Hur tjock bäddmadrass till spjälsängen?

Comfort

Trådstartare
Är 5 cm för lite? eller ska man ta en som är 7 cm, istället för att byta sen när barnet blir tyngre?
När de är riktigt små väger de ju inte så mycket, och tynger inte ner madrassen så mycket, tänker haf. Fast samtidigt blir det ju ett mer markant punkttryck...

Det är ikea madrasser som jag tittat på, har ni några erfarenhetar av dem?

Sv: Hur tjock bäddmadrass till spjälsängen?

Två tunna är bra om man är tvungen att tvätta den ena av någon anledning, det händer ofta olyckor när de är som minst.

det var ju rätt smart, men är det inte risk att det blir för mjukt då? risken för psd ökar ju om barnet ligger för mjukt, och med tanke på att vi redan har det väldigt nära i släkten så vill vi ju inte direkt öka risken ;)

Våran är 12cm (IKEAs näst dyraste har jag för mig att det var då när vi köpte den) Den är precis lagom tycker jag. Och den tjockleken kommer räcka så länge han sover i spjälsängen.
Här har det aldrig hänt någon olycka i sängen så pass att vi har behövt tvätta madrassen men annars finns det ju tunna bäddmadrasser man kan köpa och ha under lakanet som är smidiga att tvätta.. Eller ha plastad frotté men då kan bäbisen bli svettig istället för att det blir för varmt..

I våran vagga är nog bara madrassen 3-4 cm och i spjälsängen en vanlig skumgummimadrass kanske 5-7 cm. Blir typ platt som ett papper om jag lägger mig på den men sonen sover lääänge så inte tycker han det är för hårt eller mjukt.

Vi har plastad frotte under lakanet, sen flera uppsättningar kudden, täcken och spjälskydd.

Rasmus var kräkbebis först och jag minns när han var strax över året och blev magsjuk :crazy: då gick tvättmaskin och torktumlare för fullt.

Vi köpte ikeas på 7cm och deras tunnaste bäddmadrass till, lättare att tvätta den än hela madrassen :D

Vi har två stycken madrasser på ca 5 cm. De är ändå ganska smidiga att trycka in i tvättmaskinen. William (2 år) har en förmåga att dra ner sin blöja och kissa vissa morgnar (stavning??) innan man hinner dit. Plastad frotte används oftast, men ibland går det igenom endå...

Fast alla ungar har ju inte sådana här ovanor som min son. Dessutom börjar det ju blir dags att byta till vanlig säng. Lite svårare att tvätta en sådan madrass... :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 676
Senast: Calmiche
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 251
Senast: sweet_extraa
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 353
Övr. Barn Vår dotter är 10 månader och jag börjar se behov av en nättare vagn än vår ordinarie som vi haft sedan hon föddes – en Teutonia Spirit...
Svar
4
· Visningar
2 858
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023