Hur tänker ni med försäkring?

Caoimhe

Trådstartare
Det är nu dags för mig att fixa en försäkring till min kattunge som flyttar hem till mig i slutet av månaden. Jag har kikat runt en hel del, men kan inte bli riktigt klok på vad jag bör välja. Läser trådar för att skaffa mig en uppfattning om vad kunderna tycker, men dessa är ofta flera år gamla och inte relevanta, så därför frågar jag här istället.

Hur ser era försäkringar ut? Vad kostar den/dem? Har ni livbelopp?

Vad är viktigast för er i en kattförsäkring?

Nikita är försäkrad till maxbeloppet i Agria. Tyvärr tillhör hon en liten kattras med ägare som går ofta till vet, så hennes försäkring är svindyr - min hemförsäkring på mer än dubbla beloppet kostar hälften av Nikitas :meh: Men eftersom jag inte direkt kan lägga ut 50,000 på ett bräde så är det otroligt viktigt för mig med den tryggheten.

Tyvärr kan jag inte flytta från Agria eftersom Nikita har haft problem med UVI och njurar och skulle få restriktioner om jag flyttade henne. Jag gillar dessutom att Agria inte sänker försäkringsbeloppet när katten blir äldre. Jag brukar tänka att Nikitas månadspremier är tre och en halv lunch per månad om man jobbar i Stockholms innerstad, då blir det genast mer ok. ;)

Och ja, jag har livförsäkring på maxbelopp (7000) men jag tror inte att den är giltig i mer än ett år till eftersom Nikita just fyllt sju år. Sparar några hundralappar på det efteråt tror jag. Är det inte en raskatt tror jag inte man kan livförsäkra för mer än 2000.

Det är nu dags för mig att fixa en försäkring till min kattunge som flyttar hem till mig i slutet av månaden. Jag har kikat runt en hel del, men kan inte bli riktigt klok på vad jag bör välja. Läser trådar för att skaffa mig en uppfattning om vad kunderna tycker, men dessa är ofta flera år gamla och inte relevanta, så därför frågar jag här istället.

Hur ser era försäkringar ut? Vad kostar den/dem? Har ni livbelopp?

Vad är viktigast för er i en kattförsäkring?
Inget liv, dom kostade bara 3' styck så inget jag behöver få igen. Katterna på 1,5 år kostar 6-700 styck, billigare för honan. För den äldre katten som är försäkrad i annat bolag kostar de 1200, så olika pris beroende på bolag. De är fullförsäkrade, maxbelopp på vård etc.

Ja det finns en massa att tänka på och många bolag att välja mellan med liknande villkor vilket inte gör det lättare men här kommer några punkter som kan vara värt att tänka en extra gång på innan ett slutgiltigt besked tas.

Det finns en del aspekter att tänka på innan man väljer ett bolag och som jag brukar fråga mig själv:
- Att ha en försäkring som täcker FORL kan vara värt då det är en så pass vanlig sjukdom hos katter och det kostar några tusenlappar att dra tänder och har man otur så kan man behöva göra det flera gånger.
- Välj alltid det högsta taket på veterinärvårdsdelen, 20-25 tusen räcker inte långt om oturen är framme.
- Vill du ha en fast självrisk eller en med fast del + en viss procentdel. Fördelen med det första är att man vet vad man kommer behöva betala så länge inte summan överstiger taket då, nackdelen är att det kan bli dyrt om man bara råkar ut för småsaker som inte överstiger den summan.
- De flesta bolag sänker ersättningen för veterinärvård från det att katten är 6-7 år med x antal tusen/år ner till en bråkdel av vad beloppet var från början men det finns också bolag som inte gör det och det kan vara något man bör ha i åtanke med då många krämpor kommer på ålderns höst. Är det då värt att ha en försäkring som bibehåller den summan livet ut eller har jag möjlighet att spara undan en rejäl slant på ett sparkonto som backup ?
- Vill jag att försäkringen ersätter medicin och rehab eller kvittar det ?
- Andra rasbundna sjukdomar som försäkringen ersätter eller inte ersätter kan också vara bra att kolla upp.

Min nuvarande tjej är försäkrad i Folksam, huskatt utan livförsäkring, som jag betalar 61:-/månad för. De ersätter en del av det jag tog upp men de saknar även en del saker som jag värdesätter högt, hon är dock för gammal för att byta och lider även av FORL så hon får vara kvar. Till kommande katter så kommer jag dock att välja ett annat bolag, det har dock liknande villkor som Folksam men ersätter även FORL bland annat. De sänker dessvärre veterinärvårdstaket men det får jag lösa genom att spara undan en rejäl slant som jag kan ta ifrån om det inte räcker, den biten är svår att komma undan då det är få bolag som behåller samma belopp livet ut (2 tror jag).

@Smulis precis, jag har Agria till stor del eftersom de inte sänker ersättning när katten antagligen behöver det som bäst, dvs på gamla dar. Nikitas försäkring går på nästan 300kr per månad, men även om jag slutar betala den så har jag ändå inte sparat de 50,000 jag behöver om tio år om det kniper + grejer som njurar och UVI har jag fått ersättning för. Tyvärr täcker inte Agria FORL vilket är synd. Funderat ibland på att 'tappa bort' Nikitas stamtavla och regga henne som brun huskatt :angel: eftersom det skulle bli betydligt billigare. Men eftersom hon är chippad tror jag inte det går :D

@MJLee
Ja jag tror att det bara är Agria och Moderna som inte sänker ersättningen när katten uppnår en viss ålder, lite trist då en 6-7 år inte är mycket för en katt som lätt kan bli det dubbla om den får hålla sig kry.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 169
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter