Hur täckar ni problemryggar?

Vinja

Trådstartare
Jag behöver råd om hur jag bäst täckar min häst med KS + spänd ryggmuskulatur. Hon är utredd av veterinär och vi har en rehabplan. Täckesbyte ingår ej så när jag har henne täckad så är det dygnet runt.

Tidigare hästar har jag bara haft täckade vid ruskväder så behöver en ny täckesplan. Så hur täckar ni era hästar med känsliga ryggar? Olika täcken beroende på temperatur? Back on track? När låter ni dem gå utan täcke?

Tacksam för alla råd jag kan få! :)

Sv: Hur täckar ni problemryggar?

Haft ks häst. Idag annan som ej heller får bli kall. Har (faktiskt) thermotäcke dygnet runt. Står i kallstall. I mildväder regntäcke m fleecefoder ute och ylletäcke inne. Alltid ländtäcke. Hade jag varit som du så hade jag kört på ett fodrat regntäcke inomhus m ombyte om det blir för blött. Jag kör aldrig m dubbla täcken. Hos mig ingår byte av täcke men gubben som har stallet är inte överförtjust i det. Därför har jag oftast utetäcket på inne om inte jag själv släpper ut på morgonen.
Lycka till med din häst!!

Jag har också haft ks häst och jag fick täcka så fort det blåste eller regnade oavsett vilken temperatur det var. +20 grader och regn så var det täcke på om han inte skulle bli väldigt spänd. Däremot gick det bra att vara utan täcke vid +5 grader om det var vindstilla och sol.

Använde alltid bara ett täcke och anpassade tjockleken efter dagstemperaturen.
Vi hade inte heller täckesbyte som service så det gällde att anpassa täcke så att det inte blev för varmt inne. Det var dock kallstall så det var sällan någon större skillnad temperaturmässigt på inne och ute.

Lite meckigt och ett maniskt kollande av väderleksrapporter men vad gör man inte för sina djur. ;)

min häst har inte riktigt KS men nära nog, ser till att det inte drar över ryggen på henne i boxen. har täcke på vid nederbörd och blåst samt när det är minusgrader. har inte alltid ländtäcke när det är vindstilla men är det nederbörd och blåst så är det ländtäcke som gäller. funderat på att skaffa bot nät täcke att ha inne sommartid och vid transport när det blir för varmt för annat.

Använder samma täcke dygnet runt, tjocklek beroende på väder och vind. Försöker att lufta honom när jag rider, använder bara ländtäcke vid ruskväder om jag ens rider då. Ser även till att alla täcken han har verkligen sitter löst och ledigt och framförallt still på honom även om han rullar sig och leker hetsiga lekar.
Min har inget mot att bli överhettad, han gillar värmen från täckena, sommartid så har han antingen regntäcke eller flugtäcke på vid regnperioder.

Jag byter dock täckesmodeller med ngr dagars mellanrum för att ändra så han inte behöver ha samma tryck hela tiden, har märkt att det gör massor med musklerna i positiv riktning. Trots att han går med täcke så mycket för sin ryggs skull och är öm periodvis i hela muskelaturen som rygghästar lätt blir, så är han den enda i stallet som inte visar ngt negativ reaktion när täckena kommer fram eller byts.

Har en spa-dag i veckan med BoT täcke, huva och benskydd. Sedan så har han även 3-4 olika sadlar som jag varierar mellan.

Tack för alla svar! :bow: Jättebra att få ta del av era upplägg!

Sissu, bra tips med spa-dag! 1 dag/veckan kan jag nog få ett täckesbyte i servicen så då skulle jag kunna passa på :)

Jag vill ju gärna (av gammal vana) täcka av när det är soliga dagar, men igår tyckte jag hon kändes lite spänd i musklerna så får helt enkelt pröva mig fram. Hon kanske är temperaturkänslig även om hon inte är frusen. Har era reagerat på kyla?

Ren kyla var inget stort problem för min häst utan det var blåst och nederbörd som ställde till det.

Tack för alla svar! :bow: Jättebra att få ta del av era upplägg!

Sissu, bra tips med spa-dag! 1 dag/veckan kan jag nog få ett täckesbyte i servicen så då skulle jag kunna passa på :)

Jag vill ju gärna (av gammal vana) täcka av när det är soliga dagar, men igår tyckte jag hon kändes lite spänd i musklerna så får helt enkelt pröva mig fram. Hon kanske är temperaturkänslig även om hon inte är frusen. Har era reagerat på kyla?

Har ingen ks-häst och inte haft men nuvarande blir lätt spänd i musklerna vid kyla. HAr samma täcke dygnet runt, men av bra sorter som Bucas o HW, som faktiskt verkligen släpper igenom överskottsvärme. Bucas med staydryfleecen är suveräna, sitter luftigt också, aldrig för varm och aldrig för kall. Alltid behagligt lagom under täcket.
Jag tar aldrig av täcket för att det är sol på vintern, det folk inte fattar är att det varma är i solen, skuddsidan är kall. Stora variationer.
Hon har heller inte päls att tala om, så behöver verkligen täcket.

Jag har en ks-häst som jag haft i snart 11 år nu. Alltid täcke förutom vid runt 10 grader eller mer och det inte blåser kallt/regnar.
Har är helklippt då han även är värmekänslig och får jättepäls. Oftast går han täckad nästan hela sommaren. "Luftar" före och efter träning
plus att om det är varmt i solen kan han få gå utanför stallet 10-20 min för att få njuta lite naken ;)

*kl*

Tack för att ni gör mig mindre rådlös :bow: Viktiga bidrag till min "Täcken for dummies" ;)

Har i vinter växlat mellan två 100g-täcken. Står i kallstall. Är verkligen inte bra på att variera tjockleken på täcken efter temperatur. Hur tänker ni kring antal gram och temperatur?

Mitt tjocka Bucas ska enligt vad som står klara växlingar mellan +12 - -25 eller liknande. Vet inte om jag tror på det riktigt men det klarar stora växlingar, hästen är lagom varm ändå. Så samma ute och inne. Däremot har jag inte 100 g annat än på våren när det är flera plus. Det tjocka är 495 g och det HW jag varierar med när det är mindre sträng kyla är 200 g. Skulle aldrig kunna ha mindre i kallstall särskilt i vårt klimat. Då blir hon spändare i sina muskler.

Liksom många andra som redan svarat, så har min häst inte problem med temperaturen utan det är blåst och regn som är jobbigast. Han klarar sig oftast fint med 200 g under vintern, det har varit ett par dagar denna vintern som han haft 150 g termotäcke under 200 g utetäcke. Han är f.ö. spårklippt, står i kallstall och har samma täcke inne som ute. Har KS.

Jag täckar efter behov, antingen när jag ser att hästen behöver det eller när jag vet av erfarenhet att han kommer att behöva det. Är han lite kall under täcket så byter jag till ett tjockare, men det går ju inte alltid att förutsäga vädret... Men det är alltid bättre att hästen har råkat bli lite för varm än tvärt om.

Generellt kan man säga att om tempen ligger under eller runt noll har hästen 200 g oavsett om det är blåsigt och nederbörd eller inte. Över noll och vindstilla - 100 g. Det ofodrade regntäcket åker på vid lite olika temperaturer beroende på om det är höst (=sommarpäls) eller vår (=vinterpäls). Riktigt varmt sommarregn klarar han utan täcke, men annars har han ofodrat regntäcke även vid dåligt väder på sommaren.

Ländtäcke har jag dock inte märkt något större behov av. Hästen blir varm snabbt och lätt svettig om man klär på honom för mycket när han motioneras. Generella riktlinjer är fleecefodrat ländtäcke om det är riktigt kallt och blåsigt eller nederbörd som kyler. Är det bara några minus och torrt väder så är det ofodrat ländtäcke även om det blåser. Är det vindstilla och runt noll eller över så behövs inget ländtäcke.

När det ligger runt nollan som nu på dagtid har min häst 200 g på sig. I morgon ska det snöa och blåsa så då åker det på ett fleecefodrat halstäcke över.
Som mest hade han runt 700 g, när det var som kallast såklart.
Jag har kallstall så beroende på väder har han mellan 200-400 g inne.
Han får alltid ländtäcke på vid ridning förutom på sommaren (ofodrat sommartid om det regnar).

Opal älskar att få täckena på sig. När han har luftats lite och jag kommer med täcket står han alltid och gäspar, ögonen blir sådär drömmande när jag knäpper alla spännen :love:

Min häst är känslig för framförallt drag och nederbörd verkar det som, inte s mycket kyla men nu står han i utebox så då är det extra svårt tycker jag.

Har ett fantastiskt täcke som jag använder redan nu - ett regn/flugtäcke från Three Crown med hel hals och regnskydd "uppåt" samt nät på sidorna. Då andas det bättre när solen tittar fram på dagen men håller ändå tätt om det skulle regna. Under det har han just nu ett skrittmaskinstäcke från Back on track med hals som jag sätter det då det är lite kallare, just nu näthalsen.

Luftar bra vid bog och hals men håller tillräckligt varmt över ryggen.

Du kanske skulle kunna ha något liknande men en BoT ryggplatta i ett tunnare täcke under? Min kombination är ju rätt dyr att köpa ny tyvärr.

Mitt tjocka Bucas ska enligt vad som står klara växlingar mellan +12 - -25 eller liknande. Vet inte om jag tror på det riktigt men det klarar stora växlingar, hästen är lagom varm ändå.

Vet du vad ditt Bucastäcke heter? Har hittat ett som heter Smartex Turnout Extra som rekommenderas vid temperaturerna -20 - +12. Tror den typen av täcke skulle passa min täckesovana ganska bra.

Du kanske skulle kunna ha något liknande men en BoT ryggplatta i ett tunnare täcke under? Min kombination är ju rätt dyr att köpa ny tyvärr.

Har funderat på att skaffa ryggvärmaren alt nättäcket för att komma åt även bogpartiet.

Tack till er alla för att ni delar med er! Inser att jag har täckat henne alldeles för dåligt :crazy: Kommer investera i två bra vintertäcken och använda mina 100g-täcken till vår/höst. Fodrade stalltäcken har jag ifall det skulle bli riktigt kallt. Glad att jag startade tråden!

Tack till er alla för att ni delar med er! Inser att jag har täckat henne alldeles för dåligt :crazy:

Du behöver ju inte ha täckat fel bara för att andra har täckat mer. Som allt annat så är täckesbehovet också individuellt även om alla i denna tråden har hästar med ryggproblem. Titta på hästen, det brukar märkas om de blivit för kalla. :)

Min har inte KS, men känslig rygg. Hon fick ha regntäcke på i somras för hennes rygg fixade inte regnet. I år kommer ett kombinerat regn/flugtäcke införskaffas.

Jag täckar hellre i "onödan", min har heller inga problem att bli lite varm under täcket. Hon går nu med fleecefodrat regntäcke, och det har fungerat riktigt bra under större delen av vintern. Hon har inte känts kall ut under täcket och har grovfoder under större delen av dagen. Vid de riktigt kalla dagarna (-15 och under) har hon fått haft ett 300g's vintertäcke. Stallet håller oftast någon plusgrad och hon står antingen naken eller med utetäcket på inne. Täckesbyte morgon/kväll ingår i hyran men så länge utetäcket ligger bra och inte är blött igenom så kan hon lika gärna ha det nattetid också.

Bra passform på täcket är a och o. På min funkar Hansbotäckena väldigt bra! Att hålla koll på ryggen och se till att utrustningen passar så håller jag min hästs rygg i schack. Har hon blivit spänd så blir det lite extra värme några dagar så brukar det ordna upp sig. Men varje häst är ju individuell så känn dig för. Min häst är ju fryslort över lag och kan stå och skaka om det skulle komma lite regn och hon går naken i 10 plusgrader. Det är inge roligt att behöva täcka så mycket, men vad ska man göra?

Min behöver vara riktigt varm och hon klarar inte kyla heller.
Nu har vi haft ca 4 plusgrader under dagarna och soligt så jag gjorde misstaget att täcka av henne men då det kryper neråt 8-10 minus på natten så har hon gått och spänt sig och blivit jätteöm i ryggen. Hon går på lösdrift btw och det är inget problem bara hon har sina täcken på. Hon har tvärt om blivit mycket mjukare i kroppen sen lösdriften och är det ruggigt väder så okuperar hon ligghallen.
Har jag möjlighet så tar jag av henne på dagarna när hon kan stå i solen och värma sig men nu gör jag inte om misstaget att klä av henne nattetid också.

Jag har nättäcket också men tycker inte det räcker när det är kallare. Upplever att nätet inte alls värmer lika bra som fleece eller de andra täckena, så det använder jag bara när det är varmare ute. Dessutom får min skav av det, så jag är faktiskt inte skitimponerad av just det.

Ryggplattan är kanon, om man kan få den att sitta kvar....
Jag hade bekymmer och införskaffade skrittäcket, men min kompis får till det med en tup "brösta" och vanlig resårgjord runt magen på sin häst. Isåfall måste man ha 120-plattan så den täcker ryggen, annars tar den slut innan korset börjat om man har en lite större häst. Betydligt billigare investering, men lite bökigare tycker jag.

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: slant98
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Utrustning Jag köper lite täcken på rea nu inför vintern. Ponnyn kommer så i utebox och troligtvis vara halvklippt. Tror han inte är liksom en...
Svar
1
· Visningar
441
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka