Hejsan!
Jag tycker nog precis som Sandra att individen får avgöra hur tidigt man börjar med en quarter!
Jag brukar börja med att bara sitta upp och gå 1 varv sedan sitta av ungefär vid 2 års ålder ( vår/ sommar beroende på när hästen är född) Sedan gör jag detta max 1 gång/veckan och bara när hästen inte är i en tillväxtfas( rumpan är mycket högre än manken)
När detta går bra så kan man börja med att vända hästen för skänkel eller tygeltryck så den byter varv och rida 1 varv däråt också.
Sedan ökar man lite försiktigt om hästen inte växer just då, till lite trav, avsaktning, rida max 5 minuter.....
Drefter kan man vara med på en första clinic om man så vill och det passar med hästens tillväxt senare delen under sommaren. Tänk på att inte rida för länge per pass!
När man kommit så pass med hästen tycker jag att man kan ställa av den minst 3 veckor kanske resten av betesperioden för att sedan repetera och öka sakta under hösten, kanske vara med på någon mer clinic om det passar.
Jag brukar inte rida på banan med mina unghästar denna första höst (oavsett ålder vid inridningen) utan rider/promenerar för hand/ handhäst i skogen , turer på max 30-40 minuter, mest skritt och mycket lydnad för sätet, skänkel.
Jag tycker att det nästan alltid inträffar en ganska stark växtperiod i slutet på dec / januari när hästen precis blir 3 år, så då brukar jag ställa av helt. Börjar därefter om försiktigt i februari och ökar träningsdosen allteftersom för att sedan i maj rida på längre turer och mycket mera trav& galopp.
Tja, det var litet om hur jag brukar göra!
Alltså, måttlig belastning på 2-åringen, ställ av den helt vid tillväxt! Och börja om försiktigt varje gång den "vilat".
Och glöm inte bort att den måste vara redo mentalt också så du inte bara tittar på kroppen...även hästar är mer eller mindre barnsliga!
Lycka till med hästen!