Hur tar man urinprov på katt?

cili

Trådstartare
Veterinären sa att vi skulle fånga upp urin i en burk och sen kunde vi åka ner med det direkt och så skulle han kolla om han hittade något onormalt.
Men hur lyckas man med det?
Sitta vid lådan och vänta hela dagen?

Sv: Hur tar man urinprov på katt?

Jag köpte ett litet kitt med små plastkulor som jag fick hälla i en ren låda, så katten har något att "krafsa i" för att komma igång att kissa. I kitet finns också en pipett att få upp urinet med. Kostade 50kr.

När min katt var dålig så hade jag hörseln på helspänn samt en stor slev beredd o när jag hörde honom krafsa i lådan så närmade jag mig i hastig ultrarapid och förde försiktigt in sleven under ändan på honom och lyckades fånga upp en hel del urin faktiskt.

Tack o lov så kissar katterna nästan uteslutande i den öppna låda och bajsar i de täckta. Annars hade det aldrig gått.

Jag har lyckats!
Hörde att katten hoppade upp på toan, skyndade dit lagom till att hon satte sig tillrätta i handfatet och fångade upp det som kom (om än väldigt lite).

Hon sätter sig på konstiga ställen och kissar väldigt många gånger per dag, så förhoppningsvis visar urinprovet på något lättbotat.

När min katt var dålig så hade jag hörseln på helspänn samt en stor slev beredd o när jag hörde honom krafsa i lådan så närmade jag mig i hastig ultrarapid och förde försiktigt in sleven under ändan på honom och lyckades fånga upp en hel del urin faktiskt.

Tack o lov så kissar katterna nästan uteslutande i den öppna låda och bajsar i de täckta. Annars hade det aldrig gått.

*fniss*:D

Ursäkta, men kunde inte låta bli att skratta när jag läser din beskrivning, ser framför mig hur du sitter och lurpassar med största grytsleven i högsta hugg. ;)

Min Spirit hade urinvägsinfektion i våras, och efter behandling skulle jag lämna in urinprov. Jag satte helt enkelt katten i lådan, stoppade in burken under rumpan och sade "kissa nu", varpå katten kissade i burken. Veterinären hade aldrig förut fått in så mycket urin från en katt och undrade hur jag burit mig åt. Förstår i efterhand att det inte riktigt brukar vara så enkelt.

Min katt blev friskförklarad, men efter att jag befallt "sitt" på vågen konstaterades att han behöver banta.

Veterinären är desutom osäker på om han verkligen är en katt... ;)

Om du tyckte det var kul så skulle du sett när jag bäddade med dubbelbäddmadrass o duntäcke på köksgolvet med huvudkudden alldeles intill kisslådan så jag absolut säkert skulle vakna om katten var där o krafsade för att försäkra mig om att det verkligen kom urin varje gång han försökte kissa. :rofl:

Grattis cili! Hoppas det inte är nåt allvarligt med din katt.

Måste säga att Houdinies sätt är det bästa jag hört talas om.

Nu har vi fått svar från veterinären, han hade hittat några bakterier (som jag inte minns namnet på) som inte skulle vara där så han hade ringt in ett recept till apoteket. Så nu ska vi försöka ge missen tabletter och sen skulle det gå över på några dagar trodde han.
Hoppas att det bara är det som är felet och att hon blir bra sen (och att vi slipper ha kattpiss på andra platser än i lådan ;) )

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
814
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 918
Senast: Catsu
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka