Hur tränar ni era hästar?

saraaandersson

Trådstartare
Hur tränar ni era hästar? Hur ser en "vanlig vecka" ut hos er? Vad har ni för mål med eran häst? Rider ni för instruktör, isåfall hur ofta? Har ni någon årsplanering? Berätta gärna lite kort om eran häst/hästar! :)

Jag själv rider inte på min egna häst just nu då hon har föl vid sidan, utan har en träningshäst fram till jul. Vårat mål är att få en mer lösgjord häst, förbättra gångartskvalitén och ridbarheten. Är egentligen en ganska högt utbildad valack på 12år :) fyrångare. En vanlig vecka ser ut såhär:
1 uteritt
1 dag arbete från marken, ex. tömkörning, tygel-leda m.m.
Ridning för instruktör 2-3 dagar i veckan. De veckor det blir 2 dagar rider vi en gång ensamma i ridhus eller paddocken.

Mitt egna sto ska sättas igång i april. Till henne har jag gjort en planering, egentligen flera år framåt. Vårat slutmål är att rida SM, och avelsvisning (komma in i stamboken). Hon har pass, men kan lika gärna funka som att vara fyrgångare, så vi får se om jag plockar fram passen på henne eller inte. :)

Sv: Hur tränar ni era hästar?

Jag försöker rida ut mkt, i alla fall att jag skrittar ut som uppvärmning
Men ska föröka lägga upp de som så att de blir körning 2 dagar veckan dressyr 3 hoppning 1 och ren uteritt 1 dag,
Dressyrdagarna uppvärmning genom att skritta ut :)

Hoppningen är varje Tisdag
dessyrlektion varannan Torsdag därimellan är det olika vilka dagar som är vad=)

Just nu vilar Laukur fram till början av december :) Men annars så har jag som mål att träna honom minst 4 dagar i veckan. Det är den nivån som känns lagom med heltidsjobb och familj och det har funkat bra i snart 1,5 år!

Vi rider alltid ut eftersom jag inte har ridbana eller ridhus nog nära. Rider typ aldrig ut och bara såsar utan det är träning som gäller samtidigt som vi kan njuta av skritt i skogen och en härlig galopp på åkern :) Fokus ligger mycket på tölten som är hans svagaste gångart. Lösgörande arbete i alla gångarter med fokus på form så han inte tappar ryggen utan orkar bygga upp överlinjen mer och mer. Även mycket fokus på att han ska ta det lugnt och inte stressa då han gärna får för bråttom och blir överambitiös. En dag i veckan kan bli longering eller tömkörning men oftast rider jag. På helgerna blir det längre turer annars ligger ridpassen på 30-40 min under veckorna när vi rider mest på grusvägen med pannlampa.

Har ridit endagskurs för instruktör med två pass på den dagen varannan månad nu och det har varit lagomt och kommer fortsätta med det efter nyår också. Mitt långsiktiga mål är att försöka kvala till SM. Hade vart så häftigt att klara det men det beror på familjeförhållandena om tiden finns eftersom vi har en 1,5 åring och inom en snar framtid kommer vi fundera på syskon. Kortsiktiga målen är att få tölten stadigare så vi platsar på tävlingsbanan i alla fall ;) Skulle även vilja prova någon dressyrtävling. Slänger in ett par bilder också!

1383331_10200957143157771_347300908_n.jpg

988362_10200966914322044_514567696_n.jpg

Så Jorunn går 7 dagar/v?

Kl.
Mitt mål med Tinna, just nu när jag jobbar så mycket, är att hon ska ridas minst tre dagar i veckan och longeras/intervallklättra på bandet minst 2 dagar i veckan.
Ibland blir det mindre och inland blir det mer, beroende på mitt schema och hur mycket tid som finns.

Örn har vilat nu i ett par veckor, men annars har veckoschemat nu på hösten sett ut som följande:
1 dag vila
3-4 dagar ridning (för det mesta i terrängen)
2-3 dagar markarbete (tömkörning, longering, promenader, löshoppning o.s.v.)
Vi kommer att börja öka på rid-dagarna så småningom nu när han börjar få mer muskler och ork. Han var väldigt spinkig och muskelfattig när han kom till oss i juli, nu ser han betydligt bättre ut.
Vi har varit på kurs cirka varannan månad, vilket är för sällan för oss, men jag har inte kunnat fixa någon tränare till oss ännu. (Planen är så mjuk att det inte är någon idé att be någon hålla lektioner där.)

Ísa (f. -09) blev inriden i våras och töltsatt under hösten. Hon ska nu vila i tre månader.

En vanlig vecka för oss ser annars ut ungefär så här:
2-3 ridpass (varvar ridbana med uteritt)
1 markarbetspass
Löshoppning ca 1 gång varannan vecka

Rider för B-instruktör ca 1 gång/mån, ibland oftare om det hinns med (småbarnsförälder precis som FengurLaugar).

Målet är väl egentligen "bara" att lyckas utbilda en trevlig ridhäst som svarar lätt för hjälperna, men vi siktar även på lite tävling. Vi behöver jobba med att stärka lateralen då hon fortfarande har en relativt stark diagonal. Har varit lite väl lätt i handen och behöver söka mer stöd i bettet.

Jag själv har det här året fått kämpa med att bygga upp kroppen efter graviditeten, bålstabiliteten var inte precis på topp och flåset hade sett bättre dagar.

Bild från inridningen:

Så Jorunn går 7 dagar/v?

Kl.
Mitt mål med Tinna, just nu när jag jobbar så mycket, är att hon ska ridas minst tre dagar i veckan och longeras/intervallklättra på bandet minst 2 dagar i veckan.
Ibland blir det mindre och inland blir det mer, beroende på mitt schema och hur mycket tid som finns.

Jepp Hon går 7 dagar i veckan, vila får hon naturligt när man själv inte hinner rida eller ska bort.
Då tas bara den dagen bort.

Brukar bli några dagar i månaden!

Dadaaaa här är vi oss, idag har jag travat henne 2 ggr första gången för mig att trava nä jag kör henne. Hon är så jäkla cool. Var första gången de var andra i ridhuset också, men jorunn brydde inte sig som vanligt=)

1461553_10152344996273998_612519122_n_zps896e2939.jpg

Såklart ser veckorna olika ut beroende hur mycket jag har med allt annat, men:
Vila 2 eller 3 dagar.
Markarbete 1 dag.
Ridning i ridhus/ridbana 1-2 dagar då jag varierar fokus.
Ridning ute i skogen 1-2 dagar, ofta med klättring eller galoppintervaller.
Rider för instruktör ungefär en gång i månaden beroende på aktuell ekonomi... :)

Ja veckorna ser aldrig likadant ut, bara tisdagar och varannan torsdag som der likadana ut.Därimellan varierar de sjukt mkt.

Vår vecka se lite olika ut, men försöker att komma iväg till ridhus 2 gånger i veckan, tömkörning 1 gång, springa bredvid 4-hjulingen 1 gång, ridning i skogen/klättra/intervaller 2 gånger och en planerad vilodag. Vissa veckor blir det två dagars vila, beroende på hur min vecka ser ut... Försöker variera vår träning då mycket som möjligt :)
Planen är att vi ska komma ut o tävla till våren, men Mitt främsta mål är att utveckla mig sig som ryttare!

Senast ändrad:

Då har vi alla olika definitioner av vila.
För mig är vila just vila, inget arbete what so Ever

Håller med, möjligen en kort promenad, men det möjligen. Hästen behöver slippa mig inland och bara vara häst.

KL
Hästen rids eller tömkörs 4-6 dagar i veckan. Vanligen ridning 1-3 gånger i padock och resten ut, jag tränar dock jämnt ute med öppna, sluta skänkelvikning, tempoväxlingar etc.

Då har vi alla olika definitioner av vila.
För mig är vila just vila, inget arbete what so Ever

Jepp, vilket är tur att det finns folk som tycker olika.. tänk vad välrden vore tråkig om alla tyckte likadant=)

Ha en trevlig dag!

Hästen har lite halvt vila i november. Blev dessutom akut sjuk i slutet på oktober med 5 dagar på slöinge. Han är 7 år så det passar bra med vila. Tyvärr tycker inte pållen det då han älskar att jobba.
I vanliga fall rider jag 4-6 dagar i veckan. Det blir mindre nu när det är mörkt då det inte finns så mycket att rida ut i. Paddock max 1 ggr veckan. Skall ökas på i december då det är kurs i början på jan. Men det är ingen höjdarpaddock att rida i. Mest skritt. Jobbar med det man får med sig hem från kurserna. Tempo, lydnad, lösgjordhet, länga överlinjen.
Han har stora rena gångarter men hans arbetsvilja är stark så det blir mycket tempo och lydnadsträning när vi rider.
Köpte transport i somras så att jag blir mer flexibel med ridningen när det är kurser mm.
Målet är att genomföra en tävling där jag bestämmer tempot utan att han protesterar. Tips mottages gärna. Han är inte stressad utan gillar fart.

Håller med, möjligen en kort promenad, men det möjligen. Hästen behöver slippa mig inland och bara vara häst.

KL
Hästen rids eller tömkörs 4-6 dagar i veckan. Vanligen ridning 1-3 gånger i padock och resten ut, jag tränar dock jämnt ute med öppna, sluta skänkelvikning, tempoväxlingar etc.

Kort promenad= skritta barbacka på långa tyglar en kort tur.
OCH som sagt har INTE sagt att min häst ALDRIG får vila.. tycks ni ha MISSAT!

Utan jag har sagt att jag har inte inplanerade vilor som många har, vila får min göra..
Man har stressigt en dag och inte hinner, man blir sjuk, man åker bort man jobbar över man har inge lust osv.

I smitt vilar min nog 4 dagar per månad alltså i snitt 1 dag i veckan av olika anledningar.
Men ibland vilar hon inte alls på 3 veckor, förutom en skrittur på långtygel i 20 minuter som jag kallar vila.
Vila fölr mig är att hästen slipper arbeta i form inge krav nada och enbart skritt på lång tygel i max 30 minuter!
I vårast vilade hon 4 månader:p

Så det går icke någe nöd på Jorunn och det är inte alls synd om henen och hej jag är inte alls en dålig hästägare:p

Kort promenad= skritta barbacka på långa tyglar en kort tur.
OCH som sagt har INTE sagt att min häst ALDRIG får vila.. tycks ni ha MISSAT!

Utan jag har sagt att jag har inte inplanerade vilor som många har, vila får min göra..
Man har stressigt en dag och inte hinner, man blir sjuk, man åker bort man jobbar över man har inge lust osv.

I smitt vilar min nog 4 dagar per månad alltså i snitt 1 dag i veckan av olika anledningar.
Men ibland vilar hon inte alls på 3 veckor, förutom en skrittur på långtygel i 20 minuter som jag kallar vila.
Vila fölr mig är att hästen slipper arbeta i form inge krav nada och enbart skritt på lång tygel i max 30 minuter!
I vårast vilade hon 4 månader:p

Så det går icke någe nöd på Jorunn och det är inte alls synd om henen och hej jag är inte alls en dålig hästägare:p

Klart du inte är en dålig ägare för att hästen inte har planerade vilor!
Även om jag själv föredrar att planera in vilor och tycker mina hästar fungerar bäst på det sättet,; så behöver inte alla göra så. Vi är olika och sålänge ingen häst far illa. Skulle reagera om du harvade runt i ridhuset med samma träning 7dagar i veckan året om.. men så är inte fallet!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 914
Senast: grodan21
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama