Att spara pengar är ju alltid bra! Vi hästägare betalar bra för livvärdet, då den kostnaden alltid är relativt hög.
Men en fundering som jag har är hästens värde vid försäljning. Nu har jag en bekant som letat häst en tid och hon har backat på hästar som inte haft livförsäkring att tala om.
Karens på 30 dagar för en häst som man inte känner är lång tid om försäkringen är låg eller obefintlig.
Själv reflekterade jag inte över det blir jag köpte mitt sto för snart två år sedan. Hon hade ingen försäkring alls.
Valacken hade A2, medan jag ville ha A1, och även där var karens. Men summan var köpeskillingen.
Oavsett, min bekanta gav mig en tankeställare. Jag har själv haft tur, men man vet ju aldrig.
Så nu tvekar jag att säga upp två bra A1-försäkringar för om jag vill sälja.
Hur ser ni andra på det?
Men karensen gäller ju bara skador som eventuellt kommit innan försäkringen tecknades väl? Alltså om hästen skulle behöva hältutredning inom karenstiden. Vid trauma, typ brutet ben, så täcker försäkringen från dag 1.
Personligen skulle jag inte bry mig om A1 inte fanns om jag själv kunde försäkra utan reservationer men det beror ju på vad hästen kostar också. En häst för 20000 är ju inte lika viktigt med A1 som en häst för 80000 för mig.