Hur tidigt kan man börja rida en quarter?

C

ChipsFancyCutter

För några år sedan hade jag själv sagt vid två års ålder kan man rida in en quarter.
Men nu när jag själv står med en tvåårig quarter börjar jag fundera över belastning och skador.
Han är riden av väldigt lätt person och svarar för tygel och hjälper men när vågar man belasta honom mer?
Jag är kluven.
Några funderingar? :confused:

Tjena!!! kul att se dig här igen och med nytt nick också.... undrar varför :D..... ;)....
Fast jag vet inte om jag kan svar på din fråga.... men skulle du vilja diskutera saken med mig så vet du ju var min telefon bor... :rofl: :rofl:

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

Det är svårt att svara på utan att ha sett hästen. Är han välbyggd och proportionerlig så borde det gå bra att rida lite, förutsatt att huvudet hänger med. Att bara se till de fysiska förutsättningarna är inte bra anser jag. Många rider ju lite på sina tvååringar under sommaren för att sedan låta dem vila över vintern. Jag tror att det är bra att under några månader jobba korta stunder på tvååringen för att sedan låta det man lärt dem sjunka in i lugn och ro.
Vissa anser dock att man skall vänta med att rida.. men som sagt jag tycker man skall se till individen. En gänglig/barnslig häst bör man nog låta vara tills den vuxit till sig lite..

Hejsan!
Jag tycker nog precis som Sandra att individen får avgöra hur tidigt man börjar med en quarter!
Jag brukar börja med att bara sitta upp och gå 1 varv sedan sitta av ungefär vid 2 års ålder ( vår/ sommar beroende på när hästen är född) Sedan gör jag detta max 1 gång/veckan och bara när hästen inte är i en tillväxtfas( rumpan är mycket högre än manken)
När detta går bra så kan man börja med att vända hästen för skänkel eller tygeltryck så den byter varv och rida 1 varv däråt också.
Sedan ökar man lite försiktigt om hästen inte växer just då, till lite trav, avsaktning, rida max 5 minuter.....
Drefter kan man vara med på en första clinic om man så vill och det passar med hästens tillväxt senare delen under sommaren. Tänk på att inte rida för länge per pass!
När man kommit så pass med hästen tycker jag att man kan ställa av den minst 3 veckor kanske resten av betesperioden för att sedan repetera och öka sakta under hösten, kanske vara med på någon mer clinic om det passar.
Jag brukar inte rida på banan med mina unghästar denna första höst (oavsett ålder vid inridningen) utan rider/promenerar för hand/ handhäst i skogen , turer på max 30-40 minuter, mest skritt och mycket lydnad för sätet, skänkel.
Jag tycker att det nästan alltid inträffar en ganska stark växtperiod i slutet på dec / januari när hästen precis blir 3 år, så då brukar jag ställa av helt. Börjar därefter om försiktigt i februari och ökar träningsdosen allteftersom för att sedan i maj rida på längre turer och mycket mera trav& galopp.
Tja, det var litet om hur jag brukar göra!
Alltså, måttlig belastning på 2-åringen, ställ av den helt vid tillväxt! Och börja om försiktigt varje gång den "vilat".
Och glöm inte bort att den måste vara redo mentalt också så du inte bara tittar på kroppen...även hästar är mer eller mindre barnsliga!

Lycka till med hästen!

Hej Carina! :bump:
Kan det vara för Flashan bytt hem.... :rofl:
Tack för era svar!
Jag är jäkligt rädd om denna häst och vill inte belasta honom för mycket.
Han är stabil och bra utvecklad för sin ålder. Rids ut i skogen av mycket lätt tjej ca varannan vecka i skitt och trav. Jag tar honom med mig som handhäst ca 1 gång per vecka. Beror på väder och vind fast just nu är det mest regn tycker jag.
Håller även på att köra in honom, så det blir en heldel tömkörning.
Låter detta ok?

Det låter helt ok, som sagt så är det ju bar adu som ser hur utvecklad hästen är i huvud och kropp. Tömkörning är ju ett bra sätt att hantera hästen utan att belasta benen..

jag tycker att om man tycker att hästen är så utvecklad för det så kan man börja vid två år. Men det handlar ju inte om att man ska få hästen trött utan att man gör det bara några gånger i veckan bara några minuter... så rider man så till man tycker att hästen börjar bli säker på det så kan man ge den någon månader vila eller fler så den får tänka på det ett tag, så sätter man igång senare igen. Lycka till!

:banana: :banana: :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 003
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka