Hur tidigt kan tiken valpa

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liten_ann
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 573
L

liten_ann

som rubriken lyder, dvs stämmer det att tikar av dvärgras oftast valpar tidigare än stora raser?

Min shih tzu är på dag 55 i morgon...

Funderar också på det här med tempning... Är det inte bara stressande att hålla på & tempa? För både ägare och tik?

Sv: Hur tidigt kan tiken valpa

Mina tikar har i stort sett hållt sig runt dygn 63 från första parningstillfället.
En tik blev snittad dygn 67 då hon bar en enda väldigt stor valp.

Är tiken som vanligt (alltså utan bäddande och flåsande) brukar jag börja tempa dygn 59 morgon och kväll, men man ska vara medveten om att man kan ändå missa sänkningen och vändningen.
Mina tikar blev inte stressade av tempning, då de var vana vid mycket hantering sen de var valpar.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 206
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 260
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 449
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur