inte har pulsmätare kan man använda ett vanligt stetoskop och en klocka. Fungerar utmärkt.
Jag tycker absolut att man ska galoppera hästen i vagn till vardags, dels för att vagnens rörelser blir anorlunda för hästen i galopp och blir den skrämd för något så är risken att den blir ännu mer uppstressad om den tycker att vagnen beter sig konstigt. Men sen också för att om hästen nästan bara körs så blir tillfällerna för galopp väldigt få och då tröttnar den snabbt när den väl ska galoppera. Flåset i galopp är väldig annorlunda mot för i trav så vi galopperar alltid våra hästar om det är underlag. Det gör också att de blir starkare i bakdelen. Om hästen inte orkar galoppera speciellt mycket så ska man i alla fall galoppera den några minuter i varje varv tycker jag, gärna i slutet av uppvärmningen då hästen ännu inte blivit trött. Sen är galopp också lösgörande... Däremot galopperar vi aldrig i utförsbacke med vagn.
När man ska öka konditionsnivån och styrkenivån så behöver man träna varje sak minst två gånger i veckan helst tre. Alltså kondition tex intervaller x2, och styrka tex klättring x2. För att bibehålla en konditions- och styrkenivå räcker det att träna varje sak en gång i veckan vardera. Hästen blir då varken sämre eller bättre, utan "stannar" på en nivå, men rätt så skönt under tävlingssäsong då man vill koncentrera sig på teknikträning.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 195
Senast: Marje
·
Hundavel & Ras Testar här för skojs skull då jag är vilse i rasval! Tycker det är kul att få lite tips utifrån. Min border collie är en perfekt hund...
2
Svar
26
· Visningar
2 573
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar