Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

N

Nozer

Som topic.

Skulle gärna få in lite saker som skall, morrande etc på kommando.
Men vet inte för fem öre hur man skall gå till väga.

Skulle gärna ha ngra sådana kommandon intränade både för att det är kul, men även för att det skulle kunna vara praktiskt om man är ute en sen kväll o "fula gubben" dyker upp o börjar tjäbbla.
Kan nog vara rätt så trevligt med en hund som man kan få att morra osv i trängda lägen.

/Tobbe
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Jag håller på att försöka lära min valp "morra"... eller prata kanske är bättre ord! Jag har kommit på att han "morrar" när han leker. Om man har dragkamp och jag själv lossas morrar, så börjar han morra! :D Så när han gör så försöker jag uppmuntra honom, förhoppningsvis så kanske jag lär honom göra detta på komando... men det är lång väg dit!

Fast nu morrar ju inte min hund så han ser "farlig" ut, utan han morrar när han busar, som många andra hundar gör! Att lära hunden morra och verka aggresiv är nog väldigt svårt, och man ska nog veta vad man göra så man inte "hetsar" hunden eller likande.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Ämelie: har osså vart inne på den delen att uppmuntra morrande vid lek o försöka den vägen. men är lite rädd att det blir förknippat med fel saker o hunden inte fattar när o hur den ska morra.

Jag nöjer mig med att han morrar o ser glad ut. =)
Förhoppningsvis skrämmer det en ev angripare på flykten bara han hör att hunden låter när man ger ett kommando.

Tänker mest på min lilla späda sambo på hennes kvällspromenader med hunden. För henne skulle det vara en trygghet med en hund som folk iaf tror är lite vaktande pga att den låter.

Nu att han är världens snällaste o skulle slicka ihjäl dom e en annan sak =)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Jag lovar dig att de flesta hundar skulle morra eller på annat sätt hjälpa sin ägare om denne blev överfallen..
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Jag lovar dig att de flesta hundar skulle morra eller på annat sätt hjälpa sin ägare om denne blev överfallen..

Jag hävdar tvärtom ja de flesta lägger benen på ryggen o flyr o står längre bort o skäller eller rent av sticker iväg så långt bort som bara går.
FÅ hundar i dagens samhälle som har sån pondus att dom står för vad dom visar, alltså försvarar sin husse/matte med rena bett.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Ursäkta OT, skriver ett svar till TS längre ner..

Du har mer eller mindre helt rätt. Många hundar har nog inte tillräckligt med självförtroende för att ingripa på allvar, men försöka skrämmas tror jag ändå att många hundar skulle göra.

Min stora har mycket allvar i sig & beroende på hur starkt & nära hotet skulle vara skulle han varna, försöka skrämma, göra utfall & tillslut försvara med bett. Tyvärr vet jag detta av erfarenhet då han olyckligt fått vara med om två överfall. Inget med mig dock.

Till TS, jag har lärt min ena hund att visa tänderna & hugga i luften(ett kommando), han kan även skall & "vill du..". Har klickat in första(visa tänderna/hugga i luften). Skall, med beröm när han skällt i situationer jag tyckt varit ok, & "vill du.."(han svarar med ett "boff")har jag lekt fram.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

jag har lärt min valp att "prata" som jag säger.. hon ger ifrån sig ett ljud, antagligen morrliknande pipljud hon lixom blandar allt :rofl: låter riktigt roligt..

och det var ganska lätt.. för varje gång hon ville ut eller såg selen så gjorde hon ifrån sig ett ljud.. kunde vara ett vanligt pip, eller morrliknande gäspning.. så jag utnyttjade det tillfället..

jag tog fram selen och när hon skulle göra ljudet så sa jag "prata" och gav henne godis.. och så smart som hon är så fattade hon det ganska fort.. att låter jag när hon säger "prata" så får jag godis och hon blir glad..

så nu behöver jag inte ens ta fram selen, utan hon låter när jag säger "prata" helt enkelt.:banana:
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Jag hävdar tvärtom ja de flesta lägger benen på ryggen o flyr o står längre bort o skäller eller rent av sticker iväg så långt bort som bara går.
FÅ hundar i dagens samhälle som har sån pondus att dom står för vad dom visar, alltså försvarar sin husse/matte med rena bett.

*kl*
Min hund blir i dagarna 1 år och han skäller på kommando. Det finns inte mycket han inte skulle göra för lite beröm;) .
Något har spontant har väldigt svårt att acceptera är att det kramas i familjen. Då vill han gärna "vara med", han hoppar upp, skäller och fjantar rundor. Förvisso bryter han beteendet vid tillsägelse men han ska likt förbannat upp och hoppa på en nästa gång det kramas. Och vi kramas en hel del i den här familjen;).
Undra hur han hade ställt sig om det hade kommit en vilt främmande person och tagit tag i en?

Vad tror du PIRU? Hade han lagt benen på ryggen eller hade han haft synpunkter?
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Tar mig friheten att svara(kommer säkert bli ett luddigt svar lite stressad men ändå).
En anledning till att hundar gör på detta vis kan vara att de försöker förhindra slagsmål mellan dom som kramas, i en hunds ögon kan det nog se ganska konstigt ut, två varelser som kanske är stela, väldigt nära. Kontakt kan vara både avståndsminskande & avståndsökande, kontakt kan båda utlösa & förhindra en konflikt/slagsmål.

Hursom så kan det vara så att hunden försöker avleda dessa två från slagsmål genom att hoppa & gå emellan.

Så det har ingenting att göra med om/hur hunden kommer försvara dig vid en ev hotsituation.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Ja visst tills hotet mot ekipaget ökar lite grann o buset inte flyttar sig så rubbas hundens självförtroende att den inte flyttar busen o då tar till flykt, eller att den får sig en spark eller slag. Min Rottis skulle stå på sig en bra stund men jag vet att det finns en limit där och han också tar till flykt.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Som f d väktarhundförare med ett antal år i tjänst så vet jag inte om det är någon större mening att träna in något slags skrämselbeteende i det syfte som du har tänkt dig. Jag förstår vad du menar och varför men det kan skapa rätt mycket stress hos din hund om du inte tränar in detta på ett metodiskt och bra sätt.

Vi började med våra redan som valpar, att bygga upp självförtroende och fysik, uppmuntra kamplust, både social och jaktkamplust - lite olika från individ till individ vilket som var mest gynnsamt att använda. Att lära sig att stå emot, få stöd av sin förare men bli mer och mer självsäker och stark på egen hand det tar ganska lång tid att få fram och långt i från alla hundar är lämpade till den träningen.

Lär du in skall i bevakningssyfte så gäller det att även lära in kommando tyst annars får du en väldig stress u hela situationen. Lära in morra det har jag faktiskt inte varit med om utan morrning på våra hundar det har möjligtvis kommit i en verklig hotsituation och strax före skall eller bett. Rent tjänstemässigt har jag betydligt mer respekt för den tysta och koncentrerade hunden än för den som skallar men det är ju också olika hur man vill ha det och vilket hunden lämpar sig bäst för.

I
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Jo, han är ju inte precis en tuff hund i den bemärkelsen att han skulle stå pall för slag och sparkar, men han är modig och på. Det måste man vara om man ska ge sig efter vildsvin.

Nåväl, jag förlitar mig på att busar inte skulle vara intresserad av en ful, fet kärring som mig ialla fall:rofl: .
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Jag hävdar tvärtom ja de flesta lägger benen på ryggen o flyr o står längre bort o skäller eller rent av sticker iväg så långt bort som bara går.
FÅ hundar i dagens samhälle som har sån pondus att dom står för vad dom visar, alltså försvarar sin husse/matte med rena bett.

Jag skrev aldrig bett heller, utan morrning..
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Som f d väktarhundförare med ett antal år i tjänst så vet jag inte om det är någon större mening att träna in något slags skrämselbeteende i det syfte som du har tänkt dig. Jag förstår vad du menar och varför men det kan skapa rätt mycket stress hos din hund om du inte tränar in detta på ett metodiskt och bra sätt.
Jag kan hålla med om att det kan skapa stress om man inte vet vad man gör. Annars är det ju ett ganska vanligt filmstjärnetrick, även med väldigt blottade tänder. Hur man ska få hunden att göra det vet jag inte. Man kanske kan lyfta läppen och berömma när hunden har lvar den där. Jag tror hursomhelst att om vovven ser detta som ngt positivt så förblir det så och således inte ngt stressmoment.
Vi började med våra redan som valpar, att bygga upp självförtroende och fysik, uppmuntra kamplust, både social och jaktkamplust - lite olika från individ till individ vilket som var mest gynnsamt att använda. Att lära sig att stå emot, få stöd av sin förare men bli mer och mer självsäker och stark på egen hand det tar ganska lång tid att få fram och långt i från alla hundar är lämpade till den träningen
. Fast nu ska ju den här hunden långt ifrån bevakningstränas och användas i det syftet att agera "vapen" till sin ägare och försvara honom genom ex bett. Poängen vaar väl att TS ville trickträna hunden för att lura folk att hunden är förbannad när den i själva verket kanske är helt harmonisk och väldigt glad (om man lär in tricket på ett sådant sätt att hunden anser tricket kul o positivt).

Lär du in skall i bevakningssyfte så gäller det att även lära in kommando tyst annars får du en väldig stress u hela situationen. Lära in morra det har jag faktiskt inte varit med om utan morrning på våra hundar det har möjligtvis kommit i en verklig hotsituation och strax före skall eller bett. Rent tjänstemässigt har jag betydligt mer respekt för den tysta och koncentrerade hunden än för den som skallar men det är ju också olika hur man vill ha det och vilket hunden lämpar sig bäst för.
Men ska det här verkligen jämföras med en arbetande hunds egenskaper? Det här handla rju dessutom om två vitt skilda hundtyper. Nozer har en Husky och jag tar för givet att du har/har haft brukshund? Nozer vill köra lite "cirkus" med denne och det behövs nog varken speciella drifter eller egenskaper för lite tricks!:D
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Nja, jag vet inte, kanske har jag missupppfattat TS men jag fick intrycket att det kunde vara bra att ta till för att skrämma bort oönskade personer med? Det som man då KAN råka ut för är ju en person som blir provocerad av detta och som istället för att ge sig av, ger sig på hunden och dess ägare. En hund som då kanske får en väldigt otrevlig överraskning istället för en belöning som husse eller matte brukar ge som svar på det inlärda beteendet i vanliga fall.

Den typ av människor som kan tänka sig ge sig på någon ute i t ex joggingspåret eller på stan, de är förvånansvärt orädda för hundarna. Många tror ju att det räcker med en hund som skäller lite eller visar tänder för att någon ska bli rädd och backa, en vanlig Svensson ja, men en "buse", nej - kanske för att de oftast är drogpåverkade.

Det är klart att ska man bara lära in morr eller vis tänder som en kul grej så går det kanske att göra á la cirkusträning det har jag ingen erfarenhet av men någonstans så bär det emot att lära in morra eller visa tänder som en kul grej bara - det är ju rätt viktiga signaler för en hund.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Nja, jag vet inte, kanske har jag missupppfattat TS men jag fick intrycket att det kunde vara bra att ta till för att skrämma bort oönskade personer med?
Jo det var så jag också uppfattade det, men hunden behöver ju inte ta till agression för den sakens skull.



Det som man då KAN råka ut för är ju en person som blir provocerad av detta och som istället för att ge sig av, ger sig på hunden och dess ägare. En hund som då kanske får en väldigt otrevlig överraskning istället för en belöning som husse eller matte brukar ge som svar på det inlärda beteendet i vanliga fall.
Det vore såklart synd, men jag har svårt att tänka mig att en människa gå på en fullvuxen vargaktig hund som står och blottar tänderna. Chansen finns ju, men inte ens jag som är hundvan skulle gå fram till en sån hund. Nu vet inte jag vart du bor och om det spelar någon teater. Men jag har för närvarande två små hundar av terrier och taxtyp som förvånansvärt många backar undan för utan att de ens behöver skalla. I höst får jag en bruksschäfervalp och den kommer förvisso dra upp alla dessa bitar i som behövs för att den skulle försvara mig på träning och tävling ( och ute om så skulle behövas). Men blir folk rädda för en tax och en terrier i dagsläget kan jag bara föreställa mig att folk backar lite extra för en schäfer.

Den typ av människor som kan tänka sig ge sig på någon ute i t ex joggingspåret eller på stan, de är förvånansvärt orädda för hundarna. Många tror ju att det räcker med en hund som skäller lite eller visar tänder för att någon ska bli rädd och backa, en vanlig Svensson ja, men en "buse", nej - kanske för att de oftast är drogpåverkade.
Har jag aldrig hört talas om faktiskt.


Det är klart att ska man bara lära in morr eller vis tänder som en kul grej så går det kanske att göra á la cirkusträning det har jag ingen erfarenhet av men någonstans så bär det emot att lära in morra eller visa tänder som en kul grej bara - det är ju rätt viktiga signaler för en hund
Förvisso, men det är så mycket vi lär hundarna som kan tas på hur många sätt somhelst. Tass är ju egentligen en tillgivenhetsgrej som hundar ibland gör utan kommando. Låt säga att man lär hunden ligg död eller rulla där den får blotta underredet, också ganska hotfullt och ändå ett sätt att "lära"(tvinga?) hunden att visa underkastelse om så för bara en sekund. Skall lär de flesta sina hundar, och en morrning utlöses ju av aggression som inte bara visas med en uppdragen överlöpp, där är det ju hela kroppspråket som talar. Lär man bara hunden att lyfta på överläppen och låta lite och inte gör en big deal av det gör nog inte hunden det heller. Poängen är att det finns så mycket vi gör med våra hundar som inte är ense med deras natur. Ändå mår de inte dåligt av det.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

... Skulle gärna få in lite saker som skall, morrande etc på kommando....


Varför ska det behövas ett kommando..? Bättre då en vovve med självförtroende, som har ett väl utvecklat omdöme, som agerar självmant, som tänker o fattar beslut självständigt. :bump:
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Varför ska det behövas ett kommando..? Bättre då en vovve med självförtroende, som har ett väl utvecklat omdöme, som agerar självmant, som tänker o fattar beslut självständigt. :bump:

Fast det ska ju inte bli skyddshund av huskyn. Och har man inte en hund med dom bitarna får man göra annar av det!
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Vet inte om detta redan nämnts i tråden (som jag bara ögnat i) men Filmstjärnehundar har oftast på sig en slags skena i munnen som lyfter upp läpparna så dom ser farliga ut. Morrande ljud läggs sedan på efteråt.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Vet inte om detta redan nämnts i tråden (som jag bara ögnat i) men Filmstjärnehundar har oftast på sig en slags skena i munnen som lyfter upp läpparna så dom ser farliga ut. Morrande ljud läggs sedan på efteråt.

Jag har själv tidigare varit intresserad av trickträning på filmstjärnehundar och det är möjligt att vissa får ha skena på sig. Har dock sett många exemplar som kan "tricket" och hade själv funderat på att lära mina hundar det. Har do´ck inte blivit ngt med det. Åtminstone hälften av alla filmhundar är ju blandraser också, vilket bevisar att en hund inte nödvändigtvis måste ha rasbudna egenskaper för att kunna utföra tricks. Iom att man inte aka dra upp aggressionerna i jycken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp