@fjordtokan Hur har du fått dina hästar att lita på dig? Vad gör du med dom osv? Super nyfiken här.
Man visar att man är värd att lita på. Man ber dem utföra saker som de klarar av, driver igenom de sakerna som är utanför hästens egen comfortzon och utmanar dem lagom mycket. Bara så mycket att man kan få igenom det man tänkt sig.
Men man undviker inte saker!
Ju mer såna små saker hästen tvingas möta och får känna att de klarade av desto bättre självförtroende får den och desto bättre tillit får den till dig.
Regelbunden träning, konsekvens och upprepning gäller. Som människa ska man tänka på att vara dynamisk när man jobbar med hästar. Många tänker så mycket på att vara lugna, avslappnade etc att de blir avvaktande och långsamma i hästens ögon.
Man måste vara snabb(!) på att växla energi själv.
Jag tar alla chanser till knäpperier att vänja hästarna vid som finns. Rida i stora vattenspridare, jaga lastbilar, rida bland de som spelar polo hos oss etc etc.. Innan jag gör det uppsuttet har jag gjort mycket avsuttet.
En av de första gångerna min nuvarande häst skulle simma tog jag honom som handhäst efter min gamla häst. Då fick han plaska runt efter sin trygga polare, stå och vila i vattnet och mysa.
Han var redan första gången redo att simma. Så jag band upp andra hästen och skuttade i vattnet i ridkläderna för att simma först själv.
Nu är det här alltså en häst som svarade exakt på små signaler. Så att han skulle gå på mig etc ens i kris är väldigt osannorlikt.
Jag ledde honom, skickade honom etc och sen simmade jag ut och bad honom komma.
Sen har han fått vara den som visat andra. Men generellt är jag aldrig rädd att skita ner mig/blöta ner mig, ställer lagom krav, driver igenom och nyttjar deras egna känslor.
Är djuret trött efter motion kan de få vila på platser som varit lite spooky. Sen kanske träna igen innan ny vila på den platsen etc etc. Funkar med vattenpölsrädsla med.
Först måste de så klart kunna gå över/förbi etc.
Att träna på passivitet öht tycker jag är bra. Att träna på en av- och på-knapp etc.
Man gör såna saker innan man börjar jobba med saker i sas skarpt läge.