Hur töltsätter man en häst?

A

Allaharviotur

Hej, det är så här att min kompis har nyligen köpt en femårig islandsvalack. Han har inte visat någon tölt innan men hon vill försöka lära honom det.

Så frågan är om det är någon som skulle vilja ge några tips om hur hon lära honom tölt? :)

Sv: Hur töltsätter man en häst?

Har hästen inte tölten "av sig själv" så skulle jag ta hjälp av en instruktör för töltsättning. Det är svårt och blir lätt fel när man ska förklara sådant över internet.

Det som ni kan jobba med själva är att hästen är lydig och förstår hjälperna och kan öka och minska tempot i övriga gångarter.

Tag hjälp av en instruktör. Blir det fel från början...ja..då är det ännu mera jobb att rätta till det!

Jag skulle rekomendera att träna mycket skritt och trav. Samla och läng i skritten - se att ni kan aktivera bakbenen.

Har hästen lätt för traven så träna mycket på övergången! skritt - trav- skritt.

Lycka till!:banana:

Vet man inte hur man töltsätter en häst kan man inte göra det själv. Råd kompisen att lämna bort hästen till en tränare minst en månad, helst mer. Klart välinvesterade pengar. Annars kommer det bli pannkaka av allt. Så är det bara. Att lära en häst tölt kräver att man känner precis vad hästen gör så att man kan belöna de fina signaler när den söker sig något något mot tölt och att inte belöna när den istället ramlar i travtakt.

Krasst men sant. Hän kan inte göra det själv. Och en Islandshäst utan tölt är inte värd några pengar alls. Skicka den till tränaren.
Däremot kan hon se till att den är välriden i övrigt så att tränare kan fokusera just på tölten.

/Jonaz

Tycker som dom flästa andra att du borde ta hjälp av en intstruktör, däremot säger jag inte att du måste lämna hästen på heltid men det är bra om ni tillsammans kan jobba med att töltsätta hästen.

till Jonaz: Det är ganska elakt att säga att man inte KAN töltsätta en häst om man inte vet hur man gör. Är man en duktig ryttare med många andra kunskapar och ett sunt förnuft kan jag tala om att det går hur bra som hälst! Jag hade ingen aning om hur man gjorde men jag gick och pratade en stund med min granne och fick lite tips. Sedan har jag och hästen själva jobbat fram tölten och han kan då tölta hur lätt som helst nu även om vi har långt kvar då han inte kan bära sig ordentlig i form i någon gångart men det är juh inget specifikt problem för tölten.
KAN, kan man alltid frågan är vad resultatet blir.

Jag är HELT grön på detta område och håller på att töltsätter min islandshäst helt själv..
Eller ja själv å själv med hjälp av massa bra tips från här inne:D

Jag hittar ingen tränare där jag bor så då får man göra det bästa av möjligheten..
Har fått massa peppande ord från folk som varit i samma situvation och där de har gått mycket bra.

Vi har kommit till att min häst gungar- töltar 2-4 steg återgå till vaggningen sen töltar sen skritt!

Jag gör som så att jag höjjer tyglarna lite samtidigt som jag säger Ssssss.
Så själva SSS ska bli töltkommandot men de där beror ju på hur man själv vill ha det.
Detta har jag tagit från travet många kuskar säger Sssss när hästen ska börja trava=)
Men jag vill kunna göra halvhalter samla i skritten utan att hon för den skull ska börja tölta.
Så samlar man ihop henne och inte säger Sss ska hon skritta vidare säger jag Sss ska hon övergå till tölt!

Vägen dit är LÅNG
Men hon börjar iaf fatta vinkeln Sss= inte skritt=)

I förrgår tog vi hela 4 steg i tölt:bump::banana:
Hon har en Mycket stark trav så hon vill gärna gå över till trav.. så jag tränar tölten på väg hemmåt från en tur då är hon på och har väldigt lätt för att gå i "gunggången":D

Jag rider mkt i skritt länger kortar steget skänkelvikning bak och framdelsvändningar för att träna upp bakdelen.Samt att jag klättrar mycket!
En välmusklad bak är bra=)

Sedan har jag hört att man kan sko dom bara bak alt ha boots på bakhovarna när man ska töltsätta just för att underlätta

Fast det där är väldigt olika - min femåring är, enligt ett gäng tränare, klockren fyrgångare och har trav som starkaste gångart. Således på pappret torde det kanske vara lite svårare att få ur nån tölt ur honom än en femgångare som töltar runt i hagen.

Men så är inte fallet, Odinn gungar också fram och töltar på riktigt bra! Jag töltsätter honom helt själv, men det hade jag inte klarat av om han inte hade bjudit på/visat tölten som han gör i dagsläget. Annars hade jag tatt hjälp.

En häst som inte visar någon tölt och inte heller bjuder på några som helst laterala rörelser är inget jag skulle göra själv.

Glöm INTE att prioritera att hästen skall tänka Framåt först och främst. Utan bra framåtbjudning kommer man inte så långt. :angel:

Jorunn gungar på fint nu när jag ändrat träningen från paddocken till att rida ut.
I paddocken var hon seg som cola frammåtbjudningen för tölt var som hej kom och hjälp mig..
För första gången provade ajg efter tips från en tjej här inne att prova ute på väg hem då hon är lite mer på.
Och visst var de skillnad..
Hon gungar på som bara den och töltar några steg.
Som natt och dag.

Nu har jag ju inge val finns inge tränare här där jag bor och har ej råd att lämna iväg henne helt...
Sååå.. man får göra det bästa av situvationen helt enkelt.. hittills går de bara bra och framstegen görs hela tiden..
Och helt själv är jag ju inte... har ju er här på bukefalos.. massa braigt tips jö;)

Finns ju några här inne som har varit i samma sits som jag hittar ingen tränare och har töltsatt sinhäst själv!..

Detta ska nog gå bra dock har jag som plan att åka på kurs över en helg i höst och bara träna tölten=)

Precis.. som sagt inne i paddocken där ajg red förrut mkt hade jorunn en motor som de var havrestopp i som jag brukar säga..Energin var inte i top..

Nu när rider ut mera för ajg känner mig tryggare på henne så är energin som dag och natt hon knatar på riktigt bra i skritten och behövs inte mkt för att få henne över till gunggången och sean några steg i tölt för att övergå i gungningen...

En fråga bara....

När vet man när man kan börja kräva mer töltsteg än idag 2-4 steg??
eller kommer hon tölta på av sig själv när hon klarar av de??

Finns ju några här inne som har varit i samma sits som jag hittar ingen tränare och har töltsatt sinhäst själv!..

=)

HAHa Ja typ ja:D

Nu har inte vi tränat tölt på VÄLDIGT länge men jag ska ändå be någon fota lite framöver så att jag kan visa upp han. Tillsommarn ska vi förhoppningsvis bygga padock så då kanske det bli bättre på bild fronten :laugh:

Nu har jag ju inge val finns inge tränare här där jag bor och har ej råd att lämna iväg henne helt...

Helt utan val är du väl inte? ;)

Kikade lite på instruktörslistan som finns på sif-s hemsida och det fanns i alla fall 3 stycken utbildade b-instruktörer bosatta i västerås och säkert många fler i närheten =) Så känner du att du kör fast i träningen kan det vara ett tips att kolla där... :laugh:

Om din kompis inte är van vid islandshästar så är det bäst att ta hjälp av ngn kunnig.
Om man själv inte är van att tölta så kan man inte lära en häst det heller enligt mej.
Man ska ändå kunna känna olika taktavvikelser för att jobba mot rätt mål samt känna av vad hästen kan behöva för träning.
En 5 g som är naturtöltare har ju tölten men den kan behöva tränas mer, en 4 g som har stark trav kan ta lång tid att töltsätta.
Vissa hästar behövs jobbas fram från skritt & öka farten eftersom medan andra behöver samlas ordentligt innan & sedan kan "skjuta på", det finns som sagt väldigt många metoder.

Jag har kollat med 2 utav dessa och dessa 2 var fullbokade hade ej tid med nya kunder.:(

Meeeen.. som en skänk från ovan så fick jag ett sms IDAG från en tränare inte snordyr heller=)..:bump:
Såååå första lektionen kommer i veckan..
Tänkte tränaren får rida 30 minuter och så hoppar jag upp sista 15 minuterna så blir hon töltsatt delvis av en som kan =)
Men så kan jag säga att jag me har töltsatt henne på ett litet hörn:D

Inte vill ni ha bilder va???;)

de här med 4 och 5 gångare.. Jorunn har hittills bara visat skritt trav och galopp i hagen(sett tölt i hagen 1 gång) tölten har hon visat under ryttare...
Sen har ja ju ingen aning hon kanske kör töltrejs när ingen ser i hagen:D
Det är ju inte så att jag står och hänger där 7/24 men iaf...

Men hennes pappa är ju 5 gångare hennes mor vet jag inge om..
Borde inte jorunn va 5 gångare då?? för de tordes väl ligga i generna??

Eller??

Och hur vet man om hästen är 4 el 5 gångare??? många skriver troligen 5 gångare...

En lite dum fråga bara så här i vårsolen:o

Nej det är inte riktigt så enkelt, beror på mamman oxå.Om båda föräldrarna var 5 gångare skulle jag gissa på 5 gångare, om en var 4 gångare så kan man inte veta förrän man konstaterat(kan ju ändå blir en 4 1/2 gångare)
Det sägs en massa om exteriören oxå men det stämmer inte jämt heller.Man säger att en 4 eller 5gångshäst kan avslöjas på hur korset ser ut osv.
Min ena valack är 5 gångare men har en bror som är 4 gångare, olika mammor.
Jag tycker ofta 5gångare visar tölt i hagen, eller grisepass tex,med det inte sagt alltid.

Oki hur ser jorunn ut extriörmässigt då?? har ju en tråd om henne under isis gnägg=)

ser hon ut som en 4 eller 5 gångare

Odinn som Carla skriver om har två femgångsföräldrar men är som skrivet klockren fyrgångare.

Så nej, det behöver inte bli en femgångare för att föräldrarna är det.

Kul att du till trots bestämt dig för att töltsätta Jorunn. Nu vet jag inte vart du skall träna, men jag har ju tränare i stallet där jag står inackorderad, pm:a om du vill ha adress till hennes hemsida.

"j" har fullt tyvärr har redan kollat med henne där du står!

Har fått svar från en "E" som bor i stan hon verkar super super så henne får de bli=)
Nu är ju jorunn skadad av alla hästbett hon fått av dumma ledarhästen i hagen så de blir ingen ridning denna vecka

Funderat på att byta hage?trist att de ska behöva bli skadade:crazy:

Jag väljer att inte kommentera ngn exteriör eftersom jag som sagt har sett raka motsatserna oxå.Men min största erfarenhet är att en häst som väljer mkt trav & som kräver en rejäl töltsättning inte brukar vara 5 gångare.Visst kan de vara 4 1/2 gångare men där är ju nite passen ngt att hänga i granen precis.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
340
Senast: CaisaCax
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
272
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
342
Senast: Springer
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 086
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp