Hur tränar ni era hästar?

Sv: Hur tränar ni era hästar?

Just nu har mina vila. Brukar lägga in nån vår och höst (ibland sommar istället för vår). Ska börja första december och december tänkte jag ta det rätt lugnt ridmässigt. Så mkt markarbete. Lite körning. Intervallträning. Brukar alltid tappa lusten på hösten när jaktsäsongen börjar så lämpligt att lägga in vilan då. Våren blir lite minivila.

Annars så på en vecka: 1 tömma
1 uteritt. Intervaller.
1 skogsritt
1 -2 ridbanan
1 mer klättring i skogen

På ett cirkus brukar en vecka se ut så. Men december lägger jag in mer från marken.

En kort promenad= en kort promenad.
En kort ridtur= en kort ridtur.
Vila= inget arbete över huvudtaget.

Sedan får du göra som du vill, inga problem med mig där.

Kl*
Jag har varit sämst på att planera i höst, eller positivt sett väldigt flexibel :P Rider när jag hinner = helger om jag inte ska bort och försöker då hinna båda hästarna. Vardagar är lite mer väderberoende nu på hösten. Inge kul att rida i spöregn + mörker eller en lerig häst. Mina går på lösdrift o utan täcke + ena äälskar att rulla i spån/torven när han är blöt :/ varken ridhus eller bana så pannlampan är min bästa vän :P

Vardagar varieras 45 min ridtur med ~20 min löslongering. Ibland kläms ett dressyrpass i hagen in. Totalt varieras nog träningen mellan 3-5 dagar/häst just nu.

Har snart fixat mitt släp och börjar titta på träningar/ridhus från januari typ.

Islandshästen jag rider går just nu ca 4 dagar i veckan, går sådär lite på "höstslappridning". Kanske ett av de passen är dressyr i paddock och resten är ut på olika underlag och så, mycket dressyr även ute.
När han rids fullt och är i tävlingskondition arbetas han 6-7 dagar i veckan, ibland 2 pass på en dag. Men då är alltid ett pass lugnare, typ löslongering + uteritt, dressyr + skrittpromenad eller så.

Jag ser verkligen inget problem med att friska hästar arbetar 7 dagar i veckan. Rider jag i snitt 45 minuter per dag (rider hellre korta, bra pass än långa då varken jag eller hästen orkar prestera så bra, men självklart konditionstränar vi ibland också) blir det 315 minuter, eller 5 timmar och en kvart, på en vecka. Hästen får fortfarande 162 timmar och 45 minuter på en vecka som han inte har nån på ryggen, det räcker nog ;)

Nä då skulel jag nog tröttna påa tt rida om jag enbart fick rida dressyr i en paddock.

Jag har ju full skjå att hinna med alla mina intressen inom hästsporten:D

Jag menar jag vill tävla på hobbynivå inom dressyr, hoppning, körning och distans och skulle vilja tävla lite T8 på klubbnivå och under klubbnivå men då jag klipper hovskägg går det inte.
Ibland brukar de va tävlingar som inte följer fipos regler och dessa kan man ju va med och lalla runt lite på:)

Så jag är ju inte som alla andra som bara vill hålla på med en gren med min häst:D

Körningen tror jag dock vi kan bli riktigt bra i så vem vet vad för nivå vi hamnar där.

Islandshästen jag rider går just nu ca 4 dagar i veckan, går sådär lite på "höstslappridning". Kanske ett av de passen är dressyr i paddock och resten är ut på olika underlag och så, mycket dressyr även ute.
När han rids fullt och är i tävlingskondition arbetas han 6-7 dagar i veckan, ibland 2 pass på en dag. Men då är alltid ett pass lugnare, typ löslongering + uteritt, dressyr + skrittpromenad eller så.

Jag ser verkligen inget problem med att friska hästar arbetar 7 dagar i veckan. Rider jag i snitt 45 minuter per dag (rider hellre korta, bra pass än långa då varken jag eller hästen orkar prestera så bra, men självklart konditionstränar vi ibland också) blir det 315 minuter, eller 5 timmar och en kvart, på en vecka. Hästen får fortfarande 162 timmar och 45 minuter på en vecka som han inte har nån på ryggen, det räcker nog ;)

Ja ridskolehästarna går ju 3-4 timmar varje DAG och får vila OM de får vila 1 dag i veckan.
Oftast brukar deras vilodagar bestå av "bara" 1 ridpass typ nybörjarlektion eller handikapp som inte är så jobbiga!

Inte alla som får gå ut i hagen och många som väl får gå ut går i supersmå grushagar.

Så precis som du säger en häst som nu skulle gå 7 dagar i veckan och rids i fjuttiga 45 minuter per dag i varierande arbete allt ifrån skrittur till hårt pass dör inte eller ens i närheten av att överarbetas.

Finns ingen häst som går 7 dagar i veckan 365 dagar om året.... för människans liv ser inte så ut.
Man åker på semester, man blir sjuk man hinner inte, hästen tappar en sko eller har slagit i benet i hagen och är lite svullen en vecka.

Av olika anledningar får en häst alltid vila några dagar per månad av naturliga skär och inte av inplanerade vilor.

Jag vill inte låsa mig på att varje måndag ska hon vila. Jag kanske blir erbjuden att åka iväg på en rolig träning den dagen.
Att då måste tacka nej för att hästen promt ska vila varje Måndag är ju för mig helt galet.

Jag vill vara 100% flexibel i mitt liv jag har inge schema eller nått utan i gör som vi känner fört. Som nu rider jag först sedan selar jag på och kör en 5 minuter bara så hon får dra vagn och komma in i det.

Jag skulle tröttna om jag var styrt vad jag skulle göra varje dag i stallet, det räcker med att varje Tisdag är det hoppträning och varannan Torsdag dressyrträning.

I dag blir det en uteritt i SOOOLEN:bump::banana:

Men snälla Niela, förutom att du troligen har fel om ridskolehästar här ovan så är det ingen som anklagat dig för något, du fick en vänlig fråga om hästen aldrig fick någon vilodag och du förklarade. Ingen här har ifrågasatt ditt val alls, men alla hade nog tyckt det varit lite udda om din häst faktiskt aldrig fått vila, men det får hon ju.

kl

Man kan ifrågasätta mycket, men tycker faktiskt ni är lite taskiga nu. Nielas häst har ett helt ok schema för att vara en ridhäst i full kondition.

Man får ju anpassa passen efter dagsformen.

Skritt på lång tygel tycker jag också kan räknas som ett vilopass, även om jag själv prioriterar bort dem och låter pålle gå i hagen, mest pga tidbrist.

Min 06a går mellan 4-7 dagar per vecka beroende på hur jag jobbar och får barnpassning, samt hur hon känns. Vila får hon om hon är trött. Hoppar normalt sett varannan vecka och går dressyr varannan för tränare. Däremellan varierar det väldigt mycket mellan dressyrarbete och uteritt. Har inget fast schema men ofta är det 3 pass dressyr på bana eller ridhus i veckan.
Hade hon varit en mer energisk typ än vad hon är hade hon troligen gått mer.

Men nämn en person som klagat?
Vi kom fram till att man har olika definition av ordet vila, det är ju ingen som sagt att Niela gör fel?!

Niela: våra ridskolehästar går 1 ( MAX 2 ) lektioner 3-4 dagar i veckan. Dom vilar MINST 1 dag i veckan.
Har den största hagen på hela gården och går på lösdrift....

Jag undrar också vem som klagat på Nielas schema och är taskig, det känns lite som man inte ens kan fråga varför uan att man stöter sig med någon.

Man åker på semester, man blir sjuk man hinner inte, hästen tappar en sko eller har slagit i benet i hagen och är lite svullen en vecka.

Av olika anledningar får en häst alltid vila några dagar per månad av naturliga skär och inte av inplanerade vilor.

Om hästen är skadad/sjuk räknar jag det inte som vila och man bör inte räkna det som vila heller, då hästen troligtvis har ont under den tiden och det tar på krafterna.

Det beror väl lite på. I somras blev min häst halt, en trolig vrickning, efter 3 dagar var hon ohalt, men fick vila ett par veckor till promenerade lite med henne i början innan hon fick komma ut på lösdriften igen och sedan ett par tre veckors igångsättning. Jag räknar det som vila de veckorna hon var ohalt.

Lite senare fick hon en sårskada som tog flera veckor att läka, även här blev det riduppehåll, och sista tiden med skadan kan hon knappast ha haft ont så det var en ren vila, jag ville dock inte belasta henne innan det var mer läkt. Själv går jag och jobbar första dagen med motsvarande skador och inte gör det så värst ont heller om man tar det lite försiktigt.

Den akuta skadefasen är förstås ingen vila och inte heller om hästen är sjuk.

Jag har ett 15-årigt sto med en ENORM arbetsvilja och energi - fick hon välja skulle jag rida (minst) 7 dagar i veckan! Men jag rider oftast 5 dagar.

Har förmånen att rida för Atli Gudmundsson ca 7 ggr/år och där emellan tränar jag för stallägaren som är instruktör, också rider för Atli samt jobbat mycket hos honom, så de har samma system för träningen av hästarna.

Jag planerar varje ridpass utifrån vad vi gjort de senaste gångerna samt vad jag tänkt för de kommande dagarna.

Om jag t ex efter en vilodag ska rida tre dagar i rad ser planen oftast ut så här:
dag 1: fokus på lösgörande med längd på halsen, i skritt, trav och tölt (d v s som jag värmer upp i början på varje ridpass - men här jobbar vi med detta hela tiden.)
dag 2: efter uppvärmning enligt ovan bygger vi på med att träna på att hon ska lyssna på allt mindre signaler (och jag också ska inse det och inte "skrika" i onödan) för att succesivt uppnå högre grad av samling
dag 3: efter samma uppvärmning rider vi det mest krävande ridpasset, med högsta graden av samling och/eller ökat tempo tölt

dag 4: vilodag

dag 5: gärna i terrängen, kan vara mycket galopp (både lösgörande och kondition) alt skritt och trav "över stock och sten". Men är det för mycket snö eller för blött i skogen så blir det många galopper längs vägen istället.

dag 6: som dag 2 eller 3, beroende på dagsformen.

dag 7 vilodag.

Periodvis rider jag ut alla dagar, men annars försöker jag lägga ett ridpass/vecka på ridbanan. Och de mest ansträngande passen lägger jag helst in dagen före en vilodag, alt rider bara ett kortare stretchingpass i terrängen dagen efter. Sen försöker jag leva efter min "guru" Atli Gudmundssons devis: "Du ska alltid ha en plan för din ridning - men också alltid vara beredd att ändra den beroende på vad hästen säger till dig!"

Eftersom jag har en dam med hur många speed-gener som helst måste jag vara väldigt noga med att se till att hon är riktigt avslappnad i både huvudet och kroppen i början och slutet av varje ridpass. i höst har jag haft henne i två år och under denna tid har vi tränat MASSOR på det allra svåraste som finns: nämligen avslappnad skritt. Ja, från början var det svårt att få skritt ö h t - hon bara taktade... Men nu börjar det faktiskt ge resultat - och kan t o m fungera att skritta när andra hästar är med! Hon kan t o m LÄNGA steget när hon vill öka takten, istället för att bara låta benen gå som trumpinnar!

(Hade svarat i en liknande tråd tidigare, så mycket av svaret ovan har jag kopierat därifrån - ifall någon tycker det verkar bekant.)

KL

Såhär ser min träningsplan för Mackan ut. Det varierar en del från vecka till vecka.

- Träning ute på grusvägar (alltså inte kravfri uteritt), ca 3 dagar/vecka. Ibland börjar vi eller avslutar passet inne i rundpaddocken, där det blir ett kortare "dressyrarbete" i skritt, tölt eller trav.
- Markarbete eller lättare dressyrarbete i rundpaddocken, ca 1 dag/vecka
- Träning i ridhus, förhoppningsvis ca 1 dag/vecka (vi måste åka ca 5 km till närmaste ridhus)
- Lektion för islandshästtränaren på gården, ca 1 gång varannan vecka
- Lektion för dressyrtränare, ca 1 gång/månad
- Vila ca 2 dagar/vecka. Ibland mindre, ibland mer.
- Kravfria uteritter när vi känner för det, men det blir väl ca 1 gång varannan vecka.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 914
Senast: grodan21
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama