Sv: Hur töltsätter man en häst?
Jag är HELT grön på detta område och håller på att töltsätter min islandshäst helt själv..
Eller ja själv å själv med hjälp av massa bra tips från här inne
Jag hittar ingen tränare där jag bor så då får man göra det bästa av möjligheten..
Har fått massa peppande ord från folk som varit i samma situvation och där de har gått mycket bra.
Vi har kommit till att min häst gungar- töltar 2-4 steg återgå till vaggningen sen töltar sen skritt!
Jag gör som så att jag höjjer tyglarna lite samtidigt som jag säger Ssssss.
Så själva SSS ska bli töltkommandot men de där beror ju på hur man själv vill ha det.
Detta har jag tagit från travet många kuskar säger Sssss när hästen ska börja trava=)
Men jag vill kunna göra halvhalter samla i skritten utan att hon för den skull ska börja tölta.
Så samlar man ihop henne och inte säger Sss ska hon skritta vidare säger jag Sss ska hon övergå till tölt!
Vägen dit är LÅNG
Men hon börjar iaf fatta vinkeln Sss= inte skritt=)
I förrgår tog vi hela 4 steg i tölt
Hon har en Mycket stark trav så hon vill gärna gå över till trav.. så jag tränar tölten på väg hemmåt från en tur då är hon på och har väldigt lätt för att gå i "gunggången"
Jag rider mkt i skritt länger kortar steget skänkelvikning bak och framdelsvändningar för att träna upp bakdelen.Samt att jag klättrar mycket!
En välmusklad bak är bra=)
Sedan har jag hört att man kan sko dom bara bak alt ha boots på bakhovarna när man ska töltsätta just för att underlätta