Hur tar man ledarrollen vid hästhantering?

M

molofsso

Jag är intresserad av NH och har deltagit i enstaka kurser om NH. Lite krångligt tycker jag:confused:men oerhört facinerande!

Detta med människan som ledare...hur beter jag mig mot hästen så att den uppfattar mig som ledare??? Nu menar jag nog mest generellt i vardagliga situationer som vid daglig skötsel eller när man bara umgås med sin häst. Vad är tillåtet för hästen att göra i min närhet om den nu ser mig som sin ledare?
Eller om jag uttrycker mig så här: vilket beteende ser jag hos en häst som inte ser mig som ledare?
Hoppas någon förstod något av det jag funderar över:D!

Sv: Hur tar man ledarrollen vid hästhantering?

hästen flyttar dig m sin kropp.
ställer sig i ett högre läge, tex lägger huvudet över dig.
hotar dig.
ignorerad dig.

några exempel bara....

Om du går kurser för en bra instruktör får du insikt i allt det där. :)

Ha det så skoj och hoppas du hittar en bra instruktör. Kolla upp den du skall gå på kurs för innan!

En häst som ser dig som ledare är lugn med dig i alla situationer, trots att det ibland kan vara läskigt.

Acceptera inte att hästen går inom ditt personliga utrymme, om inte du vill det. Andas med magen, så gör ledarhästar.

Jag beter mig alltid lugnt vid hästar, blir aldrig arg, drar, rycker eller skriker åt hästen. "vänligt men bestämt" är ett väldigt bra uttryck faktiskt ..
Tecken på att hästen inte acceptera dig är väl som ovanstående skrivit, att den går över dig, ignorerar dig, kliar sig mot dig, ställer sig "över" dig m.m
En häst som accepterar dig som ledare är lugn och trygg med dig i dom flesta situationer, och vill lyssna på dig och försöker göra rätt.
Hanna :idea:

Jag håller med dig om att detta med ledarskap är ganska fascinerande. Jag har läst en hel del om det och sett några arbeta med bla repgrimma och ett långt grimskaft som de flyttar hästen med. Jag har hållt på med hästar i tjugofem år och egentligen är detta med ledarskap inte något nytt. Det blir bara lite tydligare vad det handlar om. Jag tränar inte detta med min nuvarande häst då det faktiskt inte behövs. Jag tänker lite extra på vad jag gör i stället.
Men jag inser att om jag hade tränat det med min förra häst så hade hon varit mycket lättare att hantera. Det var en mycket trevlig häst på många sätt. Men hon tog alltid min plats. Jag hade precis börjat med hästar efter många års uuppehåll och förstod inte någonting, kände bara att något var helt fel. Min nuvarande häst tar aldrig min plats, kliar sig inte mot mig, följer mig överallt osv.

Jag menar slltså att om man har god hästvana så kommer man ganska långt med det.

Liknande trådar

Hästhantering Jag fick igår hem en snäll och trevlig häst som dock inte känner mig eller stallägaren som tar in och ut vardagar. Jag vill känna att...
2
Svar
22
· Visningar
2 855
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
C
  • Låst
Hästhantering Visste inte riktigt vilken avdelning jag skulle lägga det här inlägget eftersom det hör hemma i både hästhantering och hästvård (så jag...
Svar
1
· Visningar
790
Senast: IngelaH
·
C
Hästvård Visste inte riktigt vilken avdelning jag skulle lägga det här inlägget eftersom det hör hemma i både hästhantering och hästvård (så jag...
Svar
1
· Visningar
704
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama