Hur tömmkör man?

K

Kixen_

Hej, jag undrar hur man tömmkör.. ? :/
och om det är bra att göra med 1-2 åringar

Tacksam för alla svar.
 
Sv: Hur tömmkör man?

Kixen_ skrev:
Hej, jag undrar hur man tömmkör.. ? :/
och om det är bra att göra med 1-2 åringar

Tacksam för alla svar.

Då är vi två! :D
Jag har just börjat vänja min tvååring med träns och sele så det är tänkt att vi skall komma igång med tömkörningen i höst men jag tror man kan börja tidigare, bara det att den här hästen har ett helt år att ta igen då hon var helt ohanterbar vid ett års ålder - jippie!
Min kompis började redan att vänja dom vid träns vid 7 månaders ålder och några månader efter det hade dom sele på sig för första gången

Men HUR man tömkör vettifan, man drar väl lite här å lite där å ser om man kommer nån vart. Nej men allvarligt, det är väl rätt svårt att berätta i skrift kan jag tänka mig, jag har ju hjälp av 3 olika personer som alla e hejare på körning i största allmänhet. Ta hjälp av någon som kan och har tid att lära dig och din häst i lugn och ro.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur tömmkör man?

Det är inte helt enkelt att tömköra. Ta någon som är duktig till hjälp ibörjan eller gå en kurs. Det är ett utmärkt sätt att träna hästar annars.
 
Sv: Hur tömmkör man?

det lättaste vore ju att försöka få tag på någon som kan hjälpa dej då det inte är så lätt att lära sej över internet. men tömkörning kan man väl jämföra med vanlig ridning fast man står på marken en bit bakom hästen (ej inom sparkavstånd :angel: ). ska du tömköra en unghäst så kan du ju börja med att köra ute i naturen (det tycker dom är roligast :) ) och ha med dej en medhjälpare som går framme vid hästens huvud och håller i ett grimskaft (grimma ovanpå tränset). när du ska lära den att svänga så tar du lite mjuk kontakt med munnen och för båda händerna åt sidan (åt vänster om du ska svänga höger och tvärtom). och för att förtydliga så att hästen förstår vad som menas så kan medhjälparen leda med grimskaftet samtidigt åt det håll ni ska. i början kan hästen tycka att det är lite obehagligt med tryck i munnen men så fort den förstår vad som menas så brukar det gå över ganska fort. och när du lär den att stanna så gör ni samma sak här, du tar en jämn mjuk "förhållning" och medhjälparen stannar den med grimskaftet som ni annars brukar stanna den. och sedan ju mer hästen förstår utan att medhjälparen behöver göra något så går medhjälparen längre och längre bakåt mot dej och tillslut knäpper loss/sätter fast grimskaftet i gjorden och går bakom med dej. det är igentligen inte så himla svårt att lära sig tömköra, bara man har bra utrustning (helst lädertömmar) och har lite känsla för vanlig ridning så faller bitarna på plats ganska fort. du kan ju testa att tömköra en redan inriden häst bara för att känna på hur det är..
 
Sv: Hur tömkör man?

jo, visst kan du tömköra 1-åringar. det är ett jättebra sätt att lära känna din häst och lära den grunderna innan du kör in/rider in hästen.
det är dock viktigt att du vet vad målet med din tömkörning är ... ska du köra in hästen sedan? eller ska det bli en dressyr- eller hopphäst?

någon rådde dig att gå en tömkörningskurs och det är nog det allra bästa. förutom att du lär dig grunderna så får din häst lite miljöträning.
lycka till!
 
Sv: Hur tömmkör man?

Jag började tömköra mitt sto när hon var 2 år, det har man mycket hjälp av när man sedan ska börja rida in, då kan dem ju redan tygeltagen! Jag tömkörde först bara i skogen, men sedan när hon blev äldre och vi började närma oss inridningen så tömkörde jag henne även på volt! Jag hade bara en longergjord när jag tömkörde och det funkade utmärkt!
 
Sv: Hur tömmkör man?

bigganl skrev:
Det är inte helt enkelt att tömköra. Ta någon som är duktig till hjälp ibörjan eller gå en kurs. Det är ett utmärkt sätt att träna hästar annars.

Jag håller facktiskt med, även fasst inte jag gjorde de, jag läste en bok och tänkte jamen! De här värkar ju enkelt!

Jag prövade på min egna d- ponny som var då ca 20 år, hur snäll som hellst och brydde sig inte om om jag slängde med tömmarna och gav lite halvfel hjälper, han lärde mig mkt, jag fick tjörva på där med tömmarna för att hålla yttertygeln sträckt hela tiden, men nu kan jag de! =) Prövar nu de på en unghäst som jag har över sommaren, han blev lite stirrig och ville inte hålla sig på volten, jag prövade även att gå lite bakom hästen och då gick han kt lugnare, ska träna longering och mer tömmkörning, de borde funka lättare nu när han är stadigare i ridningen.
Stirrig heten tror jag inte beror på mig flr jag är van att tömköra nu, och han brukar även va de då stallet stallchef tömmkör honom , iallafall i början.

Så mitt tips är också att fråga ngn kunnig person särskilt om du ska tömmköra en unghäst, inte som jag gjorde, läste en bok och sen satte igång.
 
Sv: Hur tömmkör man?

Tömmköra för fösta gången kan man väl nästan säga att de är som att rida för första gånge, förutom att man är mer häst van då.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 274
Senast: Vovve
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
561
Senast: Svartkatt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp