Hur tillaga grisnjure?

S

Suppen

Jag försökte precis ge rå grisnjure till min hund och mina katter... alla ratade det....
normalt äter min hund max precis allt som finns...

ska jag tillaga njuren och hur? koka? hur länge?
 
Sv: Hur tillaga grisnjure?

Gris njure luktar skit att koka:rofl:

Jag vet inte men gris är farligt för människa att äta rått, (Tvärtimot nöt). Jag vet inte om det är det för djuren också? Det kan vara nått i det som är farligt, minns inte riktigt vad... Men det kan vell vara förklaringen till att de ratade det..

Dela njuren i mindre bitar och koka det är mitt tips.. Koka det tills det är genomkokt "dela och kolla"...
 
Sv: Hur tillaga grisnjure?

ja det spottade verkligen ut det och max som annars äter allt... hade redan testat att dela i småbitar men inte ville de ha det ändå.. så testade att dela upp i två delar och koka ca 20 min och då gick det genast bättre för både hund och katt att äta :d vips så försvann allt :smirk:
men jag trodde att det kanske var konsistensen som var jobbig... men det kanske har något att göra med det du säger... fortsätter att koka då :idea:
 
Sv: Hur tillaga grisnjure?

Det är farligt att äta allt kött rått pga att ev bakterier fins kvar. Just griskött kan det finnas trikiner i men dessa bor i musklerna och inte i njurarna (dock kontrolleras allt kött som slaktas i Sverige och Danmark för trikiner (andra länder vet jag inte hur det gör)).
 
Sv: Hur tillaga grisnjure?

Det är farligt att äta allt kött rått pga att ev bakterier fins kvar. Just griskött kan det finnas trikiner i men dessa bor i musklerna och inte i njurarna (dock kontrolleras allt kött som slaktas i Sverige och Danmark för trikiner (andra länder vet jag inte hur det gör)).

Nej det är inte farligt för en hund o äta rått. Då skulle alla jakthundar vara döda som alltid får smaka på det man tar ur djuret i skogen.
Trikiner kollar man efter på slakteriet så det är högst otroligt om man fick det med i sitt kött från affären.
 
Sv: Hur tillaga grisnjure?

Det är farligt att äta allt kött rått pga att ev bakterier fins kvar. Just griskött kan det finnas trikiner i men dessa bor i musklerna och inte i njurarna (dock kontrolleras allt kött som slaktas i Sverige och Danmark för trikiner (andra länder vet jag inte hur det gör)).

Råbiff då? Det äter ju facktist människor.. och blodig biff är ju mer eller mindre rå den också...? Jag bara undrar...

trikiner var det ja!!!:idea: .. Om man inte köper kött i affären utan på andra sätt så kontrolleras det inte.......
 
Sv: Hur tillaga grisnjure?

Nej det är inte farligt för en hund o äta rått. Då skulle alla jakthundar vara döda som alltid får smaka på det man tar ur djuret i skogen.
Trikiner kollar man efter på slakteriet så det är högst otroligt om man fick det med i sitt kött från affären.

Ok. felformulerimg av mig. Det KAN vara farligt att äta rått kött, men varför chansa?
Jag skulle aldrig äta råbiff eller kött som inte är genomvarmt då jag har läst tillräckligt mycket livsmedelshygien för att låta bli. Jag skulle heller aldrig ge min hund rått kött eller slaktavfall, men alla väljer ju själva hur mycket risker de vill ta...
Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag skriver att man tar trikinprover på slakteriet.
 
Sv: Hur tillaga grisnjure?

jag ser inga problem att ge hundar eller katter rått kött eftersom deras mag och tarmsystem fortfarande är anpassat för detta...
då är det värre för oss människor :smirk:

men halstrad råbiff är ju så smaskigt så det kan jag inte låta bli att äta ibland och än så länge lever jag och är frisk :d
 
Sv: Hur tillaga grisnjure?

Inte jag heller ser ngt problem med att de äter rått kött. Som PIRU sa, tänka på alla jakthundar.. :smirk:

Mina hundar fick senast idag slaktavfall från gris, då vi slakatde vår egenhändigt uppfödda gris, och jag är inte ett dugg ororlig. Jag vet vad vi stoppat i den och jag ska ju själv äta köttet sen. Inte rått men iaf. Kan ju säga att gladare vovvar än mina just nu får man leta efter! :angel:
 
Sv: Hur tillaga grisnjure?

Som sagt, jag vill inte ta risken att hundstackarn får sprutande diarré eller ngt ännu värre för att jag gett den ngt olämpligt att äta.
Oftast händer inget men det är onödigt att ta risken.
Fö tror jag knappast att hundars mag-tarmsystem är mer anpassade att äta patogena bakterier än människors, men, men.

Du/hunden kan säkert tugga i er rått kött i flera år utan att nåt händer medan nån annan kanske blir dödssjuk första gången..
 
Sv: Hur tillaga grisnjure?

Som sagt, jag vill inte ta risken att hundstackarn får sprutande diarré eller ngt ännu värre för att jag gett den ngt olämpligt att äta.
Oftast händer inget men det är onödigt att ta risken.
Fö tror jag knappast att hundars mag-tarmsystem är mer anpassade att äta patogena bakterier än människors, men, men.

Du/hunden kan säkert tugga i er rått kött i flera år utan att nåt händer medan nån annan kanske blir dödssjuk första gången..

Mina hundar är ju i princip "uppväxta" på sådan här mat... Inte riktigt men de har sedan de var små fått smaka, det har aldrig varit några problem. Självklart äter de inte obegränsat utan det är ransonerat. Sedan springer de ju inte hej vilt omkring och äter precis vad som helst, de vet vad som är Ok eller inte. Jag skulle aldrig få för mig att ge tex kompisens hund, som aldrig ätit rått kött på det viset, rått kött från det vi slaktat.

Det finns de som säger att man inte ska ge katter/hundar mjölk för att det finns något där som de inte tål, men jag som är uppväxt på bondgård och bodde där när jag köpte min första egna hund har aldrig märkt på min hund att han blivit dålig i magen av den mjölk han slickat i sig i ladugården. Aldrig diarré eller ngt sådant pga av mjölken, och jag tror att det är för att han är van vid det. Den nya vovven däremot som inte är uppväxt där och kommer dit som 10 mån valp och slickar mjölk, han blir dålig i magen...
 
Sv: Hur tillaga grisnjure?

Mina hundar är ju i princip "uppväxta" på sådan här mat... Inte riktigt men de har sedan de var små fått smaka, det har aldrig varit några problem. Självklart äter de inte obegränsat utan det är ransonerat. Sedan springer de ju inte hej vilt omkring och äter precis vad som helst, de vet vad som är Ok eller inte. Jag skulle aldrig få för mig att ge tex kompisens hund, som aldrig ätit rått kött på det viset, rått kött från det vi slaktat.

Det finns de som säger att man inte ska ge katter/hundar mjölk för att det finns något där som de inte tål, men jag som är uppväxt på bondgård och bodde där när jag köpte min första egna hund har aldrig märkt på min hund att han blivit dålig i magen av den mjölk han slickat i sig i ladugården. Aldrig diarré eller ngt sådant pga av mjölken, och jag tror att det är för att han är van vid det. Den nya vovven däremot som inte är uppväxt där och kommer dit som 10 mån valp och slickar mjölk, han blir dålig i magen...


Bra att det funkar för dig...
 
Sv: Hur tillaga grisnjure?

Mina katter äter enligt BARFprincipen, och jag skulle BARFa min hund också om jag hade frysutrymme till det. ger man svenska råvaror, och hanterar det väl finns det inga risker med BARF föda. jag brukar dock se till att frysa vilt innan jag förbereder det för att minimera ev (obetydlig) risk för trikiner.
Rädsla för att fodra rått kött är ganska utbredd, men läser man på förstår man att rädslan är obefogad. Jag tycker snarare det är riktigt läskigt att fodra med torrfoder. :o
 
Sv: Hur tillaga grisnjure?

Njure verkar faktiskt vara mindre smakligt än andra inälvor. Min retriever väljer alltid den sist. Jag hade nog provat att mixa det med vom eller något annat mumsigt! :d

Harvester: Det finns väldigt många människor som bara ger sina hundar rått kött, ben, inälvor, grönsaker osv. De hundarna mår betydligt bättre än de som äter torrfoder, det är min fasta övertygelse!
 
Sv: Hur tillaga grisnjure?

Bra att det funkar för dig...
Skulle vara kul att veta vad du ger dina hundar för foder? Har du verkligen 100% koll på vad som finns i fodret och vad som då kommer i dina hundar? Bara en liten tankeställare, många köper ju dyra foder med fina märken men har ingen aning om vad de innehåller...
 
Sv: Hur tillaga grisnjure?

Mina hundar är ju i princip "uppväxta" på sådan här mat... Inte riktigt men de har sedan de var små fått smaka, det har aldrig varit några problem. Självklart äter de inte obegränsat utan det är ransonerat. Sedan springer de ju inte hej vilt omkring och äter precis vad som helst, de vet vad som är Ok eller inte. Jag skulle aldrig få för mig att ge tex kompisens hund, som aldrig ätit rått kött på det viset, rått kött från det vi slaktat.

Det finns de som säger att man inte ska ge katter/hundar mjölk för att det finns något där som de inte tål, men jag som är uppväxt på bondgård och bodde där när jag köpte min första egna hund har aldrig märkt på min hund att han blivit dålig i magen av den mjölk han slickat i sig i ladugården. Aldrig diarré eller ngt sådant pga av mjölken, och jag tror att det är för att han är van vid det. Den nya vovven däremot som inte är uppväxt där och kommer dit som 10 mån valp och slickar mjölk, han blir dålig i magen...

Precis. Mina blir aldrig dåliga i magen av rått kött/ben. För de får det så ofta så de är vana.
Och det är precis så det är med mjölk också.
Nu minns inte jag vad det heter, men det är något i mjölken som de tål om de aldrig slutar dricka mjölk, men en katt/hund som inte fått det efter den varit valp och sen gör uppehåll blir lätt dålig i magen om man börjar ge den igen.
Kanske någon vet vad det är jag tänker på?
 
Sv: Hur tillaga grisnjure?

lider du av någon sorts bakteriefobi eller? det är inte första gången jag läser ett inlägg av dig där du varnar för att hundar kan bli sjuka i magen av att äta naturlig föda... för visst var det du som sa att man skulle koka märgbenen innan hunden fick dem??

när jag gick en kurs i djursjukvård berättade läraren (vet) att hundar faktiskt är mycket tåligare för bakterier i maten än vad vi är. detta var visserligen ca 10 år sedan och nya rön kan ha kommit, men jag undrar om det inte stämmer. de flesta hundar älskar t ex skit (kanin-, får-, hästskit osv) och det borde ju innehålla mängder av bakterier, men mina har då aldrig blivit sjuka av att äta skit. rått kött och märgben får de då och då och det har alltid fungerat utmärkt.

och sedan glömmer du en sak också. vänjer man sig vid en viss bakterienivå i maten tål man det bättre. vi klena svenskar tål inte en droppe kranvatten på solsemestern, medan invånarna normalt dricker det utan problem.
 
Sv: Hur tillaga grisnjure?

laktos? jag har läst någonstans att man kan fortsätta producera laktas (enzymet som bryter ner laktosen) om man regelbundet intar mjölkprodukter. fast det stämmer bara ibland. vi skandinaver dricker ju massor med mjölk men vissa blir ändå laktosintoleranta. så det är säkert genetiskt också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
511
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
634
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 562
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp