Hur tränar ni distansryttare upp så bra kondtion och uthållighet?

Elisha

Trådstartare
Jag som är allroundryttare, undrar om ni distansryttare har några bra tips på hur ni får tränar upp så bra kondtion och uthållighet på era hästar? TIPS? Hur jag kan göra? (ej distans):)

Sv: Hur tränar ni distansryttare upp så bra kondtion och uthållighet?

Hej!
Mät upp en sträcka på 1 mil. Rid denna sträcka 2 gånger i veckan i väldigt lugnt tempo, i början mest skritt och sedan utökar du det till kort trav. Dagen efter får hästen vila (skritt alt. lättare arbete) För att kunna bygga upp och tillgodoräkna sig den träning som ni haft. Öka tempot succesivt. När du tycker att din häst klarar detta utan att bli märkbart ansträngd så ökar du tempot något. (mer inslag av trav, jogging) När du klarar att hålla ett tempo på 10-12 km/tim är det dags att bygga vidare några km till 1,5 mil istället.
Sedan kan du underhålla detta genom att lägga in en joggingtur på 10 km/timmen i veckan på ung. 2 mil. (då kan du absolut också ställa upp i en CR i distans på 5 mil)...
Jag vet inte hur andra uppfattar det, men jag har i alla fall den erfarenheten att det är de lugna passen som bygger kondis bäst och minimerar skaderisken.
Lycka till!

Det Racer sa verkar jättebra! Ska pröva det nån gång efter sommarbetet är över, då tror jag min pålle kommer ha ganska taskigt kondis (jag med, ligger bara i hästhagen och läser :p)

Oftast när man rider sin vanliga ridrunder så blir det samma gångart vid samma ställen och i samma hastighet. Då höjer man inte hästens kondis utan underhåller den kondisen de har.
Distansträning går ut på att man succesivt höjer kraven för hästen. Antingen så travar man en liten bit längre än man brukar eller så travar man i lite högre tempo än man brukar. Då har man begärt lite mer av hästen än man brukar och kondisen höjs.
Du kan göra likadant på ridbanan. Efter skritten så trava lite längre än du brukar. Öka tempot på långsidorna. Gör likadant i galoppen.
Hoppning kan man göra som intervallpass. Man hoppar på volten i 3 min, saktar av och låter hästen skritta 2 min (bara ex på tider). Byter varv och gör samma igen. Hur många upprepningar första gången beror på vad hästen är van vid. Nästa gång gör man en upprepning till.
Tänk på att inte ut o flänga det värsta du kan för det sliter och bryter ner. Ökar du succesivt så får du en hållbar häst som orkar mer och mer. Glöm inte vilan. Lycka till!
// Linda

:) Fast oftast rider man olika ridvägar när man rider ut?

Oj vad bra, jag tycker att jag har mycker ridvägar, men har ändå bara 3-4 stycken på 1 mil. Ju längre man rider så blir ju variationsmöjligheterna större. Så nog får jag nöta samma vägar när jag rider ur 4-5 ggr i veckan och tränar.

Hälsning Maja

Det skulle ha varit ett a i slutet på sin. Då hade det låtit så här:
Oftast när man rider sina vanliga ridrunder så blir det samma gångart vid samma ställen och i samma hastighet.
Det var plural jag menade.
Än om man har olika rundor att välja mellan så blir det oftast att man travar där man brukar trava, skrittar där man brukar skritta och galopperar där man brukar galoppera.
// Linda

Hur är det lättaste sättet att räkna ut 1+ mil då? Ursäkta frågan på denna tråden men tycker det verkar jätte kul med distans.

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
13
· Visningar
693
Senast: Rosett
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 816
Senast: Mineur
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
305
Kropp & Själ Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet och tips på produkter till ansikte som har både exem och akne? Min unga tonåring har alltid...
2
Svar
23
· Visningar
427
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar