Hur tacklar man sura grannar ?

Lyraolissy

Trådstartare
Bor tillfälligt i lägenhet med mina hundar och i helgen kom en äldre man fram och sa jag måste få hälsa på dom har sett dom från fönstret och de är så lydiga och fina.
Sen idag från ingenstans kom ett genomsurt par och började skälla för hundarna existerade i princip. Att de gått gwnom källaren. Ja det gör jag ofta för jag parkerar där sa jag. Då fick jag världens ramsa om att jag skulle gå in genom min egen port och att jag får inte tvätta i tvättstugan för det blir hundhår. Och jag skulle skaffa maskin uppe och jag skulle för helvete inte ha dom lösa. De går lösa till och från bilen och stör ingen någonsin.
Men de skulle ringa hyresvärden igen ?

Hur ska man bemöta sånt ?
De andra jag träffat har varit trevliga.
Mem det är ju superotrevligt med sånna här människor.vi ska som tur är flytta snart.
Men ush ändå.

Lösa har jag full förståelse för att det inte uppskattas av alla i hyreshus. De känner inte dig och dina hundar. Koppel på är ju inte så svårt för hänsynens skull. Däremot är det onödigt att skälla på dig. De hade ju kunna bett dig koppla dem i vanlig samtalston.

Hundhår i tvättstugan antar jag att du städar bort efter dig, likaså att hundarna inte vistas i tvättstugan så nonchalera det där med egen tvättmaskin. Hänvisa dem till hyresvärden om de återkommer med den synpunkten.

Om jag viste att mina grannar hade ont av att jag gick på ställen i huset som jag inte behövde med mina hundar hade jag låtit bli, för husfridens skull. Trots allt är det ju jag som valt att vara hundägare och leva med hund. Livet blir lite omständigare som hundägare :)

Sen fattar jag inte om mannen du först nämnde var en del av det par som sen klagade eller hur han hängde ihop med incidenten? Och hade de ringt och klagat hos hyresvärden? Isf har denne kontaktat dig?

Nej ne
Lösa har jag full förståelse för att det inte uppskattas av alla i hyreshus. De känner inte dig och dina hundar. Koppel på är ju inte så svårt för hänsynens skull. Däremot är det onödigt att skälla på dig. De hade ju kunna bett dig koppla dem i vanlig samtalston.

Hundhår i tvättstugan antar jag att du städar bort efter dig, likaså att hundarna inte vistas i tvättstugan så nonchalera det där med egen tvättmaskin. Hänvisa dem till hyresvärden om de återkommer med den synpunkten.

Om jag viste att mina grannar hade ont av att jag gick på ställen i huset som jag inte behövde med mina hundar hade jag låtit bli, för husfridens skull. Trots allt är det ju jag som valt att vara hundägare och leva med hund. Livet blir lite omständigare som hundägare :)

Sen fattar jag inte om mannen du först nämnde var en del av det par som sen klagade eller hur han hängde ihop med incidenten? Och hade de ringt och klagat hos hyresvärden? Isf har denne kontaktat dig?
Nej nej den andra mannen träffa jag i helgen på precis samna ställe. Också en granne och han berömde hundarn massor.
Idag var det ett par. En man och kvinna äldre.
Aldrig sett någon av dessa människor förr.
Bara tog som exempel hur olika folk är.

Ja självklart kan jag ha koppel det är bara att det är tre meter från bilen och in så jag har aldrig känt behov av det då dom är slutna hundar som inte tar kontakt med folk och har det kommit någon har jag stannat och väntat innan vi gått in.

Jag vet att man inte ska bry sig så mycket om sånna här men jag funderar mest på detta med att kontakta hyresvärden.
De kan i princip hitta på en massa gojja om mina hundar och då tror hyresvärden detta ?
Eller hur är det med den saken egentligen ?
Känns ju orätt om de ska säga att mina hundar är i tvättstuganoch springer och härjar fritt som de utryckte det.
De är inte inte i tvättstugan.
Helt född i farstun är jag inte fast jag inte Bott i lägenhet på länge.

En normal hyresvärd hör först av sig till dig och så kan du själv hänvisa vidare till övriga grannar om det skulle vara så :) Inte ens säkert det är första gången just dessa grannar gnäller på allt och alla.

ett tips med tvättstugan är att alltid köra en tom maskin när du tvättat klart, för att få ut hundhår. när jag bodde i hyreshus så gjorde jag alltid det för att minska risken för att någon annan Ska få våra djurhår i sin tvätt.

om ni har det klassiska lås på tavla schema i tvättstugan försök att planera in så du inte har tvättiden innan de sura.

En normal hyresvärd hör först av sig till dig och så kan du själv hänvisa vidare till övriga grannar om det skulle vara så :) Inte ens säkert det är första gången just dessa grannar gnäller på allt och alla.[/QUOTE
Ja jag får strunta i dom där. Man blir bara så chockad vad det är med en del.
Så himla onödig energi på att tjafsa.
Har de inget värre att störa sig på än att hundar går genom en källare.
Det jag inte förstår är varför de anser att de har bestämanderätt på saker utanför sin lägenhet.
Man hyr en lägenhet. Resten är gemensamt.

ett tips med tvättstugan är att alltid köra en tom maskin när du tvättat klart, för att få ut hundhår. när jag bodde i hyreshus så gjorde jag alltid det för att minska risken för att någon annan Ska få våra djurhår i sin tvätt.

om ni har det klassiska lås på tavla schema i tvättstugan försök att planera in så du inte har tvättiden innan de sura.
Ja absolut det kan man ju göra !
Har tyvärr ingen aning om vilka dessa är. Aldrig sett dom förr.
De dök upp som två griniga gubbar i lådan.

Ja självklart kan jag ha koppel det är bara att det är tre meter från bilen och in så jag har aldrig känt behov av det då dom är slutna hundar som inte tar kontakt med folk och har det kommit någon har jag stannat och väntat innan vi gått in.

Så tänker man säkert ofta som hundägare, men av respekt för omgivningen - särskilt när man vet att någon är illa berörd av det, bör man ju ändå ha de kopplade. DE har ju ett behov av de, oavsett anledning. De kanske är rädda? Och även om dom inte är det kanske andra är det.

I övrigt så ta det hela med en nypa salt. Visa lite god vilja med kopplet och ta för vana att köra en extra maskin efter du tvättar (om kläderna är håriga vill säga) och lägg det hela åt sidan. Ringer de hyresvärlden så gör det, och är det en seriös värld så pratar dom med dig för att höra din sida om paret skulle komma med massa påståenden de anser att de behöver bemöta. Eller så gör dom ingenting, för att dom är vana vid att få massa klagomål från dom :D

Du skall kontrollera om det kan vara koppeltvång hos Hyresvärden eller i kommunen där du bor.
I många kommuner så är det ett absolut koppeltvång inom tätbebyggt område och då så måste du ha koppel på.
Om du låter bli så kommer garanterat många att bli irriterade.

Bor tillfälligt i lägenhet med mina hundar och i helgen kom en äldre man fram och sa jag måste få hälsa på dom har sett dom från fönstret och de är så lydiga och fina.
Sen idag från ingenstans kom ett genomsurt par och började skälla för hundarna existerade i princip. Att de gått gwnom källaren. Ja det gör jag ofta för jag parkerar där sa jag. Då fick jag världens ramsa om att jag skulle gå in genom min egen port och att jag får inte tvätta i tvättstugan för det blir hundhår. Och jag skulle skaffa maskin uppe och jag skulle för helvete inte ha dom lösa. De går lösa till och från bilen och stör ingen någonsin.

Mem det är ju superotrevligt med sånna här människor.vi ska som tur är flytta snart.
Men ush ändå.

Jag hade nog nöjt mig med att sätta koppel på hundarna, förstrött säga "jaja" och gå vidare. Ingen idé att diskutera ens och jag skulle inte lägga någon mer energi på surisarna. Att någon ogillar hundar är inte mitt problem.

Det är inte ovanligt att man inte får tvätta tillbehör till husdjur i gemensamma tvättmaskiner just pga hår. Jag har egen maskin och det kan ta 4-5 tvättar innan jag slutar få hundhår på kläderna om jag kört en hundfilt i maskinen, även om jag städat ur efter.

Där jag bor har det förekommit incidenter där inneboendes hundar har skadat barn, därför får man inte längre gå med sin hund på baksidan av huset utan hunden måste ut på framsidan vid parkeringen. Även om just -min- hund är snäll så är jag noga med att följa såna regler, samma med att man inte får bära sopor eller gå med hunden över "finparkeringen" för att det har hänt att folk tappat sopor och folk fått hundskit på däcken. En löjlig regel i mitt tycke men jag rättar in mig i ledet för husfridens skull. Att man inte får gå med hund genom källaren kan ju ha grund i att folk gjort det innan och att andra hundar skitit och kissat i källaren som sen börjat lukta och hundägarna inte gjort rent efter.

Är det koppeltvång i området ska du ha koppel oavsett om du själv anser att det behövs eller inte.

Det är inte ovanligt att man inte får tvätta tillbehör till husdjur i gemensamma tvättmaskiner just pga hår. Jag har egen maskin och det kan ta 4-5 tvättar innan jag slutar få hundhår på kläderna om jag kört en hundfilt i maskinen, även om jag städat ur efter.

Där jag bor har det förekommit incidenter där inneboendes hundar har skadat barn, därför får man inte längre gå med sin hund på baksidan av huset utan hunden måste ut på framsidan vid parkeringen. Även om just -min- hund är snäll så är jag noga med att följa såna regler, samma med att man inte får bära sopor eller gå med hunden över "finparkeringen" för att det har hänt att folk tappat sopor och folk fått hundskit på däcken. En löjlig regel i mitt tycke men jag rättar in mig i ledet för husfridens skull. Att man inte får gå med hund genom källaren kan ju ha grund i att folk gjort det innan och att andra hundar skitit och kissat i källaren som sen börjat lukta och hundägarna inte gjort rent efter.

Är det koppeltvång i områd

Fast det finns inga regler om något av detta du nämner.
Det enda som.står om husdjur är att de inte får vara med i tvättstugan.

Är det koppeltvång i området ska du ha koppel oavsett om du själv anser att det behövs eller inte.
Fast det finns inga såna regler här :)
Det enda är att husdjur inte får vara i tvättstugan.
Detta är ett lugnt hus har svårt att tro att någon hund kissat eller bajsat i källaren.

Fast det finns inga såna regler här :)
Det enda är att husdjur inte får vara i tvättstugan.
Detta är ett lugnt hus har svårt att tro att någon hund kissat eller bajsat i källaren.
Om det inte finns några såna regler är det bara att säga det nästa gång någon gnäller. "Det är synd att du känner så men det finns ingen sån regel. Är du missnöjd kan du vända dig till hyresvärden och gnälla." Sen går du.

Har du kontrollerat med kommunens ordningsstadgar?
I min gamla kommun så är det absolut kopplingstvång året runt i tätbebyggt område.
Nej jag svarade på det andra :) koppel vet jag inte men får väl ställa mig och koppla fyra hundar för att gå in genom porten första dörren längs ner :) a ja flyttar snart till skogen igen :)

Så gjorde vi när vi bodde i hyreshus, körde tom maskin för att få bort ev hundhår. Dock blev jag utskälld efter noter av en äldre kvinna som påstod att hennes kläder blev blekta när vi gjorde så... :confused:
(fast jag misstänker att hon tog fel på klorin och tvättmedel...)

KL
Vi fick senare lapp i postlådan från hyresvärden att vår hund sket på gräsmattan. Uppenbarligen såg man inte skillnad på kattskit (som fanns i mängder) och skit från stor hund. Det var dessutom bara vi som fick tillsägelse trots att flera hundar fanns i huset, hyresvärden stod på god fot med ovan nämnda äldre kvinna. Till saken hör att vi aldrig någonsin rastade vår hund på gräsmattan. Eftersom hyresvärden uppfört sig märkligt även på andra sätt mot oss så var detta droppen som fick oss att ringa fastighetsägaren (hon fuskade bl.a med flyttkollen efter tidigare hyresgäst, dåvarande hyresvärd som hon tog över efter). Efter det blev hyresvärden såååå vänlig mot oss :angel:

Det var skönt att flytta därifrån...

Men ush ändå.

Var trevlig ändå tycker jag, men gå inte in i samtal. Håll hundarna kopplade (själva symboliken i kopplet gör att många hundrädda känner sig tryggare).

Tror att de flesta som hotar med att ringa och klaga i realiteten faktiskt inte ringer, så bry dig inte om det... och OM de skulle ringa så kommer värden att kontakta dig.

Jag hade alltid min förre stoore hund med i tvättstugan, det gick utmärkt i flera år, inga klagomål. Tills en av styrelseledamöterna i föreningen råkade tvätta samtidigt och såg honom. Då plötsligt blev det ett himla liv, och ett hundförbud i tvättstugan fördes in på studs. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund alltså jag började lipa idag efter vi vart ute med hundarna.. :crazy: för en vecka sedan så ringer vår hyresvärd och säger att våra...
2
Svar
27
· Visningar
4 330
Senast: Bull Dozers Am. Bulldogs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar