Hur träna lågpulsad häst?

milian

Trådstartare
Alla hästar som jag haft har varit hyfsat lika i puls, men har nu en som är i mina ögon sett extremt lågpulsad han går 10 intervaller i puls 200 i 30 sek och har föjande i puls 5=77 , 10 = 63, 15=56, en av mina andra som tävlar och går hyfsat ligger på 97,88,73, hur gör man med träning på en häst med så låg puls?

Sv: Hur träna lågpulsad häst?

Jag kan inte heller tycka att den är speciellt lågpulsad, jag sitter och kör mina nästa 90 sek på åker = tungt och en av den kör jag 7 intervaller med utan att den kommer upp i 95 i puls efter 5 min. som jag har som mål. Däremot ser jag att återhämtningen förbättras snabbt nu när de tungjobbar...

Spinner på med en annan pulsfråga. Min ena valack är lite märklig, när man kommer in i stallet och stannar så går pulsen ner - för att sedan hoppa upp ca 10 pulsslag och efter det gå ner i rak kurva, ta en dipp och sen upp 10 slag igen?

Jag har bara haft veterinär att lyssna på honom i vila och då verkar hjärtat normalt så man funderar ju lite varför han gör så?

Jag kan inte heller tycka att den är speciellt lågpulsad, jag sitter och kör mina nästa 90 sek på åker = tungt och en av den kör jag 7 intervaller med utan att den kommer upp i 95 i puls efter 5 min. som jag har som mål. Däremot ser jag att återhämtningen förbättras snabbt nu när de tungjobbar...

Spinner på med en annan pulsfråga. Min ena valack är lite märklig, när man kommer in i stallet och stannar så går pulsen ner - för att sedan hoppa upp ca 10 pulsslag och efter det gå ner i rak kurva, ta en dipp och sen upp 10 slag igen?

Jag har bara haft veterinär att lyssna på honom i vila och då verkar hjärtat normalt så man funderar ju lite varför han gör så?

Har du lyssnat på honom själv när det "händer"

Vad ligger du på för träningspuls när du tränar "tungt"? jag har ju möjlighet att träna mina i vatten men har svårt att få ihop det pulsmässigt.

Får man inte upp dem i runt 200-puls så blir det ju inte något snabbjobb alls. Minst 195 ska de upp i.

Jag har inget stetoskop så jag lyssnar inte - plus att den stora dippen kommer innan man hunnit av och få fast hästen. Men jag undrar om jag inte ska bedöma detta som normalt för denna häst. Det har funkat bra hittills.
Jag bara satt och spånade lite när du ändå drog igång en pulstråd :)

Får man inte upp dem i runt 200-puls så blir det ju inte något snabbjobb alls. Minst 195 ska de upp i.

Jag har inget stetoskop så jag lyssnar inte - plus att den stora dippen kommer innan man hunnit av och få fast hästen. Men jag undrar om jag inte ska bedöma detta som normalt för denna häst. Det har funkat bra hittills.
Jag bara satt och spånade lite när du ändå drog igång en pulstråd :)

Jag får upp honom i 200 puls men ska man trycka på lite till då eller är det bättre att kör tex 2 int till?
Skritt i vattnet ger ingen hög arbetspuls, men jag antar att det är konditionutvecklande ändå även om man inte kommer upp i 95, 5 min? Att det ger muskler och styrka är ganska logiskt men jag har svårt att kunna omsätta var det ger rent träningmässigt.

Skritt i vatten kan vara muskelstärkande ungefär som dressyr och övrig lågintensiv träning men har man lagt en grundkondition på hästen så förändrar den typen av träning ingenting när det gäller styrka i tävlingsdelen. Du kan lika gärna promenera med den eller vad som, så länge den gör det i "rätt form" och inte fuskar någonstans.

Jag skiljer på maxpulsjobb och "utvecklingspuls"-jobb. Maxpuls bryter alltid ner, utvecklingspuls bygger upp.

Det beror helt och hållet på underlaget och sträckan om man kan maxpulsa på rakbana till exempel. Hos oss är det för mycket lutning och för lurigt underlag för att man ska kunna maxpulsa och känna sig säker på att hästen håller så jag väljer att maxpulsa på rundbana, alltid. Och bara så länge den är under uppbyggnad och måste ansträngas i bland.

Det har funkat bra vid de tillfällen jag inte haft så "intressanta" hästar som jag oftast dras med... :D

Skritt i vatten kan vara muskelstärkande ungefär som dressyr och övrig lågintensiv träning men har man lagt en grundkondition på hästen så förändrar den typen av träning ingenting när det gäller styrka i tävlingsdelen. Du kan lika gärna promenera med den eller vad som, så länge den gör det i "rätt form" och inte fuskar någonstans.

Källa? Har hästens generella muskelstyrka inget med hästens styrka vid tävling att göra? Utveckla gärna, vilken typ av träning påverkar hästen styrka i tävlingsdelen?

Träna intervall i backe, mindre slitage och högre puls. Kan iof vara svårt att hitta en lämplig backe som har bra underlag nog för att köras med sulky och som är bra för hästen.

Källa? Har hästens generella muskelstyrka inget med hästens styrka vid tävling att göra? Utveckla gärna, vilken typ av träning påverkar hästen styrka i tävlingsdelen?

Jag tror inte att man kan byta ut intervaller mot att skritta i vatten i puls 95 och få en häst som kan springa full distans, nej.

Pulsträning handlar inte om styrketräning i min värld, då gör man en dressyrhäst. ;)

Det var inte vad du skrev, du skrev att t ex skritt i vatten inte förändrar hästens styrka i tävlingsdelen. Det tror inte jag är sant, det finns för många exempel. Det är skillnad på att långsiktigt öka hästen styrka och därmed få ökad prestation, och att tro att man kan få en starthäst utan att träna i över 95 i puls... Jag tror du kan se det också.

Formuleringsvurpa pga stress möjligen... :cool:

Och inte lär det bli bättre denna höst. :mad:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 325
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 302
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 062
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka