Hur tacklar jag mina problem vid uteritt?

Sv: Hur tacklar jag mina problem vid uteritt?

Hej! Jag är inte överdrivet erfaren av hästar och ridning, jag har bara ridit i tre år. Men jag tycker att du ska börja med att leda din häst över diket och förbi flaket. Sedan klarar du säkert av det! :) Och tänk inte för mycket på att du är orolig och smittar hästen, för då blir du ännu mera orolig... Och en sista sak, Man utsätter sig för fara hela tiden i princip. Vi åker bil t.ex... Så tänk inte på att det kan hända olyckor och sånt. Men tänk ändå på att ha hjälm och sånt ^^

//Emmiiie

Men hejja oss! :banana:
Idag red vi förbi nyfikna hästar, kor, får och annat "läskigt"...inga problem, och i slutet av turen kom vi till det fantastiska flaket...och gissa vaaaad?

Det gick skitbra! :banana::bump::bow:

men hejja er väl! :banana:

va gjorde du? hur tänkte du? tell us all ´bout it! :bow:

"jag kan flyga...jag är inte rädd..." :D

Nä jag stal knepen ur tråden här rakt av. Gjorde min "tvärtemot" taktik, konstaterade att där fanns hästar/kor/får/grisar och de var ju himla söta tyckte vi :)

Och flaket...ptja, det stod ju där och förbi måste vi ju så jag fokuserade helt enkelt på den fina vägen BAKOM det som är helt underbar att galoppera på och då ägnade jag inte någon direkt uppmärksamhet på släpet utan såg fram emot en härlig galopp istället.

Dessutom VET jag ju att hon tar sig förbi och det värsta hon gör är att hon kanske travar men att det inte är några som helst problem att få stopp på henne så jag har ju inget att vara rädd för tänkte jag och sket således i att bekymra mig över det :D

:D
Och i morgon ska vi rida i skogen, över åååån :bump: (fast med sällskap :D)

Jag brukar komma på mig själv med att sitta och muttra svordommar till mig själv när jag är rädd :angel:"Skärp dig nu din jävla idiot! Är du helt jävla dum i huvudet?!" osv... man får hoppas att förbipasserande inte tror att det är hästen jag skäller på :D

grattis!!! jag lyckades ta mig och min ko rädda häst förbi grannens kor igår^_^hade grannens ponny som sällskap och det gick super bra om man gämför med hur det har gått innan^_^, hon svettade som en galning stegrar, backar och får panik m.m i vanliga fall. men nu så gick hon super bra och på väg tillbaka så tittade hon knappt på korna:o!!! jag har fasat för att ta mig förbi korna i flera månader men med lite hjälp från ponnyn så gick det bra^_^

Hur hårt ska man spänna en halsrem ? Känns som den kommer väldigt långt fram på halsen?

Aldrig sett nån användas där av mina frågor ;)

en fegis rem (halsrem för att hålla balansen i t ex galopp m.m) ska sitta som en martingal, löst men inte hängande.
arab2_050911.jpg
(bild från google)
en hals rem för att styra med ska sitta lösare typ såhär
jaana%20kurs%20400....JPG
(bild från google)

Knapp

Tjolahopp!
Nu har vi hoppat dike, gått över bron ett antal gånger och över en annan, betydligt smalare bro med låga räcken och bräkande får breve...utan större problem :D

Det är t.om. så "illa" att jag börjat gå i tankarna på att testa hindret som står på en av ridängarna...ca 40 cm :eek:

Märk väl att jag som sagt har varit livrädd för både öppna fält och hoppning (det senare tack vare en hjärnskakning på den extrema höjden av just 40 cm och en skadad fot vid senare hopptillfälle, vet inte vad som hände men ont gjorde det:p)

Så nu vet jag inte egentligen om det är så mycket problem längre!:) :bow:

Jag måste nästan skryta lite...
Alla dessa "hinder" har vi nu tagit oss över!
Bron är inga problem, flaket är inga problem, diket är inga problem...

T.om. hoppat har vi gjort! Först en bana i ridhuset och för några dagar sedan hoppade vi hindret på fältet! :banana:
Dessutom rider jag numera i skogen utan stigbyglar (eftersom vi ändå bara skrittar där) så nu känns det som att ingenting kan stoppa oss längre! :love::banana::bump:

Vad glad jag blir för din skull :laugh: Det är så härligt när rädslan släpper och man kan njuta!

Vad skönt det låter!

Själv har jag ridit med sambon i helgen, och måste säga att mina fighter på gårdsplan ensam med hästen, gjort att jag nu har ett annat självförtroende när jag har sällskap.
Är ändå skönt att veta att det sitter i huvudet och att det inte är hästen det är fel på.
Huvudet kan man ju bearbeta :)

Vad roligt att höra!

Jättebra kämpat av dig!

Underbart med människor som är ödmjuka inför sitt problem, inser att det ligger hos en själv och arbetar aktivt för att lösa det- och lyckas :love:

Härligt :)

Vad glad jag blir för din skull Det är så härligt när rädslan släpper och man kan njuta!
Tack!:) Ja verkligen, det är underbart att inte vara rädd för första gången i mitt typ 20 åriga "hästliv"...

Vad skönt det låter!

Själv har jag ridit med sambon i helgen, och måste säga att mina fighter på gårdsplan ensam med hästen, gjort att jag nu har ett annat självförtroende när jag har sällskap.
Är ändå skönt att veta att det sitter i huvudet och att det inte är hästen det är fel på.
Huvudet kan man ju bearbeta

HEJJA DIG!! Du är jätteduktig! :bump:

Vad roligt att höra!

Jättebra kämpat av dig!

Underbart med människor som är ödmjuka inför sitt problem, inser att det ligger hos en själv och arbetar aktivt för att lösa det- och lyckas
Härligt

Åh tack, vad otroligt gulligt sagt! :love:
Jag vet ju att problemen ligger hos mig så hon ska inte lastas för dem - men hon ska heller inte försöka utnyttja dem som hon gör ibland (låtsas bli rädd för saker vi båda vet att hon inte är ett dugg rädd för) men nu skrämmer hon mig inte längre så hon slutar nog snart.

Liten uppdatering;
Idag red vi över bron vid forsen - SJÄLVA :eek:
Naturligtvis hade hon överskottsenergi efter att ha stått lite för länge så hon var lite på tårna men det gick jättebra över...

En stund senare bestämde hon att det fanns något livsfarligt framför henne och så försökte hon vända och gå hem 2 ggr, jag vände tillbaka henne varje gång. Fick nog, tvingade henne att stå still någon minut innan jag drev fram henne, när hon försökte vända igen så tog jag till spöet snabbt en gång och morrade lite, då gick hon, fjanthäst :D

I vanliga fall hade jag gett upp, blivit rädd och låtit henne vinna - men inte nu för jag vet att det bara var rent fjanteri.

På väg hem sedan när vi skulle över bron igen var där någon som körde med en jordfräs :eek:
Han slutade dock när han såg oss och det var en bit kvar fram till bron, men maskinen brummade ju ändå så hästen var lite stirrig men eftersom jag ju visste att vi måste över ån för att komma hem tog jag tag i sadeln med ena handen och drev på...hon blåste upp sig och trippade förbi, och vips var vi över utan värre problem än så!

Så idag är jag jättenöjd!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 461
Senast: Woffe
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Lager
·
Hästhantering Har en dotter som i och för sig inte är feg av sig, men hon är så otroligt passiv och otydlig i sitt kroppsspråk gentemot hästar så hon...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 862
Senast: anhe
·
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 396
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar