Hur tjocka osb skivor?

Syrax

Trådstartare
Är i tankarna att bygga flera boxar.
Vill ha skivor inte plankor.

Vilken tjocklek behöver man använda om man använder osb? Jag läste 11mm. Men det kändes lite tunnt?
Dock är väl osb starkare än plywood, så då behöver det kanske inte vara lika tjocka skivor?

Senast ändrad:
Är i tankarna att bygga flera boxar.
Vill ha skivor inte plankor.

Vilken tjocklek behöver man använda om man använder osb? Jag läste 11mm. Men det kändes lite tunnt?
Dock är väl osb starkare än plywood, så då behöver det kanske inte vara lika tjocka skivor?

Visst kan du sätta upp OSB-skivor om du tycker att det är snyggt, men du behöver ha gediget trä under. Det finns inga skivor som håller för en spark. Tjocka skivor är dessutom dyra och får du ett sparkhål behöver du byta ut hela skivan.

Du behöver komma upp i tjocklek kring 45 mm, alltså riktiga reglar, om det ska hålla för en spark.

Jag har OSB-skivor i mitt stall, men dessa är enbart för att skydda väggen bakom, som består av 100 år gammalt timmer. Fronter och mellanväggar har vi byggt av reglar 120x45 som vi har valt att ha liggande. Går en bräda av så är den enkelt att lägga i en ny på plats.

/Lizzie

25 mm plywood är sparktåligt :)
Osb är det inte utan kan bara användas som att förstärka en brädvägg (utan luft emellan).

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 947
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 929
Senast: jemeni
·
R
Hundträning Jag har insett att jag behöver skaffa mig något mer ordentligt till hundpromenader och -träning. Jag har i nuläget någon relativt billig...
Svar
10
· Visningar
555
Senast: Rumpnissen
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om... 2
Svar
29
· Visningar
3 236
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka