Hur tänker ni när ni hoppar bana?

Indiskalit

Trådstartare
Hej!
Här kommer en fråga till alla ett som sysslar med banhoppning,
- Hur tänker ni när ni ska och hoppar en bana? Alltså hur går era tankar under pågående ritt?

Skulle även vilja veta vilka svårigheter som kan uppkomma under en bana, på så väl lätt som svårt klass (dvs. T.ex. Om någon speciell färg på bommarna är svårare, hindrens placering i förhållande till varandra om det är x-antal meter emellan eller om det står vid vägg osv.). Vill veta alla möjliga svårigheter som man kan träffa på vid banhoppning, samt hur man tänker kring detta för att klara svårigheten felfritt :)

Hur rider ni fram till en tävling, hur länge skrittas era hästar fram, hur många språng hoppar ni och på vilket hinder?

När ni går banan, memorerar ni alla avstånd osv, eller har ni en liten penna och lapp med er?

Tänker ni något speciellt när ni rider an mot ett hinder eller känner ni bara "flowet"? Hur gör ni om ni blir nervösa när ni rider an mot ett hinder, och typ tänker ex. "oj vilken stor oxer", om någon tänkt så någon gång? Eller handlar det bara om att träna upp modet?

Kort och gott: jag vill veta allt om hur ni tänker kring och under banhoppning för att det ska gå så bra och att man har roligast möjliga under sin ritt! :D

Sv: Hur tänker ni när ni hoppar bana?

Allt sånt där är ju väldigt individuellt, och ju mer man kommer ut och tävlar ju bättre blir man på att hitta "sitt sätt".

Men om vi tar hur jag brukar göra med min valack. Jag är ingen van tävlingsryttare på det sättet, men känner att jag börjar få kläm på det.

Jag rider fram på samma sätt som jag rider fram/värmer upp för en hoppträning. Rider alltså inget jättehårt dressyrpass och lägger ingen större vikt vid form osv, men hästen måste vara framme för skänkel och mjuk i sidorna. Just att vara framme för skänkeln är något som vi jobbar mycket på, då hästen har en tendens till att "dö" på tävlingar. Min mamma är alltid med och hon brukar skritta hästen för hand först, de går på promenader i omgivningarna. Detta eftersom jag vill undvika att skritta fram på framridningen då det ofta är mycket hästar där samtidigt.
När jag sedan hoppar upp börjar jag att mjuka upp på volter i skritt och går sedan över till trav. Jobbar mycket med övergångar och att få hästen framme för skänkeln. Tar sedan lite galopp i båda varven, oftast i lätt sits, där han får jobba igång hela kroppen.
Beroende på vilket humör han är på blir det olika mycket galopp.

Väl inne på framridningen rider jag ganska många gånger över det minsta, lilla hindret för att få honom att vakna. Sedan går jag över till räcket och hoppar kanske två-tre språng där och avslutar med oxern. Hoppar han bra direkt blir det kanske bara ett språng på oxern, men jag vill avsluta framhoppningen med ett bra språng i kroppen.

När jag går banan brukar jag titta efter saker som jag vet att vi kan ha svårt för, men det är ofta svårt att veta egentligen. På tävling kan det ju vara så att ett hinder man tror ska bli jättelätt blir supersvårt eftersom det står en gubbe med ett paraply precis bredvid sedan när man ska hoppa, tex.

Har man en häst som är ovan att vara själv inne på banan är ofta hinder som man hoppar bort från ingången svåra, då hästen kanske hellre vill tillbaka till hästkompisarna utanför/på framhoppningen.

Enfärgade bommar upplever jag som svårare för hästen att uppfatta, speciellt om färgen går i en jordnära ton. På en tävling jag var på var det en oxer med enfärgade bommar, och nästan varje ryttare rev den bakre bommen eftersom det var svårt att se att det var en oxer när bommarna "smälte ihop" med varandra.

Plank är också väldigt lätta att riva, och brukar vara "titthinder", alltså hinder som hästarna kanske tittar till på en gång extra.

Andra saker som kan ställa till det är solen, och det är ju svårt att avgöra när man går banan hur den kommer vara när man väl startar. I ridhus med fönster kan solkatter på hinder göra att hästarna tittar till, och utomhus kan skuggor eller direkt solljus på bommar också göra att hästen inte bara hoppar. Men allt sånt här är ju helt beroende på vilken häst man rider på, och om man som ryttare tänker på det för mycket är ju risken att man istället skapar ett problem.

Något som är viktigt när man är inne på banan är att man har en bra galopp, och att man rider vägarna mellan hindren ordentligt så man inte tappar galoppen i svängarna. Rider man för fort kommer det inte gå att svänga bra, och rider man för långsamt är det lätt att hästen stannar på hinder. Ett bra tryck i galoppen och en häst som är mellan hand och skänkel gör saker och ting mycket lättare.

Jag stegar alltid avstånd mellan hinder om det behövs, men låser mig inte vid det. Beroende på hur man kommer in på det första hindret, eller om paddocken kanske lutar lite, eller om det är oxer eller räcke in, kan man behöva omvärdera antalet galoppsprång. Men på låg nivå är det oftast inte så mycket att fundera på. Jag skriver inte upp någonting, för oftast är det inte så många distanser att hålla koll på under en bana på min nivå.

Jaa.. det blev ju en liten uppsats men du fick väl lite svar kanske :) Som sagt så tror jag att nästan alla har en egen "ritual" för hur hästen rids fram osv, och vilka hinder som är svåra är också ganska individuellt.

Jag rider fram lite si och så, skrittar mycket om jag är uppe tidigt och kör lite snabba intervaller i trav och galopp. Hoppar några språng och fokuserar på min sits och att jag är med hästen hela tiden, aktiv ridning dvs.

Hoppningen brukar bli att jag åker med och hamnar efter i språnget xD, tänker inte så mycket mer än på nästa hinder och att lägga hästen nära och följa med så bra som möjligt.

Min häst hoppar bara jag hoppar, det är det som varit kruxet :p att komma nära och inte fega till sig.
(Tävling i morgon så då ska jag försöka skärpa till mig och inte överge hästen ^_^).
Har inte tävlat så mycket och håller mig till avd B, vill få mer rutin och komma till riktig ridning även på tävling.

Hinderbana utformning bryr jag mig inte om, långa sträckor är för mig svårare än att vända snäft, jobbigare att få ihop och komma nära.
Stegar ibland men kör på känsla sen ändå :p

Skrittar fram för hand eller uppsuttet minst 15 minuter. Travar och galopperar därefter fram i en låg lång form utan några större krav i ca 7-8 minuter. Sen skrittar jag på lång tygel nån minut innan jag kortar upp tyglarna och stämmer av att gas, broms och smidigheten är som jag vill ha en.

därefter blir det lite skritt innan jag hoppar 2 ggr på lilla/krysset.
4-5 språng på räcket
4-5 språng på oxern
sen vill jag ha 1-2 ryttare på mig innan jag ska in på bannan då jag tänker igenom banan en gång till, tänker på om jag ska visa nått hinder innan jag startar, om det är någon sväng jag ska provrida m.m
efter det tar jag ett språng på räcket som är klassenshöjd+ ca 5 cm.

Tankarna inne på banan beror mkt på om jag har planerat en "skolrunda" eller om det är en start som jag vill satsa lite mer.
Grundtanken är alltid att hålla en bra galopp, vara klar i tid till hindren och hålla grundplanen.

När jag rider banan kommer sällan upp tankar som "vilket högt hinder" m.m utan jag försöker hålla fokus på att rida enligt planen och om det inte funkar på nån linje så vill jag hitta tillbaka så fort som möjligt.

När jag kommer ut från banan vill jag, oavsett hur det har gått, inte att någon kommer fram och pratar med mig innan jag har travat av och skrittat några varv för då går jag igenom ritten i huvudet och funderar på vad som gick bra/dåligt.

Jag försöker hålla det så enkelt som möjligt (rider bara lokala klasser)

Mycket övergångar och sidvärtesförflyttningar när jag rider fram så hästen är fokuserad på mig.

Hoppar 2-3 ggr på varje hinder, sällan mer men ibland bara ett språng på oxern och två på räcket.

Bra tempo
Hitta flytet och låta hinderna komma till mig
Tappa inte skänkeln!!!

Min häst är rätt så hinderklok så jag stöttar men låter honom fixa hinderna själv även om jag vill bromsa lite ibland.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 133
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 968
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 815
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama