Hur träna utan att hästen glömmer?

Sv: Hur träna utan att hästen glömmer?

Hellre att hästen får tre dagar i veckan när han får känna sig nyttig, använda huvudet till att tänka och bli ompysslad än att aldrig få göra något, det är dessutom bra med vilodagar ofta i början när de ska lära sig. De behöver tid till att ta till sig informationen och bearbeta den!
Lycka till! Och tänk på att ge honom gott om tid med nya övningar och inte stressa...

Sv: Hur träna utan att hästen glömmer?

Att få dem att slappna av och gå sist, det går men det tar tid. Om det går i skritt så börja där. Trava ett par steg och bryt av innan han hetsar iväg. Och tänk på att han har nog såpass långa steg i början att han inte kan ligga bakom en ponny i kort trav utan det får vara frisk trav. Bara några steg och sakta av, gärna med röstkommando. Sedan kommer du kunna öka travsträkorna med ett par steg åt gången, men minsta lilla han börjar hetsa för mycket och vägrar ligga kvar så sakta av till skritt och fortsätt som om ingenting hade häst.
Glöm inte massor med beröm!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
592
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 852
Senast: JohannaB
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka