Hur tränar jag för att få hästen mer mjuk att rida?

JessicaM

Trådstartare
Ja som frågan lyder, hur kan jag få henne mer mjuk? Det var en som red henne härom dagen och sa att hon var ganska hård att rida och hon jobbade lite med henne på grusvägen, dressyr tror jag det va, o sen sa hon att hon blev mycket mjukare..

Jag är grön inom ridning, kan inte många uttryck så ni får gärna förklara på svenska :D

Sv: Hur tränar jag för att få hästen mer mjuk att rida?

Hur mycket kan hästen? Travare tar lång tid att bli en ridhäst, eller ska du variera? Öva off road är bästa tispet, volter vid träd så kan man lära dem framdelsvändning utan problem :) Förklara gärna bättre :)

Hur mycket kan hästen? Travare tar lång tid att bli en ridhäst, eller ska du variera? Öva off road är bästa tispet, volter vid träd så kan man lära dem framdelsvändning utan problem :) Förklara gärna bättre :)

Hon blev tränad på travet tills hon var 3, efter det blev hon ridhäst. Hon är nu 17år.

Visst sitter "travtravet" i men hon kan ju galoppen men lite svårare med lugn galopp, då är det lätt att det blir "travtrav" istället. Är nog för att hon inte har tillräckligt med muskler för att orka långsam galopp kanske..

Jag vill att när vi rider ut inte "bara" rida utan att hon får jobba lite, jobba upp lite muskler liksom..

hmmm förstår ni :D

Jo förstår precis :) Men kan hon jobba med ryggen och sådant eller hur ser hästen ut i dagsläget? Man kan öva massa dressyr efter grusvägar (skänkelvikning, halvhalter mm) Men man kan ju även träna dressyr på en åker om man har lov att rida där.

har du några bilder/fimer ? som man kan se hur hon se rut ,rör sig och så :P

låna böker om ridning och dressyr på biblioteket, om du inte har råd att köpa.
Finns det ingen du kan få hjälp av som inte är en dyr tränare? kanske en skötare eller medryttare?

Jag vill att när vi rider ut inte "bara" rida utan att hon får jobba lite, jobba upp lite muskler liksom..

hmmm förstår ni :D

Om hästen kan, är det DU som behöver lära dig, vad du vill utveckla vidare på din häst. Och det kostar att ha djur, inte bara att köpa och mata dem utan också att lära sig att använda dem och hålla dem friska.

Så jag håller med tidigar skribeneter.

Antingen lånar du ut din häst till en fodervärd, som kan rida igång din häst och du själv passar på att gå på ridskola, för de pengar du sparar på att inte behöva betala stallhyra, hovslagare och foder.

Annars skaffar du dig en betalande medryttare ett par dagar i veckan, som gör att du själv kan ta lektioner på din häst.

Man kan inte lära sig att rida eller lära sig ridord enbart genom ett forum på nätet, eller genom att läsa min häst-tidningar och faktaböcker.

Man måste våga erkänna att man kan så lite, att man behöver HJÄLP av någon i sin närhet.

Mvh

IngelaH

Visst är det alltid lika kul när man får chansen till en helt egen häst. Dok så är inte alla hästar lösgjorda... men jag tycker dok du ska vara försiktig med att försöka forma om du inte riktigt vet hur du ska börja.. Kanske har du någon kompis/någon i stallet som kan ge lite tips.. Det är svårt att tipsa om bra saker du kan göra när man inte vet hur du eller din häst är i utvecklingen.. Ta hjälp av böcker och filmer men framförallt människor i din omgivning. Sätt inte för mycket krav i början hon kommer utvecklas med det måste ju bli när du vet hur du ska utveckla henne....
Lycka till!!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 401
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 089
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 297
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 474
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar