Hur tränar man upp "dressyrskänklarna"?

Primula

Trådstartare
Kanske ska förklara min rubrik lite :) Jo det är så att jag har problem med att ha en stilla, stabil och "lång" skänkel när jag rider i min dressyrsadel. I hoppsadeln är det inga problem alls, och inte heller om jag rider med kortare dressyrläder. Men det är ju inte det jag vill, jag vill kunna rida med långa läder och ändå se snygg och stabil ut i benen! Lägger upp en filmlänk från ett vanligt dressyrpass så ser ni kanske vad jag menar. Här hade jag fått korta lädren flera hål för att skänklarna inte skulle fladdra överallt =P Men detta leder i sin tur till stolsits (ve och fasa haha!!) och jag tycker inte det ser klokt ut!! ----> FILM!

Har ni några bra övningar för att få en stabil skänkel även vid längre läder? För jag tänker inte skylla nåt på sadeln, det är helt enkelt jag som behöver tränas upp!!

Sv: Hur tränar man upp "dressyrskänklarna"?

Jag tycker att det ser ut som du lutar dig ngt framåt och drar upp skänkeln lite. Har själv samma problem efter att jag gjorde illa ryggen, för min del handlar det dels om att det gör ont att sitta korrekt och sen att jag helt sonika är på tok för svag i bålen.

Faktum är att jag ramlade av en häst när jag hoppade i november förra året, krossade tre kotor i ryggen och hade djävulskt ont ett tag. Nu har det nästan gått över helt, men jag har aldrig tänkt på att det skulle påverka min sits som helhet, iaf inte så här långt efter. Ska tänka på hur det känns i ryggen nästa gång jag rider och försöker sitta korrekt med skänklarna. Tack för ditt svar!

Har man en snäll häst som inte är allt för sprallig är ett tips att knyta fast stigbyglarna i spännet på sadelgjorden med sporremmar eller balsnöre :) Krävs dock att man har en dressyrgjord annars får man komma på något annat sätt som man kan knyta fast sig i sadelgjorden. Akta så att det inte blir för hårt så att benet ligger slickat mot hästens sida, man ska kunna rida lätt utan att det gör ont i benen och på ett behagligt avstånd så att inte skänkeln flaxar.
Lycka till!

Du skulle kunna länga ett eller två hål till ; )

Rida utan stigbyglar är mitt tips! Då kommer man dessutom ner i sadeln ordentligt och kan inte spjärna sig upp. Rid mest skritt sen galopp, för det är den enklare ordningen (att sitta mest bekvämt). Se till att fokus verkligen är lång och avslappnad så att ditt utgångsläge, innan du börjar inverka, är rätt. Om man bara tar ur och tror att man kan rida som vanligt så brukar det inte göra så stor skillnad. Släpp ut och dra ett djupt andetag och känn att du inte spänner dig på något sätt och börja därifrån, utgå ifrån att hon lyder din minsta vink, testa att flytta lite åt sidan bara genom att lägga till vaden precis som du sitter, inte ändra utan bara lägg till. Lyssnar hon inte så öka intensiteten (istället för att banka kan du göra en liten snärt med spöet istället). Så att allt du gör på henne ska utgå ifrån dina långa avslappnade skänklar.

Tänk att hela du ska ta mera plats (som ryttare) att du 'har en bubbla' omkring dig. Nu trycker du ner handen och gör den avlång, ta fram handen och gör bubblan rund igen. Då kommer bubblan i balans, eller hur? Den har svårt att balansera på kant, om den flyttar sig för mycket så svajar det mycket häftigare, men när den är rund, kan den vippa lite åt sidan utan att trilla iväg. Våga ta plats! Också genom att ta upp och fram handen så kommer du ha mycket svårare för att trycka dig upp ur sadeln (och på så sätt kommer du ner i sadeln och skänkeln kommer ner också).

du måste slappna aaaaaaaaaaaaaaaaaaaav!
hela din rygglinje är spånd, axlarna är något framåtlutade, antagligen för att hjälpa upp ryggen.
bäckenet är vinklat åt fel håll.
du färsöker kompensera brist på rygglinje genom att dra upp knän så att du hittar balans, vilket gör att du kommer längre bort från hästen.
dessutom kniper du ihop med benen för att hålla skänkel på plats.
men du har fina och stilla händer! :idea:

för att få en bra skänkel måste du först och främst släppa genom din rygg. det ser ut som är otroligt spänd i bröstryggen och den spääningen hindrar resten av kroppen från att jobba. rulla bak axlarna och försök hitta en lodrät linje med en aning svank, s¨å kanske du kan hitta spänsten. du måsta försöka få upp en elastisitet i länden, så att den tar upp hästens stötar, medans du kan vara avslappnad i resten av kroppen.

släpp ner stigbyglarna något hack, du ska inte trampa ner hälen, hela foten ska vila vågrätt i stigbygel när dina ben är avslappnade.
kan mycket väl vara så att sadeln inte ger ditt ben optimalt stöd och det är därför du kniper dig fast?

sätt en halsförlängare från armbåge till armbåge, bakom ryggen, rid med den några gånger och träna enbart på att hitta en bra balans i ryggen. (samma princip som ridbågen)

är du hoppryttare först och främst?
oftast är det lättare att komma runt problmet (undvika?) i en hoppsadel, eftersom den sadeln ger dig stöd för att kunna lätta och ändå rida balanserat, medans du i dressyren ska komma längre ner och rida hästen med en mer jämn kontakt.

gör en kort uppvärmning på dig själv, hoppa på stället eller hitta på något annat för att få igång blodcirkulationen och strecha ut musklerna innan du hoppar upp och börjar rida.

din rygg (och ev sadel) är nog nyckeln till att få ordning på din dressyrsits.

tänk på att du inte kan kräva av hästen att den ska vara avslappnad och jobba rätt om du inte själv blir avslappnad och jobbar rätt. ;)

tycker absolut inte att det har nån stolsits att prata på, du upplever det nog värre än det ser ut.

bara att jobba på det, det blir bätte ju mer du tränar ska du se!

håll oss gärna uppdaterade på hur det utvecklas!

Det med rörlighet i länden stämmer så himla bra och det är den som är så svår när man har ont och är svag.

skitsvårt!!!
har ont i länden själv från och till och väldigt svaga muskler, vilket leder till att kotpelaren får ta mycket av det jobbet som mjukdelarna ska sköta och min rygg ömtåligare är hos många andra. :crazy:
ridning är kanonbra träning för min rygg, men jag måste vara jätrrenoga med att sitta rätt, i balans och med rätt ryggläge för att det ska bra.

men det är bara att träna och träna och träna och glöm för allt i världen inte att träna magen åxå, ryggens muskler måste ha stöd av magens muskel om det ska funka optimalt.

jag är långt ifrån expert men det som hjälpte mig att hitta en bra dressyr sits efter att jag brutit revbenet var att 1, rida barbacka, 2, ha långa stigläder och luta överdrivet bakåt, då blev det bra, att luta överdrivet bak är inte överdrivet egentligen för de som ser på det bara känns så i början om man är van vid att sitta lite framåtlutad. man får ner rumpan bättre och då kan man börja försöka få ett tramp med tån i stigbyglen och sen är det bara att se till att man inte kniper ned knäna så man hamnar framåt och i stolssits igen.

fungerade för mig ialla fall :p nu jobbar jag med att hitta dressyr sitsen i min fuskläder sadel, oskodda ridbyxor och hala ridstövlar :p det blir lätt halkigt och sjuk mycket svårare än att rida med skodda ridbyxor och chaps i läder sadeln

jag hamnar väldigt lätt själv i det läget som TS sitter, med spänd rygg åch lite framåt, speciellt i övergångar,då rörelsen hos hästen blir större och kommer fortare. inte helt otippat blir övergången hastig och motsträvig, vilket i sin tur bidrar till att det blir värre för min rygg.

galoppen kan va helt förödande för mig om inte hästen rör sig mjukt och rytmiskt och det har häst att en häst har galopperat på mig ryggskott för att inte mina muskler orkar med.

Tack alla för era svar! Har ju fått supermycket bra tips :) Tänk att det kan påverka så mycket hur man spänner ryggen osv, egentligen tror man ju bara att det är benen som man blir spänd i! Ska absolut tänka på allt som sagts här nästa gång jag rider!!

Jag är nog mest dressyrryttare faktiskt, är inte tillräckligt tuff för hoppning haha...fast hästen är ju av hoppmodell och har gått svårklasshoppning :)

Jag ska försöka uppdatera så gott det går med mina framsteg, nu ska pålle få lite semester men jag ska fortsätta träna upp min kropp på gym!!

Jag tror du behöver träna upp din mage och rygg. Jag har en liknande skada som du, men lindrigare. När du inte har muskler som fungerar av sig själv, dvs starka och vältränade så balanserar kroppen upp sig genom att spänna sig och då fladdrar benen.
Så köp en pilatesboll och leta fram träningstips på nätet. En boll borde dessutom vara skonsam mot din rygg. När du blir stabil i mellandelen så tar den upp rörelsen i stället. Och sen kan du slappna av i armar, rygg och ben.:)
Fin häst förresten!!

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 751
Hoppning Jag är inte nöjd med min sits i hoppningen, så skulle behöva tips på hur jag kan träna den och få en starkare, stabilare sits. En del...
Svar
15
· Visningar
2 812
Hoppning Efter mer än 6 månaders paus från "hoppningen" pga. feghet så testade jag på det idag - och det gick över all förväntan! Jag hoppade...
2
Svar
24
· Visningar
5 326
Senast: warg
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 118
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka